Αποκλειστικό: Ένα Κρητικόπουλο άγρυπνο στο πέρασμα των Πειρατών τούτες τις ώρες.

Δημοσιεύτηκε στις 02/10/2025 07:16

Αποκλειστικό: Ένα Κρητικόπουλο άγρυπνο στο πέρασμα των Πειρατών τούτες τις ώρες.

Ο διάπλους από τα στενά της Υεμένης και γενικότερα η ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν αποτελούν εδώ και χρόνια μια από τις πιο επικίνδυνες θαλάσσιες διαδρομές του πλανήτη. Η γεωγραφική θέση της περιοχής, στο σταυροδρόμι Ανατολής και Δύσης, τη μετατρέπει σε κομβικό πέρασμα για τη διεθνή ναυτιλία· από εκεί διέρχεται σημαντικό ποσοστό του παγκόσμιου εμπορίου και της μεταφοράς ενέργειας.

Ωστόσο, η περιοχή αυτή μαστίζεται από αστάθεια, εμφύλιες συγκρούσεις και την απειλή της πειρατείας. Ιδιαίτερα οι ακτές της Σομαλίας και τα στενά γύρω από την Υεμένη έχουν γίνει θέατρο επιθέσεων εναντίον εμπορικών πλοίων, με στόχο την απαγωγή πληρωμάτων και την απαίτηση λύτρων. Αυτές οι επιθέσεις έχουν υποχρεώσει τις ναυτιλιακές εταιρείες να λάβουν μέτρα προστασίας, συχνά με υψηλό οικονομικό και επιχειρησιακό κόστος.

Τις τελευταίες ώρες ένα ακόμα ελληνικό τάνκερ διαπλέει την περιοχή.
Και μέσα στο πλήρωμα του ένας εκ των αξιωματικών γέφυρας με καταγωγή από την Κρήτη.

Ο λόγος για τον υποπλοίαρχο Μιχάλη Ζαχαριουδάκη από το Τσαλικάκι,που με αφορμή το πέρασμα από την συγκεκριμένη περιοχή μιλήσαμε μέσω ίντερνετ για την ζωή του στο πλοίο αλλά και τις δύσκολες ώρες αυτών των ημερών από το πέρασμα των Πειρατών.

Με την ευκαιρία της επικοινωνίας μας,μας περιγράφει και τον τρόπο ζωής για ένα ναυτικό πάνω σε ένα τάνκερ όπως αυτό με το οποίο κάνει το μπάρκο του τούτη την περίοδο.

“Εδώ πλέον λόγω τεχνολογίας παμε σε λιμάνι και μέσα σε 3 μέρες έχουμε φορτώσει ή ξεφορτώσει, οπότε λίγος χρόνος για «τουρισμό» έξω απ’ το πλοίο.

Ασε που πάμε σε βιομηχανικά λιμάνια και Terminal οπότε και πάλι οι επιλογές για ένα ναυτικό είναι ελάχιστες και περιορισμένες.

Προσωπικά βρίσκομαι στα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια που ταξιδεύουν,κατηγορία VLCC tankers (very large crude oil carrier)

Πολύ μεγάλα τάνκερ αργού πετρελαίου σε ελληνική μετάφραση.

Το δικό μας έχει 300 m μήκους και 60 πλάτος.

Με μέγιστο βύθισμα φορτωμένο 22m όπου λόγω αυτού δε μπορούμε να προσεγγίσουμε λιμάνια και καθόμαστε έξω σε απόσταση πάνω απο 7 ναυτικά μίλια και με πλωτές μάνικες.

Φορτώνουμε ή ξεφορτώνουμε δεμένοι πάνω σε ένα τσαμαδούρι.

40 μέρες να παμε στο «λιμάνι» 3 μέρες εκεί και άλλες 40 για πίσω”

Ευτυχώς,το ίντερνετ είναι η μόνη μας επικοινωνία με τον έξω κόσμο και παραθυράκι για διασκέδαση” θα μας εξομολογηθεί”

Τούτες τις μέρες το πλοίο που ανήκει στην ΜΤΜ (Maran Tanker Management) σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες με ελληνόκτητο στόλο της πασίγνωστης και πανίσχυρης παγκοσμίως εφοπλιστικής οικογένειας Αγγελικούση,περνά από το δύσκολο αυτό πέρασμα με κατεύθυνση ένα λιμάνι της Ιταλικής Σαρδηνίας, προερχόμενο φορτωμένο με αργό πετρέλαιο από το Ιράκ.

Η ελληνική ναυτιλία, που κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε παγκόσμιο επίπεδο, έχει προσαρμοστεί σε αυτήν την πραγματικότητα.

Πολλά ελληνόκτητα πλοία που διέρχονται την περιοχή συνοδεύονται πλέον από ένοπλους φρουρούς ασφαλείας.

Αυτό αποτελεί μονόδρομο τα τελευταία χρόνια μετά από αρκετές πειρατείες.

Οι ομάδες αυτές, αποτελούμενες από ειδικά εκπαιδευμένους πρώην στρατιωτικούς ή άνδρες με εμπειρία σε αποστολές υψηλού κινδύνου, αναλαμβάνουν την αποτροπή επιθέσεων, τη διαρκή επιτήρηση και την άμεση αντίδραση σε περίπτωση που οι πειρατές επιχειρήσουν να προσεγγίσουν το πλοίο.

Η παρουσία φρουρών λειτουργεί αποτρεπτικά, καθώς οι πειρατές συνήθως στοχεύουν σε πλοία χωρίς προστασία. Παράλληλα, η διεθνής κοινότητα έχει οργανώσει περιπολίες ναυτικών δυνάμεων στην περιοχή, γεγονός που έχει περιορίσει αισθητά, αλλά όχι εξαλείψει, τον κίνδυνο.

Για τους Έλληνες ναυτικούς, ο διάπλους αυτών των θαλασσών εξακολουθεί να είναι μια αγωνιώδης εμπειρία. Η αβεβαιότητα, η ένταση και η ανάγκη για συνεχή εγρήγορση καταδεικνύουν πόσο δύσκολες και απαιτητικές είναι οι συνθήκες εργασίας τους.

“Ο επικίνδυνος διάπλους από τα στενά της Υεμένης δεν είναι απλώς ένα ναυτιλιακό ζήτημα· είναι μια υπενθύμιση ότι η ασφάλεια των θαλασσίων οδών αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για το παγκόσμιο εμπόριο και την καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων που εξαρτώνται από αυτό”

Ο καπτά Μιχάλης αργά χτες την νύχτα μέσα από ιντερνετική σύνδεση,
μοιράζεται μαζί μας αποκλειστικά φωτογραφικό υλικό από το πλοίο και την γέφυρα και μας περιγράφει τις ώρες αγωνίας που ζουν τόσο οι ναυτικοί όσο και οι άγρυπνοι φρουροί που έχουν ήδη επιβιβαστεί για να προστατέψουν το πλοίο,το πλήρωμα και το φορτίο που είναι άκρως δελεαστική λεία για τους πειρατές της περιοχής.

Για ευνόητους λόγους αποφεύγουμε την δημοσιοποίηση στοιχείων που είναι κρίσιμα για την ασφάλεια τους τούτες τις ώρες.

“Σταθήκαμε για λίγο έξω από το Ομάν κοντά στα στενά του Ορμούζ ώστε να επιβιβάσουμε φρουρούς ελληνικής εταιρείας για ασφάλεια και αποτροπή πειρατείας.”

Από εκείνη την ώρα συνεχίζει να μας αναφέρει ότι:
“Ακόμα και το AIS έχουμε σε silent mode μόνο λαμβάνουμε δηλαδή δεν εκπέμπουμε”
“Πλέουμε ακολουθώντας διεθνείς κανονισμούς και συμβουλές όπως συμβουλές της diaplous απο απόστρατους αξιωματικούς και φυσικά οδηγίες απο την εταιρεία μας”
Είμαστε μέλος άλλωστε στις aspides,επιχείρηση που λαμβάνει μέρος και η Ελλάδα με πλοία patrol και συνοδεία επίσης στο IRTC international recommended transit corridor.
Και καταλήγει,
“Θα σταθούμε αν όλα έχουν πάει καλά τις επόμενες ώρες, στο 19 πλάτος Βόρειο να τους αφήσουμε που είναι πιο ψηλά απ’ τό 16 βορειο (international bargaining forum war like area)ενώ πλέουμε με αυξημένη ταχύτητα για ευνόητους λόγους στην περιοχή που έχει και μεγάλο traffic (κίνηση από άλλα μικρά και μεγάλα πλοία και πολλά σκάφη)
Σε λίγους μήνες ο Μιχάλης θα ολοκληρώσει ακόμα ένα μπάρκο και θα βρεθεί πίσω στην οικογένεια του και στον τόπο που αγαπά.
Οι ευχές μας τον συνοδεύουν καθώς και όλους τους Έλληνες ναυτικούς που κροσάρουν πελάγη και ωκεανούς με μικρά και μεγάλα πλοία όλων των τύπων.
Κώστας Συλιγάρδος


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook