Nέος γύρος αντιπαράθεσης για την επιστολική ψήφο – Τι υποστηρίζουν κυβέρνηση και αντιπολίτευση

Δημοσιεύτηκε στις 31/07/2025 14:28

Nέος γύρος αντιπαράθεσης για την επιστολική ψήφο – Τι υποστηρίζουν κυβέρνηση και αντιπολίτευση

Με την πλάτη στον τοίχο  και σε θέση άμυνας βρίσκεται το Μέγαρο Μαξίμου μετά τον χθεσινό τραγέλαφο στο κοινοβούλιο,  με ευθύνη της κυβέρνησης,  για την προανακριτική που αφορούσε στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ.

Μέσω διαρροών κυβερνητικές πηγές προσπαθούν να εξηγήσουν τις χθεσινές κυβερνητικές μεθοδεύσεις στη Βουλή, που προκάλεσαν την οργισμένη αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης τα οποία σε ένα δριμύ κατηγορώ κατήγγειλαν το μπάζωμα των κυβερνητικών ευθυνών και «κοινοβουλευτικό πραξικόπημα».

Με σε αυτό το κλίμα ήρθε να προστεθεί και η ανάρτηση του Ευάγγελου Βενιζέλου ο οποίος άσκησε σφοδρότατη κριτική κατά της κυβέρνησης κάνοντας λόγο για ευτελισμό των θεσμών λόγω κρίσης νομιμοποίησης.

Η κυβέρνηση η οποία βρίσκεται εμφανώς σε αμηχανία για τη χθεσινή της «παρουσία» στη Βουλή στη διάρκεια της χθεσινής ψηφοφορίας για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής και την διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών των πρώην υπουργών της κυβέρνησης, Μάκη Βορίδη και Λευτέρη Αυγενάκη.

Υπενθυμίζεται ότι η ΝΔ σχεδίασε και εφάρμοσε μια διπλή τακτική: δεν ανακοίνωσε τις προθέσεις, άφησε εντός της αίθουσας της Ολομέλειας λιγότερους από 10 βουλευτές μαζί με τον κοινοβουλευτικό της εκπρόσωπο και έκανε χρήση της διάταξης του covid που επέτρεπε την ψηφοφορία χωρίς φυσική παρουσία των βουλευτών και χωρίς αυτοί να απουσιάζουν σε αποστολή της Βουλής στο εξωτερικό.

Κυβερνητικές εξηγήσεις μετά το σάλο

Σε μία προσπάθεια να απαντήσει το Μαξίμου στις κατηγορίες των κομμάτων της αντιπολίτευσης αλλά και στον Ευάγγελο Βενιζέλο, αναφέρουν:

«1. Σύμφωνα με το άρθρο 67 του Συντάγματος, η Βουλή δεν μπορεί να αποφασίσει χωρίς την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών που όμως ποτέ δεν μπορεί να είναι μικρότερη από το ένα τέταρτο του όλου αριθμού των βουλευτών, άρα σήμερα για τη λήψη απόφασης από τη Βουλή απαιτείται η παρουσία τουλάχιστον 75 βουλευτών. Δεδομένου ότι δεν υφίσταται άλλη συνταγματική διάταξη περί απαρτίας, η απαιτούμενη απαρτία για τη λήψη απόφασης της Βουλής προϋποθέτει την παρουσία 75 βουλευτών, χωρίς να υφίσταται καμία σχετική εξαίρεση στο Σύνταγμα.

 

2. Ως προς την αναγκαία πλειοψηφία για τη λήψη απόφασης της Βουλής, το Σύνταγμα αφενός προβλέπει τον κανόνα του άρθρου 67 του Συντάγματος (απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών που όμως ποτέ δεν μπορεί να είναι μικρότερη από το ένα τέταρτο του όλου αριθμού των βουλευτών), ως προς τον οποίο όμως κανόνα υφίστανται εξαιρέσεις με ειδικές συνταγματικές διατάξεις, όπως αυτή του άρθρου 86 παρ. 3 που απαιτεί την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών για τη σύσταση της ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης (άρα 151 θετικές ψήφους).

Πρόκειται για ειδική πλειοψηφία που θεσπίζει απόκλιση από τον κανόνα του άρθρου 67 του Συντάγματος, όχι ως προς τον απαιτούμενο αριθμό παρόντων βουλευτών για τη λήψη απόφασης, αλλά ως προς την απαιτούμενη πλειοψηφία για την υπερψήφιση της πρότασης. Τυχόν αντίθετη ερμηνεία καταλήγει να συγχέει, και μάλιστα ερμηνευτικά, χωρίς σχετικό έρεισμα στο Σύνταγμα, τον απαιτούμενο αριθμό παρόντων βουλευτών με την απαιτούμενη πλειοψηφία για τη λήψη απόφασης, καταλήγοντας να απαιτεί έως και 200 παρόντες βουλευτές για τη λήψη απόφασης (στις περιπτώσεις που απαιτείται κατά το Σύνταγμα η ειδική αυξημένη πλειοψηφία των δύο τρίτων του όλου αριθμού των βουλευτών).

3. Ως προς τη διαπίστωση του απαιτούμενου κατά το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής αριθμού βουλευτών για τη διεξαγωγή ψηφοφορίας και τη λήψη απόφασης, ρητώς ο Κανονισμός της Βουλής προβλέπει τη σχετική αρμοδιότητα του Προεδρεύοντος (άρθρο 69 παρ. 4). Από τη στιγμή που αυτό το ζήτημα έχει κριθεί, δεν υφίσταται το οποιοδήποτε ζήτημα προτάσεων που εκκρεμούν για να τεθούν σε ψηφοφορία.

4. Τα τελευταία χρόνια, η κοινοβουλευτική πρακτική κατά την εφαρμογή του άρθρου 70Α του Κανονισμού της Βουλής αναγνωρίζει αυξημένες δυνατότητες συμμετοχής βουλευτή στην ψηφοφορία με επιστολική ψήφο, των οποίων πάντως έχει κάνει χρήση σε μικρότερο βαθμό η Νέα Δημοκρατία σε σχέση με τα περισσότερα κόμματα της αντιπολίτευσης. Σε 57 περιπτώσεις ονομαστικών ψηφοφοριών κατά τις δύο πρώτες συνόδους της τρέχουσας βουλευτικής περιόδου το ποσοστό των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας που ψήφισαν με επιστολική ψήφο ανήλθε σε 22%, έναντι 42% του ΠΑΣΟΚ, 47% του ΣΥΡΙΖΑ, 34% της Ελληνικής Λύσης, 55% της Νέας Αριστεράς και 27% της Νίκης (ενώ το αντίστοιχο ποσοστό του ΚΚΕ ανήλθε σε 16% και της Πλεύσης Ελευθερίας σε 13%). Η σχετική κριτική πρέπει να λαμβάνει πάντως υπόψη αυτά τα πραγματικά δεδομένα».

Μάλιστα, τονίζουν στο τέλος με το βλέμμα στην ανάρτηση Βενιζέλου ο οποίος κατακεραύνωσε την κυβέρνηση πως «σε κάθε περίπτωση, και ανεξαρτήτως της όποιας επιχειρηματολογίας ως προς την αναγκαία απαρτία και πλειοψηφία, είναι σαφές ότι η καταληκτική αναφορά της ανάρτησης σε δήθεν κρίση εσωτερικής εμπιστοσύνης που καθίσταται κρίση νομιμοποίησης δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα της σύγχρονης ελληνικής δημοκρατίας».

Ως κατάφωρο ευτελισμό των θεσμών από τα χέρια μιας επικίνδυνης κυβέρνησης, χαρακτηρίζει το ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ τη διαδικασία και την ψηφοφορία για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής αναφορικά με τους πρώην υπουργούς Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάκη Βορίδη και Λευτέρη Αυγενάκη.

Το ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ, όπως ανακοίνωσε ο Νίκος Ανδρουλάκης μετά την αποχώρηση από τη «διαδικασία-ντροπή», δεν αναγνωρίζει το αποτέλεσμα αυτής, καθώς δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 86 του Συντάγματος για τη λήψη απόφασης με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών.

Δηλαδή, όπως εξηγούν από τη Χαριλάου Τρικούπη, αν δεν υπάρχει σώμα τουλάχιστον 151 βουλευτών που μπορεί να αποφασίσει, το αποτέλεσμα της κάλπης δεν παράγει έννομα αποτελέσματα και δεν είναι έγκυρο. Και όπως επισημαίνουν, υπάρχει και σχετικό διαδικαστικό προηγούμενο, μάλιστα τρεις φορές στο παρελθόν (δύο για την υπόθεση Βατοπεδίου και μία για την υπόθεση Παυλίδη).

Παράλληλα, διαμηνύουν ότι θα επανέλθουν με αίτημα για σύσταση προανακριτικής επιτροπής ώστε να ερευνηθούν από τη Δικαιοσύνη μέσω προανακριτικής επιτροπής οι δύο υπουργοί της Νέας Δημοκρατίας.

«Κυβέρνηση αποτυχημένη και αποχωρούσα»

Από τη Χαριλάου Τρικούπη χρησιμοποιούν υψηλούς τόνους για τη χθεσινή στάση της κυβέρνησης. Όπως τονίζουν, «είναι μια κυβέρνηση αποτυχημένη και αποχωρούσα! Και σύντομα με την ψήφο του ελληνικού λαού θα μπει τέλος σε αυτόν τον κατήφορο. Τον κατήφορο της χειραγώγησης των θεσμών, των κοινωνικών ανισοτήτων και της εκτεταμένης διαφθοράς».

Όπως ανέφερε στο MEGA η υπεύθυνη πολιτικού σχεδιασμού του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Άννα Διαμαντοπούλου, «πραγματικά δεν υπάρχουν λόγια να εξηγήσουμε πόσο πολύ χτυπήθηκε η Δημοκρατία και πόσο πολύ ευτελίστηκε η κοινοβουλευτική διαδικασία. Εμείς ως ΠΑΣΟΚ θεωρούμε ότι αυτή η διαδικασία δεν είναι πλέον έγκυρη, είναι σαν μην έγινε. Και θα καταθέσουμε ξανά πρόταση για προανακριτική επιτροπή. Από εδώ και πέρα θεωρώ ότι μπαίνουμε σε μία πολύ περίεργη περίοδο».

 

Βενιζέλος: Ευτελισμός των θεσμών λόγω κρίσης νομιμοποίησης

Παράλληλα, ο πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ευάγγελος Βενιζέλος, εξαπέλυσε μύδρους για το «κοινοβουλευτικό κατάντημα», όπως το χαρακτήρισε.

Έφερε ως παράδειγμα τις τρεις φορές που η κοινοβουλευτική πλειοψηφία της Νέας Δημοκρατίας αποχώρησε από συνεδριάσεις της Βουλής που είχαν ως αντικείμενο προτάσεις για τη συγκρότηση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέταση.

«Και τις τρεις φορές ο έλεγχος της διαδικασίας περιήλθε στους παρόντες βουλευτές της αντιπολίτευσης και δεν διεξήχθη μυστική ψηφοφορία επειδή δεν ήταν παρόντες τουλάχιστον 151 βουλευτές, όση δηλαδή είναι η αναγκαία κατά το Σύνταγμα πλειοψηφία. Οι προτάσεις για συγκρότηση επιτροπής προκαταρκτικής εξέτασης δεν απορρίφθηκαν αλλά παρέμειναν εκκρεμείς. Ο τότε Πρόεδρος της Βουλής αείμνηστος Δημήτρης Σιούφας, παρών ο ίδιος στην έδρα, αποδέχθηκε τη θέση της αντιπολίτευσης σεβόμενος το άρθρο 67 του Κανονισμού της Βουλής», υπογράμμισε.

 

Έκανε λόγο για ακραίο διασυρμό του κοινοβουλίου. «αναρωτιέμαι, ποιος λόγος υπήρχε να συντελεστεί αυτός ο ακραίος διασυρμός του Κοινοβουλίου; Η κυβερνητική πλειοψηφία θα μπορούσε να μετάσχει κανονικά στην ψηφοφορία και οι προτάσεις να μη συγκεντρώσουν 151 θετικές ψήφους και να απορριφθούν έστω με κάποιες διαρροές  ψήφων βουλευτών της συμπολίτευσης. Το θεσμικό και πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση θα ήταν πολύ μικρότερο από το κόστος της εικόνας ευτελισμού των θεσμών που καταγράφτηκε».

Πρόσθεσε πως «αν όλο αυτό είναι επίδειξη απόλυτης αδιαφορίας για το συνταγματικό πλαίσιο λειτουργίας της Βουλής, η κατάσταση είναι θεσμικά ολισθηρή. Αν όλο αυτό είναι αποτέλεσμα πολιτικού φόβου για τη συνοχή της πλειοψηφίας, το υφέρπον πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται με τέτοιες μεθοδεύσεις υψηλού πολιτικού κόστους. Αν η μετακίνηση  από το «μοντέλο Τριαντόπουλου / Καραμανλή» στο χθεσινό μοντέλο, σημαίνει ότι τώρα δεν υπάρχει πλέον ούτε η στοιχειώδης άνεση να δηλώνεται εμπιστοσύνη στον «φυσικό δικαστή» του Ειδικού Δικαστηρίου, τότε τα πράγματα μπορεί να έχουν βάθος μη ορατό ακόμη δια γυμνού οφθαλμού».

Τέλος, ο κ. Βενιζέλος τόνισε ότι «κοινός παρονομαστής φαίνεται να είναι η κρίση εσωτερικής εμπιστοσύνης και αυτοπεποίθησης παρά τα επιφαινόμενα. Μια τέτοια κρίση καθίσταται όμως σχεδόν αυτόματα κρίση νομιμοποίησης».

 


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook