Μ. Χρυσοχοΐδης – Λ. Μενδώνη: Πώς εξιχνιάστηκε η κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη

Δημοσιεύτηκε στις 29/06/2021 12:09

Μ. Χρυσοχοΐδης – Λ. Μενδώνη: Πώς εξιχνιάστηκε η κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη

Τις λεπτομέρειες σε σχέση με την εξιχνίαση του μυστηρίου της κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012 δύο πολύτιμων πινάκων, του Πικάσο και του Μοντριάν αποκαλύπτουν στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μ. Χρυσοχοΐδης και η υπουργός Πολιτισμού Λ. Μενδώνη.

Όπως ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού, είναι μία ξεχωριστή μέρα, μία μεγάλη χαρά και μία μεγάλη συγκίνηση, καθώς «γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821 και ο πίνακας αυτός έχει ιδιαίτερη αξία και βαρύτητα γιατί έχει αφιερωθεί από τον ίδιο τον Πικάσο, προς τον ελληνικό λαό για τον αγώνα του ενάντια στις δυνάμεις του Άξονα, γι’ αυτό και δεν θα μπορούσε να πωληθεί αφού έχει ταυτιστεί»

Όπως ανέφερε, με την επιστροφή του επουλώνει το μέγιστο τραύμα της η Εθνική Πινακοθήκη, προσθέτοντας πως  «όταν εκλάπη, η κυρία Πλάκα είχε πει η κλοπή είναι θάνατος, σήμερα είναι ανάσταση».

Από την πλευρά του ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη χαρακτήρισε την εξιχνίαση του μυστηρίου της κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη ως μια μεγάλη επιτυχία και απέδωσε συγχαρητήρια στις ομάδες της αστυνομίας για το έργο που επιτέλεσαν στην ανεύρεση των πινάκων.

Βρέθηκε Έλληνας να τον στερήσει, βρέθηκαν Έλληνες να τον φέρουν πίσω», σχολίασε ο κ. Χρυσοχοΐδης αναφερόμενος στο έργο του Πικάσο, το οποίο φέρει στο πίσω μέρος και χειρόγραφη αφιέρωση του καλλιτέχνη ως τιμητική προσφορά για τη στάση του ελληνικού λαού απέναντι στον φασισμό και τον ναζισμό κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και η οποία αναφέρει: «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» (Για τον ελληνικό λαό, Φόρος τιμής από τον Πικάσο).

Εννέα χρόνια μετά τη μεγάλη κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη, εντοπίστηκαν οι δύο πίνακες που είχαν πάρει τότε οι δράστες, το έργο «Γυναικείο Κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο και ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» του Πιετ Μοντριάν.

Πώς έγινε η κλοπή

Η κλοπή των πινάκων έγινε μετά τις 4 π.μ. της 9ης Ιανουαρίου. Ο δράστης παραπλάνησε τον φύλακα με ψεύτικους συναγερμούς και τελικά κατάφερε να μπει στο εσωτερικό της πινακοθήκης παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτιρίου.

Άρπαξε τους τρεις πίνακες και στη συνέχεια κάθισε στα σκαλιά που οδηγούν στο υπόγειο και με ένα μαχαίρι αφαίρεσε τα κάδρα. Οι κινήσεις του (φορούσε σκούφο για να καλύπτει τα χαρακτηριστικά του) καταγράφηκαν από τις κάμερες ασφαλείας της Πινακοθήκης. Σύμφωνα με μια εκδοχή, στην «επιχείρηση» μετείχε και δεύτερο άτομο σε ρόλο τσιλιαδόρου.

Συνεχείς οι έρευνες

Στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι σήμερα, ΕΛ.ΑΣ. και ΕΥΠ επιχείρησαν επανειλημμένα να «αγοράσουν» ή να «υποκλέψουν» από μεσάζοντες, εμπόρους τέχνης και αρχαιοκαπήλους πληροφορίες σχετικά με την τύχη των τριών πινάκων, δίχως ωστόσο αποτέλεσμα. Πληροφορίες ότι το έργο Πικάσο βρισκόταν σε σπίτι συλλέκτη στην Ελβετία, αποδείχθηκαν ψευδείς.

Παρόμοιες πληροφορίες είχαν, το πρώτο διάστημα μετά την κλοπή, οδηγήσει τις έρευνες των μυστικών υπηρεσιών στη Σερβία. Εκεί εξάλλου είχαν, τον Οκτώβριο του 2011, βρεθεί δύο άλλοι κλεμμένοι πίνακες του Πάμπλο Πικάσο, οι ελαιογραφίες «Κεφάλι αλόγου» και «Ποτήρι και κανάτα», που κλαπεί τον Φεβρουάριο του 2008 από γκαλερί κοντά στη Ζυρίχη.

in.gr


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook