Oδύσσεια: Το μεγάλο κόλπο για να γίνει η μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του 2026 – «Σατανικός Νόλαν»

Η Οδύσσεια από τον Κρίστοφερ Νόλαν ήδη ξεπουλάει. Με μια ασυνήθιστη κίνηση, η παραγωγή άρχισε να πουλά εισιτήρια έναν ολόκληρο χρόνο πριν την επίσημη κυκλοφορία της ταινίας, στις 17 Ιουλίου. Μια νέα στρατηγική που θα αναζωογονήσει τα στούντιο ή απλώς ένα εντυπωσιακό διαφημιστικό κόλπο; Το BBC αναζητάει απαντήσεις.
Παραδοσιακά, οι καμπάνιες μάρκετινγκ για τις καλοκαιρινές υπερπαραγωγές ξεκινούσαν περίπου έξι μήνες πριν την κυκλοφορία τους. Ωστόσο, η Οδύσσεια του Κρίστοφερ Νόλαν, στην οποία πρωταγωνιστούν οι Ματ Ντέιμον, Ζεντάγια, Τομ Χόλαντ, Λουπίτα Νιόνγκο, Σαρλίζ Θέρον και πολλοί άλλοι, αψηφά αυτούς τους κανόνες.
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, πάνω από ένα χρόνο πριν την ημερομηνία κυκλοφορίας της, στις 17 Ιουλίου 2026, ένα teaser τρέιλερ άρχισε να προβάλλεται στους κινηματογράφους. Και ανήμερα την ίδια ημέρα, σε μια πρωτοφανή κίνηση, ξεκίνησε η πώληση εισιτηρίων για τις προβολές του πρώτου Σαββατοκύριακου σε Imax 70mm – το φορμάτ επιλογής του Νόλαν για όλες τις ταινίες του.
Λιγότερο από μία ημέρα μετά την διάθεση αυτών των εισιτηρίων, τα περισσότερα είχαν εξαντληθεί, και οι επιτήδειοι μεταπωλούσαν εισιτήρια για πάνω από 200 δολάρια (περίπου 186 ευρώ).
Αν μη τι άλλο, η κίνηση είναι μια απόδειξη της αξιοσημείωτης ικανότητας του Νόλαν, μαζί με την Imax και την Universal Pictures, να προσελκύσει το κοινό να αγοράσει εισιτήρια για μια ταινία εκ των προτέρων, ενώ ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί καν η κινηματογράφησή της.
@mikerohlfing1 Christopher Nolan’s The Odyssey just became the first movie in history to sell IMAX 70mm tickets a full year in advance. And they’re already selling out. Why? Because this isn’t your average movie screening. The Odyssey is being shot entirely on IMAX film – an analog format with resolution equivalent to 18K – and projected on the rarest screens in the world: 1.43:1 aspect ratio, 6-story-tall IMAX theaters using real 70mm film projection. Most @IMAX theaters today are digital and can’t show this format correctly. Only about 30 theaters worldwide can. I drove 450 miles to see Oppenheimer in true IMAX, and I’ll do it again. This is a cinematic event built for a format that barely exists anymore — and it’s worth the road trip. Learn why this format is so rare, why Nolan insists on using it, and why this might be your last chance to experience a movie like this the way it was meant to be seen. #IMAX #ChristopherNolan #TheOdyssey #FilmNotDigital #MovieTheaterExperience #Oppenheimer #FilmHistory ♬ original sound – Mike at the Movies
Ο Νόλαν έχει ήδη ενθουσιάσει τους θαυμαστές του να τη δουν σε 70mm – ένα παραδοσιακό φορμάτ γνωστό για την ασύγκριτη οπτική του εμπειρία, το οποίο αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1950 και έχει κάνει comeback τα τελευταία χρόνια χάρη σε σκηνοθέτες όπως ο Κουέντιν Ταραντίνο, ο Πολ Τόμας Άντερσον και ο Ράιαν Κούγκλερ. Νωρίτερα φέτος, ο Κούγκλερ προέτρεψε τον κόσμο να δει την επιτυχημένη του ταινία θρίλερ με βρικόλακες Sinners σε Imax – αλλά χωρίς την καμπάνια για προπώληση εισιτηρίων που έχει προκαλέσει συζητήσεις.
Πράγματι, η δημοσιογράφος του τομέα της ψυχαγωγίας Τατιάνα Άρινγκτον πιστεύει ότι η επιτυχία των προβολών Imax του Sinners μπορεί να έπαιξε ρόλο στη σκέψη πίσω από τη μοναδική στρατηγική πωλήσεων της Οδύσσειας.
«Νιώθω ότι υπήρξε τόσο μεγάλη ζήτηση για [τις προβολές Imax του Sinners] που το Χόλιγουντ δεν μπορούσε παρά να δει την επιτυχία της», δηλώνει στο BBC.
«Και με [την Οδύσσεια] να είναι μια ταινία που όλοι ανυπομονούν να δουν, [η ομάδα πίσω από αυτήν πρέπει να σκέφτηκε] ‘πώς μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε ακόμα περισσότερο αυτό το χιτ;’».
Αυτή η τελευταία στρατηγική εντάσσεται στην συνεχή αποστολή του Νόλαν να ενθαρρύνει το κοινό να πηγαίνει στους κινηματογράφους, μετατρέποντας τις ταινίες σε ένα πραγματικό γεγονός. Και η Οδύσσεια διαθέτει έναν νικηφόρο συνδυασμό – έχει μια τεράστια δύναμη από το all-star-cast και μια παγκοσμίωw αναγνωρισμένη ιστορίας.
«Τα παιδιά συμπαθούν τη Ζεντάγια. Η παλαιότερη γενιά συμπαθεί τον Ματ Ντέιμον. Αυτός ο άνθρωπος συμπαθεί τη Λουπίτα. Υπάρχει κάτι για όλους. Πολλοί άνθρωποι ασχολούνται με την ελληνική μυθολογία» λέει η Άρινγκτον.
Οδύσσεια όπως ραψωδία σωτηρίας;

Η κίνηση για την προπώληση εισιτηρίων της ταινίας Οδύσσεια αυτή έρχεται σε μια περίοδο που τα έσοδα των κινηματογράφων βρίσκονται σε πτώση. Το συνολικό box office των ΗΠΑ και του Καναδά πέρυσι ήταν μειωμένο κατά 23% σε σχέση με το 2019.
Η πανδημία και οι απεργίες του Χόλιγουντ έπαιξαν τον ρόλο τους σε αυτό, αλλά υπάρχει επίσης η άνοδος των πλατφορμών streaming και το γεγονός ότι πολλές ταινίες διατίθενται πλέον για streaming λίγες μόλις εβδομάδες μετά την κυκλοφορία τους στους κινηματογράφους.
«Τα στούντιο πρέπει να εξετάσουν δημιουργικές λύσεις μάρκετινγκ για να ενθουσιάσουν τις κυκλοφορίες ταινιών, επειδή ανταγωνίζονται όχι μόνο άλλα μέσα και μορφές περιεχομένου, αλλά και τους μεταβαλλόμενους καταναλωτές με μειωμένο εύρος προσοχής», δηλώνει στο BBC ο Σαντζάι Σινγκ, ιδρυτής του κινηματογραφικού στούντιο Nukhu. Πρόκειται για τον καλύτερο τρόπο να κάνεις το κοινό, όπως το θέτει ο Σινγκ, «να αναλάβει δράση και να δεσμευτεί». Κυρίως να επιστρέψει στις αίθουσες.
Για πολλούς χρήστες στο διαδίκτυο η κίνηση του Νόλαν είναι ευφυέστατη. «Είναι αληθινά σατανικός» γράφουν.
Οι αντιδράσεις
Θα μπορούσαν όμως άλλες ταινίες να επαναλάβουν μια τόσο μακροπρόθεσμη στρατηγική κυκλοφορίας ή ο Νόλαν, και ο ενθουσιασμός γύρω από τις ταινίες του, αποτελεί μια εξαίρεση;
«Νιώθω ότι ο Νόλαν μπορεί να είναι ο μόνος άνθρωπος που θα μπορούσε να πετύχει αυτού του είδους την προπώληση εισιτηρίων ένα χρόνο πριν την πρεμιέρα», δηλώνει στο BBC ο φαν του Νόλαν και λάτρης του κινηματογράφου στο Σικάγο, Τζακ Κάνινγκχαμ. «Απλώς δεν βλέπω να συμβαίνει κάτι τέτοιο με άλλους σκηνοθέτες».
Υπάρχει επίσης ένας προβληματισμός καθώς ο Νόλαν και άλλοι σκηνοθέτες υποστηρίζουν την υψηλής ποιότητας εμπειρία θέασης σε Imax 70mm, όταν η πρόσβαση σε αυτό το format είναι ακόμα τόσο περιορισμένη.
Υπάρχουν αυτή τη στιγμή μόλις 16 κινηματογράφοι σε όλες τις ΗΠΑ που διαθέτουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό ενώ σε άλλες αγορές δεν υπάρχει ούτε μία. Αυτό επισημάνθηκε νωρίτερα φέτος, όταν το κοινό στο Κλαρκσντέιλ του Μισισίπι, όπου διαδραματιζόταν το Sinners, δεν είχε την ευκαιρία να δει την ταινία στη δική του πόλη, μέχρι που μια διαδικτυακή έκκληση οδήγησε σε μια ειδική προβολή με την παρουσία του Κούγκλερ.

Επιπλέον, οι τιμές των εισιτηρίων για τις προβολές Imax και Imax 70mm είναι σημαντικά υψηλότερες, γεγονός που μπορεί να τις κάνει μια υπόθεση για λίγους – και αυτό χωρίς να λάβουμε υπόψη την μεταπώληση εισιτηρίων από επιτήδειους σε υπέρογκες τιμές στη μαύρη αγορά.
Σύμφωνα με τον Σινγκ, αυτό είναι ένα από τα βασικά ζητήματα με αυτόν τον τύπο προπώλησης εισιτηρίων αυτή τη στιγμή, εάν χρησιμοποιηθεί στο μέλλον.
«Εάν η Imax δεν χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα για να επεκτείνει [το δίκτυο των οθονών της], πουλώντας εισιτήρια εκ των προτέρων, υπάρχει η πιθανότητα να δημιουργηθεί μια αγορά μεταπωλητών, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει την εκτόξευση των τιμών των εισιτηρίων πρόωρης κυκλοφορίας», λέει.
Ακόμη και ορισμένοι φαν του Νόλαν δεν πείθονται από αυτή την κίνηση προπώλησης εισιτηρίων. Ο Κάνινγκχαμ έχει ταξιδέψει με χαρά τρεις ώρες στην Ιντιανάπολη (τον πλησιέστερο κινηματογράφο Imax σε αυτόν) στο παρελθόν για να δει τρεις από τις προηγούμενες ταινίες του σκηνοθέτη – τα Tenet, Interstellar και Oppenheimer – σε 70mm. Αλλά δεν ενδιαφέρθηκε να αγοράσει εισιτήρια για την Οδύσσεια χαρακτηρίζοντάς την κίνηση ένα «διαφημιστικό κόλπο». «Η γενική ιδέα του να πρέπει να σκέφτεσαι πού θα είσαι σε έναν χρόνο από τώρα για να αγοράσεις εισιτήρια για μια ταινία είναι απλά κάπως γελοία», λέει.
Και ενώ η διάθεση των εισιτηρίων της Οδύσσειας στέφθηκε με επιτυχία, η Άρινγκτον λέει ότι είναι απίθανο να είναι ένδειξη του τι θα ακολουθήσει για τις υπερπαραγωγές του Χόλιγουντ. «Δεν νομίζω ότι θα συμβεί για κάθε ταινία», λέει, «γιατί απλά, κάθε ταινία, δεν είναι τόσο υποσχόμενη».
