Το θέμα του Αεροδρομίου Καστελίου τέθηκε σήμερα στην Βουλή

Δημοσιεύτηκε στις 07/02/2020 14:41

Το θέμα του Αεροδρομίου Καστελίου τέθηκε σήμερα στην Βουλή

Στην σημερινή ολομέλεια της βουλής τέθηκε το ζήτημα του Διεθνούς Αερολιμένα Καστελίου με τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Καραμανλή να δέχεται ερώτηση από τον Β. Κεγκέρογλου, Βουλευτή Ηρακλείου με το Κίνημα Αλλαγής, απαντώντας και σε σχετικό ερώτημα που είχε θέσει στο Κοινοβούλιο ο Βουλευτής Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης. 

Ολοκληρωμένη επίκαιρη ερώτηση για τα αναγκαία συνοδά και συμπληρωματικά έργα του Νέου Διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου, τις δίκαιες αποζημιώσεις αλλά και την αξιοποίηση του «Ν.Καζαντζάκης» συζητήθηκε σήμερα την Ολομέλεια της Βουλής, από τον Γραμματέα της Κ.Ο και βουλευτή Ηρακλείου Βασίλης Κεγκέρογλου προς το Υπουργείο Υποδομών.

Ο κ. Κεγκέρογλου, αναφέρθηκε καταρχήν στο σχεδιασμό και την αξιοποίηση των χώρων του «Ν.Καζαντζάκης» και ζήτησε να πληροφορηθεί τον επισπεύδοντα φορέα, ποιο είναι το αρμόδιο Υπουργείο, τον ιδιοκτήτη της έκτασης καθώς τον ρόλο του Δήμου Ηρακλείου και της Περιφέρειάς στο έργο. «Να μην γίνει Ελληνικό το Νίκος Καζαντζάκης» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια, σχετικά με το Νέο Διεθνές αεροδρόμιο του Καστελίου, επεσήμανε την ανάγκη, παράλληλα με την υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου, να ωριμάσουν και να υλοποιηθούν όλα τα επιπλέον συνοδά έργα και οι συμπληρωματικές εργασίες που δεν προβλέπονται ονομαστικά από τη σύμβαση όπως:

-Έργα διασφάλισης υδρευτικής επάρκειας των οικισμών.

-Δευτερεύουσες οδικές συνδέσεις, κόμβοι κλπ
-Έργα προστασίας των οικισμών που πλήττονται περισσότερο.

-Έργα για τον βιολογικό καθαρισμό επεξεργασίας των υγρών αποβλήτων και τα αποχετευτικά των γύρω οικισμών και των αγωγών σύνδεσης με τον βιολογικό, στον οποίο πρέπει να συμπεριληφθεί και το Καστέλι.

«Η εκτέλεση όλων των αναγκαίων συνοδών έργων που δεν προβλέπονται ρητά στη σύμβαση ως υποχρέωση του παραχωρησιούχου, μπορεί να ανατεθεί σε αυτόν και μέχρι του 50% του ύψους της σύμβασης, με χρηματοδότηση του Δημοσίου» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Όμως για να προγραμματιστούν και να υλοποιηθούν με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αυτά τα έργα καθώς και άλλα που θα εντοπιστούν, ως αναγκαία, ο Βουλευτής κατέθεσε πρόταση για ολοκληρωμένη αντιμετώπιση:
-Συνεργασία του Υπουργείου Υποδομών με τον Δήμο Μινώα Πεδιάδας και την Περιφέρεια και τον προσδιορισμό των αναγκαίων συνοδών έργων μέσω σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης.

-Εξασφάλιση Τεχνικού συμβούλου (ομάδας ειδικών) στον Δήμο Μινώα Πεδιάδας προκειμένου να προβεί στην παρακολούθηση, μελέτη, ωρίμανση και προώθηση των αναγκαίων έργων που θα υλοποιηθούν μέσω της Προγραμματικής Σύμβασης.

Επιπλέον, ζητήθηκε από τον κ. Κεγκέρογλου, η εκπροσώπηση του Δήμου στον 11μελές Δ.Σ της εταιρείας, η αλλαγή του ποσοστού από τα ανταποδοτικά υπερ του Δήμου από 1% σε 1,5%, ενώ υπογράμμισε το έντονο πρόβλημα της καθυστέρησης των αποζημιώσεων στις περιπτώσεις των «κληροτεμαχιών» λόγω γραφειοκρατίας και την ανάγκη ανάληψης άμεσης πρωτοβουλίας από το Υπουργείο για την αντιμετώπισή του καθώς και για δίκαιες αποζημιώσεις σε όσους χάνουν μεγάλο μέρος της αγροτικής παραγωγικής γης.

Για το όνομα του Νέου Αεροδρομίου, ο κ. Κεγκέρογλου, έκανε αναφορά στις δύο ονομασίες που έχουν κατά καιρούς συζητηθεί/προταθεί «Αντώνης Τρυφίτσος» και «El Grego-Δομήνικος Θεοτοκόπουλος» και ζήτησε την τελική απόφαση.

Ο Υπουργός ευχαρίστησε τον κ. Κεγκέρογλου για την ενημέρωση του ως προς το θέμα των αποζημιώσεων των κληροτεμαχίων, το οποίο δεν γνώριζε και δεσμεύτηκε ότι το Υπουργείο θα ενεργήσει άμεσα για την επίλυση του θέματος. Σε ότι αφορά το θέμα της συμμετοχής του Δημάρχου στο ΔΣ ήταν καταρχήν θετικός και δήλωσε ότι θα εξετάσει σοβαρά το ενδεχόμενο αυτό.

Το πιο σημαντικό όμως ήταν η αποδοχή της πρότασης του κ. Κεγκέρογλου για σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης για την έγκαιρη υλοποίηση των συνοδών έργων και συμπληρωματικών εργασιών που δεν προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης, αναγνωρίζοντας παράλληλα την δυνατότητα που προβλέπεται ρητά στο κείμενο της για την ανάθεση τους στο παραχωρησιούχο.
Για τον Τεχνικό Σύμβουλο και την ομάδα υποστήριξης που έχει ανάγκη ο Δήμος απέφυγε να δώσει συγκεκριμένη απάντηση.

Για τα ερωτήματα που τέθηκαν για το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης, ο Υπουργός ξεκαθάρισε ότι θα είναι περισσότεροι του ενός οι αρμόδιοι εποπτεύοντες και θα προβεί σε διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς ενώ στη προτροπή του Βουλευτή για ορισμό ενός Υπουργείου (ως συντονιστή) παρέπεμψε στην αυριανή επίσκεψη του Π/Θ στη Κρήτη.
Για το όνομα του Νέου αεροδρομίου απέφυγε να τοποθετηθεί.

Βίντεο από την παρέμβαση του κ. Κεγκέρογλου με τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής:

Μάλιστα στο Ελληνικό κοινοβούλιο ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής λίγο πριν έρθει στην Κρήτη με τον Πρωθυπουργό, απάντησε στην ερώτηση που του είχε θέσει ο Βουλευτής Ηρακλείου με τον ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης.

Στην πρωτολογία του, ο Νίκος Ηγουμενίδης τόνισε με έμφαση στον Υπουργό ότι «παραχωρείτε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σαν ενέχυρο την έκταση-φιλέτο του σημερινού Αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» περίπου τρεις χιλιάδες στρέμματα στο βόρειο παραλιακό μέτωπο της πόλης του Ηρακλείου», προσθέτονας ότι «δεν μπήκατε στον κόπο καν να ενημερώσετε ούτε τον Δήμαρχο Ηρακλείου ούτε τον Περιφερειάρχη Κρήτης πριν την υπογραφή της συγκεκριμένης σύμβασης».

Επιπλέον, ο Νίκος Ηγουμενίδης τόνισε στον Υπουργό ότι συμφώνησε στη διασύνδεση και εξάρτηση της οικονομικής βιωσιμότητας του έργου του νέου Αεροδρομίου Καστελίου με την έγκαιρη αξιοποίηση του χώρου του σημερινού αεροδρομίου και ότι «όλη η τοπική κοινωνία πέφτει από τα σύννεφα γιατί δεν προηγήθηκε ούτε μία σχετική ενημέρωση ούτε καν ένας τυπικός διάλογος με την κοινωνία και τους τοπικούς φορείς».

Απαντώντας  ο κ. Καραμανλής, ανέφερε ότι: «Προ ολίγων ημερών υπογράψαμε τη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από την οποία -και πολύ σωστά- το 2018, επειδή δεν είχε λεφτά, το ελληνικό δημόσιο πήρε τα 180 εκατομμύρια για να καλύψει τη συμμετοχή του. Πρακτικά αυτό που κάνει η συμφωνία αυτή -και πολύ σωστά κάνει- είναι ότι συνδέουμε την πρόοδο της αξιοποίησης του Αεροδρομίου «Καζαντζάκη» με την καταβολή των δόσεων των δανείων. Με θλίψη μου βλέπω κάποια δημοσιεύματα που μιλούν περί δήθεν υποθήκης».

Μιλώντας για το ίδιο το περιεχόμενο της συμφωνίας της Νέας Δημοκρατίας με την ΕΤΕπ ο Υπουργός αποκάλυψε ότι αν προχωρήσει η «αξιοποίηση» του «Νίκος Καζαντζάκης» κινδυνεύει η δανειοδότηση και επομένως η πορεία υλοποίησης του νέου Αεροδρομίου στο Καστέλι: «Αυτό το οποίο λέμε είναι ότι, για να γίνει η επένδυση και να εκταμιευτούν τα λεφτά από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, πρέπει το κράτος να καλύψει κάποια ορόσημα. Θα δώσω ένα παράδειγμα. Το πρώτο ορόσημο είναι να υπάρξει ένα επίσημο έγγραφο του ελληνικού κράτους, στο οποίο να αναγνωρίζει ότι το υπάρχον αεροδρόμιο δεν θα χρησιμοποιηθεί στο μέλλον ως πολιτικό ή συμβατικό αεροδρόμιο και θα ενσωματωθεί στην πόλη του Ηρακλείου. Αυτό το έγγραφο θα πρέπει να υπάρχει σε έντεκα μήνες. Αν δεν το έχουμε αυτό το έγγραφο, κάτι πολύ απλό, δεν θα πάρουμε τη δόση».

Ο Νίκος Ηγουμενίδης, απαντώντας στον Υπουργό, τόνισε αρχικά ότι «η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ποτέ δεν συμφώνησε στη διασύνδεση της νυν έκτασης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι με την έκταση του «Νίκος Καζαντζάκης» και ζήτησε την πλήρη δημοσιοποίηση της σύμβασης: «Το θέμα, κύριε Υπουργέ, είναι πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε την έκταση και πότε θα δώσετε στη δημοσιότητα τη σύμβαση που υπογράψατε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων; Θα έλεγα ότι αξίζει να δούμε τη συνολική εικόνα. Κατά τη γνώμη μου -είναι πολιτική μου εκτίμηση- υποθηκεύετε την έκταση αυτή με τη σύμβαση που πάτε να υπογράψετε. Φέρτε τη σύμβαση να τη δούμε και μακάρι να διαψευστώ. Καλύτερα κακός μάντης, παρά μάντης κακών!», ενώ σε άλλο σημείο υπογράμμισε ότι «δίπλα ακριβώς από την έκταση αυτή υπάρχει το λιμάνι του Ηρακλείου –ακριβώς δίπλα- το οποίο επίσης η Κυβέρνηση ετοιμάζεται να πουλήσει».

Επιπλέον, ο ίδιος ο Υπουργός στην δευτερολογία του παραδέχθηκε ότι εκ των υστέρων συνάντησε τους τοπικούς φορείς «και τους εξήγησα ότι απόφαση της Κυβέρνησης είναι να γίνει μια επιτροπή και η τοπική αυτοδιοίκηση να συμμετάσχει ενεργά όταν θα καταρτίζονται οι προτάσεις».

Ενώ επίσης αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του ότι «αυτό το οποίο έχουμε πει εμείς –και εδώ είναι η πολιτική και ιδεολογική διαφωνία μας- είναι ότι θα καλέσουμε τους ιδιώτες να μας κάνουν προτάσεις, διότι πολύ φοβούμαστε ότι διαφορετικά θα τσακώνεται η κεντρική διοίκηση με τους τοπικούς φορείς, με την τοπική αυτοδιοίκηση, και θα περνάει ο χρόνος. Κινδυνεύει να παραμείνει το «Ν. Καζαντζάκης»  μια έκταση ανεκμετάλλευτη για δέκα δεκαπέντε χρόνια».

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της διαδικασίας της Ολομέλειας της Βουλής, ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης σημείωσε:

«Ο Υπουργός ωμά παραδέχθηκε σήμερα ότι η Κυβέρνηση συμφώνησε και υπέγραψε την αξιοποίηση του Αεροδρομίου «Καζαντζάκης» με την καταβολή των δόσεων από την ΕΤΕπ. Όσο κι αν δεν του αρέσει ο όρος υποθήκη, αυτό ακριβώς έχει η Κυβέρνηση υπογράψει σε βάρος της κοινωνίας του Ηρακλείου, βάζοντας ακόμη και σε κίνδυνο την πορεία του νέου Αεροδρομίου στο Καστέλι. Επιπλέον, εκ των υστέρων καλεί τους τοπικούς φορείς και τις τοπικές αρχές για διάλογο, ενώ έχει ήδη υπογράψει όρους με την ΕΤΕπ. Και το χειρότερο: ο ίδιος ανερυθρίαστα βάζει μπροστά τους ιδιώτες, τους οποίους θα φωνάξει για προτάσεις για να μην τσακώνεται η τοπική αυτοδιοίκηση με την κεντρική κυβέρνηση! Η Κυβέρνηση δεν κρατάει πλέον ούτε τα προσχήματα. Είναι εμφανής πια η κυνική αποστροφή της Κυβέρνησης προς το πραγματικό όφελος του Ηρακλείου.Έχουμε υποχρέωση όχι μόνο να αναδεικνύουμε αυτό το πρόσωπο της Κυβέρνησης, αλλά και μετωπικά πλέον να αντιταχθούμε σε αυτό με όλες μας τις πολιτικές δυνάμεις».


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook