Σιδηρόδρομος με κανόνες, ρήτρες και νέα τρένα: Η κυβέρνηση «κλειδώνει» τη μεταρρύθμιση της ασφάλειας έως το 2027

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η νέα συμφωνία μετατρέπει τις επενδύσεις από γενικές δεσμεύσεις σε συμβατική υποχρέωση με σαφές χρονοδιάγραμμα, γεγονός που αποτελεί κομβικό στοιχείο της μεταρρύθμισης.
Από το μνημόνιο στην υλοποίηση – Η παραγγελία των νέων τρένων
Το πλαίσιο της συμφωνίας άρχισε να διαμορφώνεται τον Μάιο του 2025, παρουσία των Πρωθυπουργών Ελλάδας και Ιταλίας, Κυριάκου Μητσοτάκη και Τζόρτζια Μελόνι. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, «από την πρόθεση μέχρι την υλοποίηση μεσολάβησαν έξι μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων, ώστε οι δεσμεύσεις να μη μείνουν στα χαρτιά».
Όπως τονίζει, «ο ιταλικός όμιλος Ferrovie dello Stato δεν μένει σε προφορικές υποσχέσεις, αλλά προχωρά στην εκταμίευση 308 εκατ. ευρώ με αυστηρό χρονοδιάγραμμα έως το 2027», χαρακτηρίζοντας τη συμφωνία «τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση χερσαίων μεταφορών στην ιστορία της χώρας».
Νέα τρένα, νέες προδιαγραφές ασφάλειας
Στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο εντάσσονται 23 νέοι ηλεκτροκίνητοι συρμοί Coradia Stream, νέας γενιάς, σχεδιασμένοι για υπεραστικές και προαστιακές μετακινήσεις. Οι συρμοί διαθέτουν χαμηλό δάπεδο, αυξημένη χωρητικότητα, σύγχρονους χώρους επιβατών και ενισχυμένη ηχομόνωση.
Κρίσιμο στοιχείο της μεταρρύθμισης αποτελεί η ενσωμάτωση των ευρωπαϊκών συστημάτων ETCS και TCMS, που επιτρέπουν συνεχή έλεγχο ταχύτητας και κυκλοφορίας, με δυνατότητα αυτόματων παρεμβάσεων. Η τεχνολογία αυτή, σε συνδυασμό με τα έργα υποδομής, αποτελεί τον πυρήνα της νέας πολιτικής ασφάλειας.
Υποδομές και σιδηροδρομικός χάρτης 2027
Τα έργα στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη εξελίσσονται εντός χρονοδιαγράμματος και έως το καλοκαίρι του 2026 η γραμμή θα διαθέτει 100% σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ETCS. Με την ολοκλήρωσή τους, το ταξίδι Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα εκτελείται σε λιγότερο από 3,5 ώρες.
Παράλληλα, προχωρούν επεκτάσεις προς Πάτρα, Βόρεια Ελλάδα και διεθνείς άξονες, καθώς και η ανακαίνιση δεκάδων σταθμών σε όλη τη χώρα, με έμφαση στην προσβασιμότητα και τη λειτουργική αναβάθμιση.
Ρήτρες, έλεγχος και διαφάνεια: το νέο πλαίσιο λειτουργίας
Από την 1η Ιανουαρίου 2026 ενεργοποιείται νέο αυστηρό καθεστώς ποινών για ακινητοποιήσεις συρμών λόγω βλαβών, με δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης από το Δημόσιο αν διαταραχθεί άνω του 10% των ετήσιων δρομολογίων. Η εκτέλεση των δρομολογίων δεν θα βασίζεται πλέον σε έγγραφες αναφορές, αλλά σε ψηφιακές καταγραφές γεωεντοπισμού σε πραγματικό χρόνο.
Όπως επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, «πραγματική αλλαγή σημαίνει νέα υποδομή, νέα τρένα και νέους κανόνες ασφάλειας. Αυτό το σχέδιο υλοποιείται με συνέπεια και αποφασιστικότητα».