Τα «παράνομα» Labubu λέγονται Lafufu και έχουν κατακλύσει το σύμπαν των viral τεράτων με τα 9 δόντια

Καροτσάκια γεμάτα αποκεφαλισμένα κεφάλια τεράτων σιλικόνης, έμποροι με τατουάζ που παραμονεύουν στα σοκάκια, σακούλες με λαθραία προϊόντα κρυμμένες πίσω από τους πάγκους των καταστημάτων: καλώς ήρθατε στον κόσμο του Lafufus. Τα ψεύτικα Labubus, γνωστά και ως Lafufus, κατακλύζουν την κρυφή αγορά.
Καθώς η ζήτηση για τα συλλεκτικά γούνινα μπρελόκ εκτοξεύεται στα ύψη, οι επιχειρηματίες στο νότιο εμπορικό κέντρο της Σενζέν δεν χάνουν καθόλου χρόνο και προμηθεύονται απομιμήσεις για να τις πουλήσουν σε πρόθυμους κυνηγούς Labubu. Αλλά οι κινεζικές αρχές, που επιθυμούν να προστατεύσουν μια «σπάνια ιστορία επιτυχίας της ήπιας ισχύος», κυνηγούν τις απομιμήσεις.
«Δεν τολμάμε να μιλήσουμε γι’ αυτό»
«Τα Labubus έχουν κάνει τρελή αίσθηση» λέει μια ανεπίσημη πωλητής, στο μικρό, χωρίς σήμανση, κατάστημα με ψεύτικα επώνυμα προϊόντα κρυμμένο στον 17ο όροφο ενός άχαρου κτιρίου γραφείων στην περιοχή Huaqiangbei της Σενζέν, μια περιοχή γνωστή για τα φτηνά ηλεκτρονικά είδη. «Δεν τολμάμε να μιλήσουμε γι’ αυτό» προσθέτει η συνάδελφός της.
Τα Labubus, ένα τριχωτό ξωτικό με αυτιά λαγού που πωλείται από την κινεζική εταιρεία παιχνιδιών Pop Mart, έχουν γίνει το απόλυτο viral, φέτος εκπροσωπώντας το απόλυτο τίποτα.
Διαφημισμένα από διασημότητες, από τη Rihanna μέχρι τη Lisa των Blackpink, οι «άσχημες-όμορφες» κούκλες είχαν τέτοια ζήτηση που στο Ηνωμένο Βασίλειο η Pop Mart απέσυρε τα χαμογελαστά τέρατα από όλα τα καταστήματα λόγω του κινδύνου να ξεσπάσουν ακόμα μεγαλύτεροι καυγάδες μεταξύ των πελατών από αυτούς που έχουν ήδη ξεσπάσει.
Τα Labubu πωλούνται στη λιανική από 35 περίπου ευρώ έως και 350 ευρώ, με τις τιμές μεταπώλησης να εκτοξεύονται πολύ υψηλότερα. Η διαφημιστική εκστρατεία έχει αγκαλιαστεί από τις κινεζικές αρχές, οι οποίες χαιρέτισαν την Pop Mart ως την πιο πρόσφατη κινεζική μάρκα που κερδίζει δημοτικότητα στο εξωτερικό.
«Η άνοδος των Labubu συνδυάζει την ισχυρή κατασκευαστική βάση της Κίνας με τη δημιουργική καινοτομία, αξιοποιώντας τις συναισθηματικές ανάγκες των παγκόσμιων καταναλωτών»
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Το Labubu εθνικός ήρωας της Κίνας
Τον Ιούνιο, η People’s Daily, το επίσημο μέσο του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος, επαίνεσε τα Labubu ως αντιπροσωπευτική μετάβασης από το «Made in China» στο «Created in China».
«Η άνοδος των Labubu συνδυάζει την ισχυρή κατασκευαστική βάση της Κίνας με τη δημιουργική καινοτομία, αξιοποιώντας τις συναισθηματικές ανάγκες των παγκόσμιων καταναλωτών» ανέφερε το άρθρο. Η ανάδειξη του Pop Mart σε εθνικό ήρωα φαίνεται επίσης να έχει παρακινήσει τις αρχές, σε μια χώρα που προσπαθεί να αποβάλει τη φήμη της ως χώρα των απομιμήσεων, να πατάξει επιθετικά τις απομιμήσεις.
Τον Απρίλιο, οι τελωνειακές αρχές στην ανατολική πόλη Νινγκμπό ανέκοψαν μια παρτίδα 200.000 προϊόντων που ήταν «ύποπτα» ότι παραβίαζαν την πνευματική ιδιοκτησία του Labubu, σύμφωνα με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης, ενώ μια άλλη επιχείρηση τον περασμένο μήνα έπιασε πάνω από 2.000 πλαστά προϊόντα.
Περίπου 40 χιλιόμετρα απέναντι από το κατάστημα Huaqiangbei, η 59χρονη Λι Γιανγκ δεν έχει ακούσει ποτέ για ένα «Labubu». Αλλά περνάει ώρες κάθε μέρα καθισμένη σε ένα χαμηλό πλαστικό σκαμνί στην πολυκατοικία της, κόβοντας εκατοντάδες χυτά κεφάλια τεράτων από σιλικόνη που αργότερα θα γίνουν Lafufus
Περίπου 40 χιλιόμετρα απέναντι από το κατάστημα Huaqiangbei, η 59χρονη Λι Γιανγκ δεν έχει ακούσει ποτέ για ένα «Labubu». Αλλά περνάει ώρες κάθε μέρα καθισμένη σε ένα χαμηλό πλαστικό σκαμνί στην πολυκατοικία της, κόβοντας εκατοντάδες χυτά κεφάλια τεράτων από σιλικόνη που αργότερα θα γίνουν Lafufus.
Περιτριγυρισμένες από σωρούς σαρκώδους χρώματος εξαρτημάτων, η Λι και η γειτόνισσά της, Γουάνγκ Μπι, μια άλλη γιαγιά που μένει στο σπίτι και ασχολείται με την επίπονη εργασία μιλάνε για αυτό: «Αφού μένουμε στο σπίτι, φροντίζουμε τα παιδιά, κάνουμε τις δουλειές του σπιτιού, θέλαμε να βρούμε κάποια περιστασιακή δουλειά».
Η Λι δεν γνώριζε από πού προέρχονταν τα κεφάλια των τεράτων ή πού τα έστελναν. Το αφεντικό ενός κοντινού εργοστασίου που αναφέρθηκε από τα κινεζικά μέσα ενημέρωσης ότι παράγει Lafufus αρνήθηκε κατηγορηματικά οποιαδήποτε ανάμειξη, παρά την παρουσία ενός σωρού από ύποπτα κεφάλια που μοιάζουν με Labubu στοιβαγμένα ψηλά στα ράφια, στον διάδρομο.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Από το επιχειρηματικό στο εθνικό συμφέρον
«Η Κίνα δεν ήταν ποτέ τόσο αποφασισμένη να διορθώσει τις κλοπές πνευματικής ιδιοκτησίας, χάρη στη συμβολή του Labubu όχι μόνο ως παγκόσμιο μπεστ σέλερ αλλά και ως εργαλείο ήπιας ισχύος», δήλωσε ο Yaling Jiang, Κινέζος αναλυτής καταναλωτικών τάσεων. «Η υπεράσπιση της πνευματικής ιδιοκτησίας των Labubu δεν αφορά πλέον μόνο το επιχειρηματικό συμφέρον, αλλά και το εθνικό συμφέρον».
Έτσι, η αγορά των Lafufu περνάει στην παρανομία. Οι αρχές στο Huaqiangbei της Σενζέν δήλωσαν πρόσφατα ότι θα επιθεωρούν τους πωλητές για «πλαστά και κακοτεχνήματα» Labubu. «Αλλά δεν χρειάζεται πολύς χρόνος για να βρεθεί ένας έμπορος. Μετά από ένα γρήγορο τηλεφώνημα που έκανε ένας από τους πλανόδιους πωλητές που πουλάνε ψεύτικες τσάντες και ρολόγια σχεδιαστών, εμφανίστηκε από το πουθενά ένας αδύνατος άντρας με τατουάζ, με την πάνινη τσάντα του να ξεχειλίζει από χαριτωμένα γούνινα μπρελόκ» γράφει η Amy Hawkins στον Guardian.
«Μας οδήγησε σε ένα πολυσύχναστο εμπορικό κέντρο και σε έναν πάγκο που πουλούσε σεσουάρ και γυαλιά ηλίου. Με μερικές κλεφτές ματιές, ο κομψά ντυμένος πωλητής έβγαλε πίσω από τον πάγκο μια μαύρη πλαστική σακούλα, γεμάτη με Lafufus, προς πώληση για 20 ευρώ το καθένα.
»Οι απομιμήσεις προέρχονται πιθανότατα από διάφορες πηγές. Αλλά το επιχειρηματικό μοντέλο της Λι λειτουργεί ως εξής: κάθε λίγες ημέρες, ένας κούριερ μεταφέρει ένα καροτσάκι γεμάτο σακούλες γεμάτες με εκατοντάδες χυτά κεφάλια τεράτων στην πολυκατοικία της.
»Τα κεφάλια χυτεύονται από μια μηχανή, αλλά η πράξη της διάσπασής τους στα δύο, ώστε να μπορούν να γεμιστούν και να συναρμολογηθούν ξανά σε ένα τελικό παιχνίδι, είναι δύσκολη. Απαιτείται κοπή κατά μήκος της καμπύλης άκρης του κεφαλιού του παιχνιδιού με το χέρι, χρησιμοποιώντας ένα κοφτερό μαχαίρι» συνεχίζει η Amy Hawkins στον Guardian.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Δεν έχουν ιδέα τι είναι τα Labubu
Έτσι, η Λι και οι γειτόνισσές της, όλες ηλικιωμένες γυναίκες, επιστρατεύονται για να κόβουν τα κεφάλια με το χέρι, με το εργοστάσιο μυστηρίου να τους πληρώνει 0,49 ευρώ το κομμάτι. Κάθε φορά που φτάνει ο κούριερ, η Λι κατεβάζει αρκετές μεγάλες σακούλες με ανοιχτά κεφάλια και συλλέγει μια νέα παρτίδα από μοντέλα ξωτικών, έτοιμα για ανατομή.
Μια γυναίκα εκτιμά ότι μπορεί να κόψει 800-1.000 κεφάλια την ημέρα, κερδίζοντας έως και 5 ευρώ. Κανένας από τους εργάτες που ερωτήθηκαν από τον Guardian δεν είχε ιδέα τι είναι τα Labubu.
Η Γουάνγκ σοκαρίστηκε όταν άκουσε ότι τα τελικά προϊόντα, ψεύτικα ή μη, πωλούνται για αρκετές εκατοντάδες ευρώ. Αλλά ένα άτομο στο εργοστάσιο στο σπίτι ήξερε ακριβώς τι ήταν τα παιχνίδια. Καθώς η νεαρή εγγονή της Λι εμφνίστηκε στο διάδρομο για να βρει τη γιαγιά της να επιθεωρεί ένα έτοιμο παιχνίδι, ούρλιαξε: «Labubu!».
*Με στοιχεία από theguardian.com