Τεχνητή Νοημοσύνη: Η αντιγραφή… αλλιώς – Πώς η ΑΙ «οπλίζει» τους φοιτητές

Χιλιάδες φοιτητές πανεπιστημίων στο Ηνωμένο Βασίλειο πιάστηκαν στα πράσα να κάνουν χρήση του ChatGPT και άλλων εργαλείων που λειτουργούν με βάση την Τεχνητή Νοημοσύνη τα τελευταία χρόνια.
Την ίδια ώρα οι παραδοσιακές μορφές λογοκλοπής παρουσιάζουν σημαντική μείωση, σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει έρευνα.
Η αντιγραφή… αλλιώς
Έρευνα του Guardian για τις παραβιάσεις της ακαδημαϊκής ακεραιότητας διαπίστωσε σχεδόν 7.000 αποδεδειγμένες περιπτώσεις αντιγραφής με χρήση εργαλείων Tεχνητής Nοημοσύνης το 2023-24, που ισοδυναμεί με 5, περίπου, άτομα για κάθε 1.000 φοιτητές. Ο αριθμός αυτός είναι σχεδόν τριπλάσιος με το αντίστοιχο ποσοστό του 2022-23.
Τα στοιχεία μέχρι τον Μάιο δείχνουν ότι ο αριθμός αυτός θα αυξηθεί και πάλι φέτος σε περίπου 7, περίπου, αποδεδειγμένες περιπτώσεις ανά 1.000 φοιτητές – αλλά τα καταγεγραμμένα περιστατικά αντιπροσωπεύουν μόνο την κορυφή του παγόβουνου, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες.
Αλλά καθώς τα εργαλεία ΑΙ έχουν γίνει πιο εξελιγμένα και προσιτά, η φύση της αντιγραφής έχει αλλάξει.
Τα στοιχεία αναδεικνύουν μια ταχέως εξελισσόμενη πρόκληση για τα πανεπιστήμια: την προσπάθεια προσαρμογής των μεθόδων αξιολόγησης στην έλευση τεχνολογιών όπως το ChatGPT και άλλα εργαλεία γραφής με ΑΙ.
Το 2019-20, πριν από την ευρεία διαθεσιμότητα της δημιουργικής Τεχνητής Νοημοσύνης, η λογοκλοπή αντιπροσώπευε σχεδόν τα δύο τρίτα όλων των ακαδημαϊκών παραπτωμάτων. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η λογοκλοπή εντάθηκε καθώς πολλές αξιολογήσεις μεταφέρθηκαν στο διαδίκτυο. Αλλά καθώς τα εργαλεία ΑΙ έχουν γίνει πιο εξελιγμένα και προσιτά, η φύση της αντιγραφής έχει αλλάξει.
Η έρευνα διαπίστωσε ότι οι επιβεβαιωμένες περιπτώσεις παραδοσιακής λογοκλοπής μειώθηκαν από 19 ανά 1.000 φοιτητές σε περίπου 15 το 2023-24 και αναμένεται να μειωθούν και πάλι σε περίπου 8 ανά 1.000, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία από αυτό το ακαδημαϊκό έτος.
ΑΙ στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση
Ο Guardian επικοινώνησε με 155 πανεπιστήμια βάσει του νόμου περί ελευθερίας της πληροφόρησης ζητώντας στοιχεία για αποδεδειγμένες περιπτώσεις ακαδημαϊκής παραβατικότητας, λογοκλοπής και παραπτωμάτων σχετικά με την χρήση ΑΙ τα τελευταία πέντε χρόνια. Από αυτά, τα 131 παρείχαν κάποια στοιχεία – αν και δεν είχαν όλα τα πανεπιστήμια αρχεία για κάθε έτος ή κατηγορία παραπτωμάτων.
Πάνω από το 27% των πανεπιστημίων που απάντησαν δεν είχαν ακόμη καταγράψει την κατάχρηση ΑΙ ως ξεχωριστή κατηγορία παραπτωμάτων το 2023-24, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο τομέας εξακολουθεί να ασχολείται με το θέμα σε πρωταρχικό στάδιο.
Πολλές περισσότερες περιπτώσεις εξαπάτησης με Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να μένουν απαρατήρητες. Μια έρευνα του Ινστιτούτου Πολιτικής Ανώτατης Εκπαίδευσης τον Φεβρουάριο διαπίστωσε ότι το 88% των φοιτητών χρησιμοποίησαν ΑΙ για αξιολογήσεις. Πέρυσι, ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ρέντινγκ δοκίμασαν τα δικά τους συστήματα αξιολόγησης και κατάφεραν να υποβάλουν εργασίες που είχαν δημιουργηθεί από ΑΙ χωρίς να εντοπιστούν στο 94% των περιπτώσεων.
Η ανίχνευση της ΑΙ διαφέρει πολύ από τη λογοκλοπή, όπου μπορείς να επιβεβαιώσεις το αντιγραμμένο κείμενο.
Ο Δρ Πίτερ Σκαρφ, αναπληρωτής καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ και συν-συγγραφέας της εν λόγω μελέτης, δήλωσε ότι πάντα υπήρχαν τρόποι για να εξαπατήσει κανείς, αλλά ότι ο τομέας της εκπαίδευσης θα πρέπει να προσαρμοστεί στην Τεχνητή Νοημοσύνη, η οποία θέτει ένα θεμελιωδώς διαφορετικό πρόβλημα.
Όπως είπε: «Φαντάζομαι ότι όσοι πιάστηκαν αποτελούν την κορυφή του παγόβουνου. Η ανίχνευση της ΑΙ διαφέρει πολύ από τη λογοκλοπή, όπου μπορείς να επιβεβαιώσεις το αντιγραμμένο κείμενο. Ως αποτέλεσμα, σε μια κατάσταση όπου υποψιάζεστε τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, είναι σχεδόν αδύνατο να το αποδείξετε, ανεξάρτητα από το ποσοστό Τεχνητής Νοημοσύνης που εντοίζει να έχει χρησιμοποιηθεί ο ανιχνευτής ΑΙ (αν χρησιμοποιείτε έναν). Αυτό πάει «ζευγάρι» με το να μην θέλετε να κατηγορήσετε ψευδώς τους φοιτητές».
«Είναι ανέφικτο να μεταφέρετε απλά κάθε αξιολόγηση που κάνει ένας μαθητής σε προσωπικό επίπεδο. Ωστόσο, την ίδια στιγμή ο τομέας πρέπει να αναγνωρίσει ότι οι φοιτητές θα χρησιμοποιούν ΑΙ ακόμη και αν τους ζητηθεί να μην το κάνουν και να μην εντοπιστούν».
Οι εμπειρίες των φοιτητών
Οι φοιτητές που επιθυμούν να αντιγράψουν απαρατήρητοι με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης έχουν άφθονο διαδικτυακό υλικό για να αντλήσουν: ο Guardian βρήκε δεκάδες βίντεο στο TikTok που διαφημίζουν εργαλεία παράφρασης και συγγραφής δοκιμίων με Τεχνητή Νοημοσύνη σε φοιτητές. Τα εργαλεία αυτά βοηθούν τους φοιτητές να παρακάμψουν τους κοινούς ανιχνευτές ΑΙ των πανεπιστημίων «εξανθρωπίζοντας» το κείμενο που παράγεται από το ChatGPT.
Ο Δρ Τόμας Λάνκαστερ, ερευνητής ακαδημαϊκής ακεραιότητας στο Imperial College του Λονδίνου, δήλωσε: «Όταν χρησιμοποιείται σωστά και από έναν φοιτητή που ξέρει πώς να επεξεργάζεται το αποτέλεσμα, η κακή χρήση της ΑΙ είναι πολύ δύσκολο να αποδειχθεί. Η ελπίδα μου είναι ότι οι φοιτητές εξακολουθούν να μαθαίνουν μέσα από αυτή τη διαδικασία».
Ο Χάρβεϊ μόλις τελείωσε το τελευταίο έτος του πτυχίου του στη διοίκηση επιχειρήσεων σε ένα πανεπιστήμιο της βόρειας Αγγλίας. Είπε στον Guardian ότι χρησιμοποίησε την ΑΙ για να δημιουργήσει ιδέες και δομή για εργασίες και να προτείνει αναφορές, καθώς και ότι οι περισσότεροι άνθρωποι που γνωρίζει χρησιμοποίησαν το εργαλείο σε κάποιο βαθμό.
«Το ChatGPT ήρθε κατά κάποιο τρόπο όταν πρωτομπήκα στο πανεπιστήμιο, και έτσι ήταν πάντα παρόν για μένα», είπε. «Δεν νομίζω ότι πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούν το AI και στη συνέχεια θα το αντιγράψουν λέξη προς λέξη, νομίζω ότι είναι περισσότερο απλά γενικά για να βοηθήσει στον καταιγισμό και την δημιουργία ιδεών. Οτιδήποτε θα έπαιρνα από αυτό, στη συνέχεια θα το επεξεργαζόμουν εντελώς με τους δικούς μου τρόπους».
«Έχει δυσλεξία – είπε ότι πραγματικά ωφελείται από αυτό».
«Γνωρίζω ένα άτομο που το χρησιμοποίησε και στη συνέχεια χρησιμοποίησε άλλες μεθόδους Τεχνητής Νοημοσύνης, όπου μπορείτε να το αλλάξετε και να το εξανθρωπίσετε, ώστε να γράφει περιεχόμενο ΑΙ με τρόπο που να ακούγεται σαν να προέρχεται από άνθρωπο», τόνισε ο ίδιος.
Η Αμίλια μόλις ολοκλήρωσε το πρώτο έτος σπουδών της σε ένα πανεπιστήμιο στα νοτιοδυτικά της χώρας, στο τμήμα μουσικών επιχειρήσεων. Είπε ότι έχει επίσης χρησιμοποιήσει την Τεχνητή Νοημοσύνη για την περίληψη και τον καταιγισμό ιδεών, αλλά ότι τα εργαλεία ήταν πιο χρήσιμα για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες. «Μια φίλη μου το χρησιμοποιεί, όχι για να γράψει κάποια από τις εκθέσεις της ή να κάνει έρευνα για οτιδήποτε, αλλά για να βάλει τα δικά της σημεία και να τα δομήσει. Έχει δυσλεξία – είπε ότι πραγματικά ωφελείται από αυτό».
Το μέλλον
Οι εταιρείες τεχνολογίας φαίνεται να στοχεύουν στους φοιτητές ως βασική δημογραφική ομάδα για τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης. Η Google προσφέρει στους φοιτητές πανεπιστημίων δωρεάν αναβάθμιση του εργαλείου Gemini για 15 μήνες και η OpenAI προσφέρει εκπτώσεις σε φοιτητές στις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Ο Λανκάστερ δήλωσε: «Η αξιολόγηση σε πανεπιστημιακό επίπεδο μπορεί μερικές φορές να φαίνεται άσκοπη στους φοιτητές, ακόμη και αν εμείς ως εκπαιδευτικοί έχουμε σοβαρούς λόγους να το αναφέρουμε αυτό. Όλα αυτά καταλήγουν στο να βοηθήσουμε τους φοιτητές να κατανοήσουν γιατί απαιτείται να ολοκληρώσουν ορισμένες εργασίες και να τους εμπλέξουμε πιο ενεργά στη διαδικασία σχεδιασμού της αξιολόγησης».
«Συχνά διατυπώνεται η άποψη ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε περισσότερες εξετάσεις αντί για γραπτές αξιολογήσεις, αλλά η αξία της αποστήθισης και της διατήρησης της γνώσης συνεχίζει να μειώνεται κάθε χρόνο. Νομίζω ότι είναι σημαντικό να επικεντρωθούμε σε δεξιότητες που δεν μπορούν εύκολα να αντικατασταθούν από την Τεχνητή Νοημοσύνη, όπως οι επικοινωνιακές δεξιότητες, οι ικανότητες των ανθρώπων, και να δώσουμε στους μαθητές την αυτοπεποίθηση να ασχοληθούν με την αναδυόμενη τεχνολογία και να επιτύχουν στον εργασιακό χώρο», τόνισε.