Νέος ΚΟΚ: Πρόστιμα έως 4.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 8 χρόνια – Τι αλλάζει για οδηγούς και πεζούς

Ριζικά αλλαγμένος αναμένεται να είναι ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος εισάγεται άμεσα στη Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί ακόμη και εντός της επόμενης ημέρας, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.
Οι προβλέψεις του φέρνουν σαρωτικές αλλαγές στην οδική συμπεριφορά, αυστηροποιώντας τις ποινές, αλλάζοντας τη φιλοσοφία της ευθύνης και αγγίζοντας –για πρώτη φορά– ακόμα και τους πεζούς παραβάτες.
Χρήση κινητού: Βαριές ποινές και κλιμακωτές κυρώσεις
Για τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, χωρίς πρόκληση ατυχήματος:
- Πρώτη παράβαση:
1) Πρόστιμο 350 ευρώ
2) Αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ημέρες - Πρώτη υποτροπή:
1) Πρόστιμο 1.000 ευρώ
2) Αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες - Δεύτερη υποτροπή:
1) Πρόστιμο 2.000 ευρώ
2) Αφαίρεση διπλώματος για 1 έτος - Με πρόκληση σοβαρού ατυχήματος ή θανάτου:
1) Εφαρμογή του Ποινικού Κώδικα για επικίνδυνη οδήγηση
Αλλαγή φιλοσοφίας: Από το όχημα στον οδηγό
Ένα από τα πιο δομικά στοιχεία του νέου ΚΟΚ είναι η κατάργηση της τιμωρίας του οχήματος.
Δεν θα αφαιρούνται πλέον πινακίδες ή άδειες κυκλοφορίας, αλλά οι κυρώσεις εστιάζουν στο φυσικό πρόσωπο που διαπράττει την παράβαση, ανεξαρτήτως σε ποιον ανήκει το όχημα.
Και οι πεζοί στο στόχαστρο: Πρόστιμα και για τους διαβάτες
Σε μια πρωτοφανή ρύθμιση για τα ελληνικά δεδομένα, ο νέος ΚΟΚ επιβάλλει διοικητικά πρόστιμα και σε πεζούς:
- 30 ευρώ για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή μη χρήση διάβασης.
- Για τους οδηγούς που δεν σταματούν σε διάβαση πεζών:
1) Πρόστιμο 700 ευρώ
2) Αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες
Ισόπεδες διαβάσεις: Μηδενική ανοχή
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις σιδηροδρομικές διαβάσεις, με την παράβαση να κατατάσσεται στην Κατηγορία Ε4 (υψηλού κινδύνου).
- Παράκαμψη κινητών εμποδίων ή φωτεινού σηματοδότη:
1) Πρόστιμο 1.200 ευρώ
2) Άμεση αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες
3) Ενεργοποίηση ποινικών διατάξεων με ποινές κάθειρξης έως 10 έτη, εφόσον προκληθεί κίνδυνος
Ολιστική προσέγγιση στην πρόληψη των τροχαίων
Όπως επισημαίνει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, οι νέες διατάξεις δεν περιορίζονται σε αυστηρότερα πρόστιμα, αλλά επιχειρούν να διαμορφώσουν μια νέα κουλτούρα οδικής συμπεριφοράς.
Ο νέος ΚΟΚ αποτελεί την πρώτη συνολική αναθεώρηση από το 2007 και επιδιώκει την ενίσχυση της ασφάλειας και τη δικαιότερη κατανομή ευθύνης σε όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου – οδηγούς, πεζούς, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.