Δήμας – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «ξεκλειδώνουν» τον ΒΟΑΚ: Εντάσσεται το Κίσσαμος – Χανιά και ξεκινά η μεγάλη κατασκευή

Δημοσιεύτηκε στις 15/12/2025 21:05

Δήμας – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «ξεκλειδώνουν» τον ΒΟΑΚ: Εντάσσεται το Κίσσαμος – Χανιά και ξεκινά η μεγάλη κατασκευή

 

Του Νίκου Τσιλιπουνιδακη…

Με την υπογραφή του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρίστου Δήμα και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ρόλο αιχμής ως παραχωρησιούχο, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης περνά οριστικά στη φάση της πλήρους υλοποίησης. Η ενεργοποίηση της προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά δεν αποτελεί απλώς μια τυπική συμβατική πράξη, αλλά το καθοριστικό βήμα που «κλειδώνει» τη χρηματοδότηση, ενεργοποιεί την παραχώρηση και ανοίγει τον δρόμο για την εκκίνηση των κατασκευών στο μεγαλύτερο και πιο κρίσιμο τμήμα του έργου. Ο ΒΟΑΚ αποκτά πλέον ενιαία μορφή αυτοκινητόδρομου 187 χιλιομέτρων, από τη Χερσόνησο Ηρακλείου έως την Κίσσαμο, μετατρέποντας την Κρήτη σε ένα ενιαίο πεδίο εργοταξιακής ανάπτυξης και σηματοδοτώντας την αρχή ενός έργου εθνικής και αναπτυξιακής σημασίας.

Εντάσσεται το Κίσσαμος – Χανιά στη σύμβαση παραχώρησης – Σε πλήρη τροχιά υλοποίησης το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Κρήτης

Σε φάση πλήρους ενεργοποίησης περνά ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, μετά την υπογραφή της απόφασης για την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρίστο Δήμα. Η εξέλιξη αυτή, σε άμεση σύνδεση με τον παραχωρησιούχο όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αποτελεί το καθοριστικό βήμα που ενεργοποιεί την παραχώρηση και ανοίγει τον δρόμο για την εκκίνηση των κατασκευαστικών εργασιών στο μεγαλύτερο και πιο κρίσιμο τμήμα του ΒΟΑΚ.

Η απόφαση υπεγράφη παρουσία του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Νίκου Ταχιάου και του Γενικού Γραμματέα Υποδομών Δημήτριου Αναγνώπουλου και αφορά την ένταξη του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά στη σύμβαση παραχώρησης για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο βασικό σκέλος Χανιά – Ηράκλειο.

Χρίστος Δήμας: «Ο ΒΟΑΚ επεκτείνεται στα δυτικά – 187 χλμ σύγχρονου αυτοκινητόδρομου»

Κατά την τελετή υπογραφής της απόφασης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας δήλωσε αυτούσια:

«Με την ενεργοποίηση για το τμήμα της προαίρεσης Κίσσαμος-Χανιά, ο Β.Ο.Α.Κ. επεκτείνεται στα δυτικά, όπως ακριβώς είχαμε προαναγγείλει τον Μάιο, όταν και υπεγράφη σύμβαση παραχώρησης για το βασικό τμήμα του Β.Ο.Α.Κ., Χανιά – Ηράκλειο. Έτσι, η σχετική σύμβαση συμπεριλαμβάνει πλέον την κατασκευή του νέου οδικού άξονα, του πρώτου με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου σε νησί, από τη Χερσόνησο Ηρακλείου μέχρι τον Κίσσαμο των Χανίων, συνολικού μήκους, πλέον, 187 χλμ, με την προσθήκη και των 30 χλμ της προαίρεσης».

Ο Υπουργός σημείωσε ότι η άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης έξι μήνες νωρίτερα από το προβλεπόμενο χρονικό περιθώριο της σύμβασης, καλύπτει βασική προϋπόθεση για την εκκίνηση της παραχώρησης και την έναρξη της κατασκευής στο μεγαλύτερο τμήμα του έργου.

Συμπλήρωσε δε:
«Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης είναι ένα έργο το οποίο υλοποιείται, καθώς ήδη εκτελούνται εργασίες στο δημόσιο έργο από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Νεάπολη και στο ΣΔΙΤ, από τη Νεάπολη μέχρι τη Χερσόνησο».

Αναφερόμενος στην παραχώρηση Χανιά – Ηράκλειο, ο κ. Δήμας τόνισε:
«Τις περασμένες ημέρες είχαμε τα πρώτα εργοτάξια στην παράκαμψη των Χανίων και του Ρεθύμνου, ενώ ακολουθεί και η παράκαμψη του Ηρακλείου».

Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη έργα οδικής ασφάλειας στα τμήματα Χανιά – Κολυμπάρι και Ηράκλειο – Λινοπεράματα, ενώ το 2026 προβλέπονται παρεμβάσεις σε πέντε ακόμη σημεία. Όπως υπογράμμισε, έχουν χρηματοδοτηθεί και οι μελέτες για την επέκταση του άξονα έως τη Σητεία.

Κλείνοντας, ο Υπουργός δήλωσε:
«Έχουμε μια συνολική στρατηγική για το ΒΟΑΚ, με διαφορετική ωριμότητα ανάλογα με το έργο. Όμως, ο κοινός τόπος και η βούληση της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού είναι να μπορέσουμε να τηρήσουμε και τα χρονοδιαγράμματα και τους προϋπολογισμούς, ώστε να έχουμε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που θα συνδέει τη μία άκρη της Κρήτης με την άλλη».

Νίκος Ταχιάος: «Εναρκτήριο λάκτισμα για να τρέξει σε πλήρεις ρυθμούς ο ΒΟΑΚ»

Ο Υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος ανέφερε αυτούσια:

«Με την υπογραφή της απόφασης για την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης δίνεται στην πράξη το εναρκτήριο λάκτισμα για να “τρέξει” σε πλήρεις ρυθμούς το έργο του ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα, η σύμβαση Χερσόνησος – Καστέλι. Μπορεί αυτό το τμήμα να εντάχθηκε συμβατικά στο αντικείμενο του έργου ως προαίρεση, όμως πρακτικά, η άσκηση αυτού του δικαιώματος σηματοδοτεί την επίσημη εκκίνηση της κατασκευής ενός από τα πιο κρίσιμα και ενδιαφέροντα τμήματα του ΒΟΑΚ που υλοποιείται ως Παραχώρηση.

Πρόκειται για το κομμάτι που προσδίδει μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο στο συνολικό έργο και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, ήταν καθοριστικό για τη χρηματοδότησή του. Με τη σημερινή υπογραφή ο παραχωρησιούχος αποκτά τη δυνατότητα να κλείσει τις εκκρεμότητές του με τις τράπεζες, διασφαλίζοντας τόσο τη δική του χρηματοδοτική συμμετοχή όσο και τη συμμετοχή του Δημοσίου σε ό,τι αφορά τις μελλοντικές του υποχρεώσεις. Και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για να δούμε εργοτάξια σε όλη την Κρήτη».

Σέβη Βολουδάκη: «Κομβική εξέλιξη για τα Χανιά και τη Δυτική Κρήτη»

Η Υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου και Βουλευτής Χανίων Σέβη Βολουδάκη δήλωσε:

«Η ενεργοποίηση της προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά συνιστά μια κομβική εξέλιξη για τα Χανιά και συνολικά για την Κρήτη. Ένα τμήμα μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων εντάσσεται, πλέον, με θεσμικά κατοχυρωμένο τρόπο στον συνολικό σχεδιασμό του ΒΟΑΚ, με σαφές και συγκεκριμένο πλαίσιο υλοποίησης.

Ο ΒΟΑΚ περνά έτσι σε ουσιαστική φάση υλοποίησης, ενισχύοντας την ασφάλεια των μετακινήσεων, τη λειτουργικότητα του οδικού άξονα και δημιουργώντας ισχυρές αναπτυξιακές προοπτικές, ιδιαίτερα για τη Δυτική Κρήτη. Πρόκειται για έργο εθνικής και στρατηγικής σημασίας, που ανταποκρίνεται σε διαχρονικές ανάγκες και συμβάλλει ουσιαστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και στην ασφάλεια των πολιτών σε ολόκληρο το νησί».

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ολοκληρώνεται συγκοινωνιακά ο ΒΟΑΚ

Από την πλευρά του παραχωρησιούχου, ο Γενικός Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και εκτελεστικό μέλος του ΔΣ του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μάνος Μουστάκας, ανέφερε:

«Είναι αξιέπαινη και αξιοσημείωτη η προσπάθεια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που μέσα σε μόλις έξι μήνες κατάφερε να φέρει εις πέρας αυτό το δύσκολο έργο. Το γεγονός ότι έχετε τώρα τη δυνατότητα να εξασκήσετε το δικαίωμα της προαίρεσης, δηλαδή πρακτικά να προσθέσετε το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά στην υπόλοιπη χάραξη της παραχώρησης, δεν είναι μόνο απαραίτητο συμβατικά και τυπικά, αλλά και ουσιαστικά και συγκοινωνιακά. Ολοκληρώνει το έργο και την πρόσβαση που έπρεπε αυτό να έχει και προς δυσμάς. Είναι δύσκολο έργο, με τη συνεργασία όλων, μπορούμε να το πετύχουμε».

Οι υπόλοιποι παριστάμενοι – μεταξύ αυτών ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Δημήτριος Αναγνώπουλος, η Βουλευτής Χανίων Ντόρα Μπακογιάννη, ο Βουλευτής Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης και ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης – αναφέρθηκαν στη σημασία του έργου, στη μακρά διαγωνιστική διαδικασία και στην ανάγκη ολοκλήρωσης του ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο έως τη Σητεία.


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook