«Το αντικείμενο της σημερινής μας συζήτησης είναι πώς θα μπορέσουμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε το σχολείο του μέλλοντος. Ένα σχολείο, το οποίο θα έχει ως κεντρικό σκοπό να προσφέρει γνώση, αλλά και δεξιότητες στους μαθητές από αφοσιωμένους δασκάλους και καθηγητές, έτσι ώστε να σας προετοιμάσουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, για ό,τι επιλέξετε να κάνετε, τελικά, στη ζωή σας όταν ολοκληρωθεί το σχολείο», ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στην εκδήλωση με θέμα «Κάνουμε Πράξη το Όνειρο», όπου παρουσιάστηκε το Νέο Αναβαθμισμένο Σχολείο. Και προσέθεσε: «Εμείς είμαστε εδώ για να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο. Ναι, είμαστε εδώ για να σπάσουμε στεγανά και αντιλήψεις, που νομίζω ότι ταλαιπώρησαν και ταλαιπωρούν την εκπαίδευση εδώ και πολλά χρόνια». «Στον πυρήνα της δικής μας φιλοσοφίας για την εκπαίδευση», εξήγησε ο πρωθυπουργός, «είναι οι ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά, ασχέτως οικονομικών δυνατοτήτων, ασχέτως προέλευσης. Όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα δημόσιο σχολείο και να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες στη συνέχεια, να επιλέξουν για το τι θα κάνουν στη ζωή τους». Όπως ανέφερε, ακριβώς σε αυτή τη φιλοσοφία εντάσσεται και η πολύ μεγάλη έμφαση την οποία δίνει η κυβέρνηση στον επαγγελματικό προσανατολισμό, ενώ εξέφρασε τη χαρά του που το συγκεκριμένο μάθημα «ξαναμπαίνει δυναμικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα». Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε πως «κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα με το πολλαπλό βιβλίο, τη δυνατότητα, δηλαδή, των δασκάλων, των καθηγητών του ίδιου γνωστικού αντικειμένου να επιλέξουν τελικά ποιο βιβλίο τους ταιριάζει καλύτερα». Έκανε λόγο για μία «πολύ σημαντική τομή για το ελληνικό δημόσιο σχολείο», το να δοθεί η δυνατότητα στους καθηγητές να εξετάζουν τους μαθητές με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. «Δεν κατάλαβα ποτέ γιατί πρέπει το υπουργείο να λέει, παραδείγματος χάρη, ότι στην Ιστορία πρέπει να εξεταστείτε με δύο πρόχειρα διαγωνίσματα και ένα ωριαίο ή ό,τι μπορεί να λέει η κατευθυντήρια εγκύκλιος», είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός και προσέθεσε: «Ας αφήσουμε το δάσκαλο, τον καθηγητή ελεύθερο να εξετάσει τους μαθητές του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Θα κάνει την τάξη πιο δημιουργική, θα την κάνει πιο ευχάριστη». «Η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα» «Η αξιολόγηση δεν έχει – και θα το ξαναπώ – τιμωρητικό χαρακτήρα. Κανείς δεν θα απολυθεί. Κανείς δεν θα χάσει το μισθό του», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, απαντώντας στις ανησυχίες που έχει εκφράσει η εκπαιδευτική κοινότητα, σχετικά με τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο για το νέο σχολείο ως προς την αξιολόγηση, αλλά και τους αξιολογητές των εκπαιδευτικών. Ο πρωθυπουργός ανέφερε πως εάν μία διαδικασία αξιολόγησης «φανεί ότι επιδέχεται βελτίωσης, έχει έναν σκοπό και μόνο: να βοηθήσουμε δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι». Και προσέθεσε χαρακτηριστικά: «Θα εξακολουθούμε αυτό να το λέμε με κάθε τρόπο, έτσι ώστε να σπάσουμε αυτές τις προκαταλήψεις που μπορεί να υπάρχουν. Νομίζω, όμως, ότι ουσιαστικά κρύβονται μόνο μέσα σε κούφια συνθήματα, τα οποία σήμερα δεν έχουν καμία ουσία». Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως δεν μπορούμε να λέμε «όχι» στην ιδέα της αξιολόγησης σήμερα, γιατί μόνο μέσα από την αξιολόγηση γινόμαστε καλύτεροι, ενώ συμπλήρωσε πως «μπορούμε να συζητήσουμε δημιουργικά – και θέλουμε να κάνουμε αυτό το διάλογο – για το πώς θα γίνει η αξιολόγηση. Ποια είναι τα καλύτερα εργαλεία, ποιος πρέπει να αξιολογεί». Τόνισε, μάλιστα, πως «πάντα κάποιος αξιολογεί», γιατί «αυτό είναι δεδομένο σε κάθε διαδικασία αξιολόγησης». Και διευκρίνισε πως η αξιολόγηση δεν έχει μόνο το χαρακτήρα της βελτίωσης κάποιου που δεν αποδίδει καλά. «Έχει και έναν ακόμα χαρακτήρα, που τον θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό», όπως είπε, εξηγώντας ότι η αξιολόγηση έχει το χαρακτήρα της επιβράβευσης. «Ο δάσκαλος και ο καθηγητής, ο οποίος ξεφεύγει από τα τετριμμένα, ο οποίος κάνει το κάτι παραπάνω, πιστεύω ότι θέλει μια αναγνώριση ότι πράγματι δούλεψε πολύ σκληρά και προσέφερε κάτι περισσότερο», κατέληξε ο πρωθυπουργός. «Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι κατ’ ανάγκη στο Πανεπιστήμιο» «Και ναι, θα πρέπει να το πούμε ξεκάθαρα: Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι κατ’ ανάγκη στο Πανεπιστήμιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης, εξηγώντας πως το Πανεπιστήμιο είναι πάρα πολύ σημαντικό, «όμως, υπάρχουν επαγγελματικές διαδρομές και εκτός Πανεπιστημίου. Υπάρχουν επαγγέλματα, τα οποία δεν χρειάζονται πανεπιστημιακή εκπαίδευση, τα οποία είναι και πολύ δημιουργικά, αλλά μπορεί να είναι και εξαιρετικά προσοδοφόρα», όπως είπε. Και προσέθεσε πως η κυβέρνηση θέλει να δώσει τη δυνατότητα σε κάθε παιδί, σε κάθε γονιό, σε κάθε οικογένεια να μπορεί να έχει αυτές τις επιλογές. «Να μην αισθάνεται ποτέ ένα παιδί ότι είναι εγκλωβισμένο σε ένα αδιέξοδο ή ότι θα είναι υποχρεωμένο να μπει στο Πανεπιστήμιο και αν δεν μπει στο Πανεπιστήμιο, είναι η απόλυτη αποτυχία και πήγε στράφι όλος ο κόπος, τον οποίο κάνατε», εξήγησε απευθυνόμενος στους μαθητές που ήταν παρόντες στην εκδήλωση. «Όχι. Δεν είναι σωστό αυτό. Είναι λάθος φιλοσοφία, είναι λάθος προσέγγιση και σίγουρα δεν είμαστε σήμερα εδώ να μιλήσουμε για τα Πανεπιστήμια. Είμαστε εδώ να μιλήσουμε για το σχολείο, αλλά σίγουρα είναι λάθος να σπρώχνουμε παιδιά προς τμήματα Πανεπιστημίων, τα οποία ξέρουμε ότι τελικά δεν έχουν μεγάλη ζήτηση και από τα οποία τα παιδιά που θα μπουν σε αυτά, δεν θα αποφοιτήσουν», επεσήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Και κατέληξε πως γι’ αυτό η κυβέρνηση αποδίδει τόσο μεγάλη σημασία στα ζητήματα του επαγγελματικού προσανατολισμού, αλλά και στα ζητήματα της μεταλυκειακής εκπαίδευσης, της επαγγελματικής εκπαίδευσης, της τεχνικής εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης. «Η αλήθεια είναι ότι πρέπει πια να εκπαιδευόμαστε συνέχεια. Όλοι μας. Αυτό ισχύει για όλους μας», τόνισε ο πρωθυπουργός.

Δημοσιεύτηκε στις 28/06/2021 22:42

«Το αντικείμενο της σημερινής μας συζήτησης είναι πώς θα μπορέσουμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε το σχολείο του μέλλοντος. Ένα σχολείο, το οποίο θα έχει ως κεντρικό σκοπό να προσφέρει γνώση, αλλά και δεξιότητες στους μαθητές από αφοσιωμένους δασκάλους και καθηγητές, έτσι ώστε να σας προετοιμάσουμε, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, για ό,τι επιλέξετε να κάνετε, τελικά, στη ζωή σας όταν ολοκληρωθεί το σχολείο», ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στην εκδήλωση με θέμα «Κάνουμε Πράξη το Όνειρο», όπου παρουσιάστηκε το Νέο Αναβαθμισμένο Σχολείο.  Και προσέθεσε: «Εμείς είμαστε εδώ για να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο. Ναι, είμαστε εδώ για να σπάσουμε στεγανά και αντιλήψεις, που νομίζω ότι ταλαιπώρησαν και ταλαιπωρούν την εκπαίδευση εδώ και πολλά χρόνια».  «Στον πυρήνα της δικής μας φιλοσοφίας για την εκπαίδευση», εξήγησε ο πρωθυπουργός, «είναι οι ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά, ασχέτως οικονομικών δυνατοτήτων, ασχέτως προέλευσης. Όλα τα παιδιά πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν σε ένα δημόσιο σχολείο και να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες στη συνέχεια, να επιλέξουν για το τι θα κάνουν στη ζωή τους».  Όπως ανέφερε, ακριβώς σε αυτή τη φιλοσοφία εντάσσεται και η πολύ μεγάλη έμφαση την οποία δίνει η κυβέρνηση στον επαγγελματικό προσανατολισμό, ενώ εξέφρασε τη χαρά του που το συγκεκριμένο μάθημα «ξαναμπαίνει δυναμικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα».  Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε πως «κάνουμε ένα σημαντικό πρώτο βήμα με το πολλαπλό βιβλίο, τη δυνατότητα, δηλαδή, των δασκάλων, των καθηγητών του ίδιου γνωστικού αντικειμένου να επιλέξουν τελικά ποιο βιβλίο τους ταιριάζει καλύτερα».  Έκανε λόγο για μία «πολύ σημαντική τομή για το ελληνικό δημόσιο σχολείο», το να δοθεί η δυνατότητα στους καθηγητές να εξετάζουν τους μαθητές με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.  «Δεν κατάλαβα ποτέ γιατί πρέπει το υπουργείο να λέει, παραδείγματος χάρη, ότι στην Ιστορία πρέπει να εξεταστείτε με δύο πρόχειρα διαγωνίσματα και ένα ωριαίο ή ό,τι μπορεί να λέει η κατευθυντήρια εγκύκλιος», είπε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός και προσέθεσε: «Ας αφήσουμε το δάσκαλο, τον καθηγητή ελεύθερο να εξετάσει τους μαθητές του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Θα κάνει την τάξη πιο δημιουργική, θα την κάνει πιο ευχάριστη».  «Η αξιολόγηση δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα» «Η αξιολόγηση δεν έχει – και θα το ξαναπώ – τιμωρητικό χαρακτήρα. Κανείς δεν θα απολυθεί. Κανείς δεν θα χάσει το μισθό του», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, απαντώντας στις ανησυχίες που έχει εκφράσει η εκπαιδευτική κοινότητα, σχετικά με τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο για το νέο σχολείο ως προς την αξιολόγηση, αλλά και τους αξιολογητές των εκπαιδευτικών.  Ο πρωθυπουργός ανέφερε πως εάν μία διαδικασία αξιολόγησης «φανεί ότι επιδέχεται βελτίωσης, έχει έναν σκοπό και μόνο: να βοηθήσουμε δασκάλους και καθηγητές να γίνουν καλύτεροι».  Και προσέθεσε χαρακτηριστικά: «Θα εξακολουθούμε αυτό να το λέμε με κάθε τρόπο, έτσι ώστε να σπάσουμε αυτές τις προκαταλήψεις που μπορεί να υπάρχουν. Νομίζω, όμως, ότι ουσιαστικά κρύβονται μόνο μέσα σε κούφια συνθήματα, τα οποία σήμερα δεν έχουν καμία ουσία».  Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε πως δεν μπορούμε να λέμε «όχι» στην ιδέα της αξιολόγησης σήμερα, γιατί μόνο μέσα από την αξιολόγηση γινόμαστε καλύτεροι, ενώ συμπλήρωσε πως «μπορούμε να συζητήσουμε δημιουργικά – και θέλουμε να κάνουμε αυτό το διάλογο – για το πώς θα γίνει η αξιολόγηση. Ποια είναι τα καλύτερα εργαλεία, ποιος πρέπει να αξιολογεί».  Τόνισε, μάλιστα, πως «πάντα κάποιος αξιολογεί», γιατί «αυτό είναι δεδομένο σε κάθε διαδικασία αξιολόγησης». Και διευκρίνισε πως η αξιολόγηση δεν έχει μόνο το χαρακτήρα της βελτίωσης κάποιου που δεν αποδίδει καλά.  «Έχει και έναν ακόμα χαρακτήρα, που τον θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό», όπως είπε, εξηγώντας ότι η αξιολόγηση έχει το χαρακτήρα της επιβράβευσης. «Ο δάσκαλος και ο καθηγητής, ο οποίος ξεφεύγει από τα τετριμμένα, ο οποίος κάνει το κάτι παραπάνω, πιστεύω ότι θέλει μια αναγνώριση ότι πράγματι δούλεψε πολύ σκληρά και προσέφερε κάτι περισσότερο», κατέληξε ο πρωθυπουργός.  «Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι κατ’ ανάγκη στο Πανεπιστήμιο» «Και ναι, θα πρέπει να το πούμε ξεκάθαρα: Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι κατ’ ανάγκη στο Πανεπιστήμιο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης, εξηγώντας πως το Πανεπιστήμιο είναι πάρα πολύ σημαντικό, «όμως, υπάρχουν επαγγελματικές διαδρομές και εκτός Πανεπιστημίου. Υπάρχουν επαγγέλματα, τα οποία δεν χρειάζονται πανεπιστημιακή εκπαίδευση, τα οποία είναι και πολύ δημιουργικά, αλλά μπορεί να είναι και εξαιρετικά προσοδοφόρα», όπως είπε.  Και προσέθεσε πως η κυβέρνηση θέλει να δώσει τη δυνατότητα σε κάθε παιδί, σε κάθε γονιό, σε κάθε οικογένεια να μπορεί να έχει αυτές τις επιλογές.  «Να μην αισθάνεται ποτέ ένα παιδί ότι είναι εγκλωβισμένο σε ένα αδιέξοδο ή ότι θα είναι υποχρεωμένο να μπει στο Πανεπιστήμιο και αν δεν μπει στο Πανεπιστήμιο, είναι η απόλυτη αποτυχία και πήγε στράφι όλος ο κόπος, τον οποίο κάνατε», εξήγησε απευθυνόμενος στους μαθητές που ήταν παρόντες στην εκδήλωση.  «Όχι. Δεν είναι σωστό αυτό. Είναι λάθος φιλοσοφία, είναι  λάθος προσέγγιση και σίγουρα δεν είμαστε σήμερα εδώ να μιλήσουμε για τα Πανεπιστήμια. Είμαστε εδώ να μιλήσουμε για το σχολείο, αλλά σίγουρα είναι λάθος να σπρώχνουμε παιδιά προς τμήματα Πανεπιστημίων, τα οποία ξέρουμε ότι τελικά δεν έχουν μεγάλη ζήτηση και από τα οποία τα παιδιά που θα μπουν σε αυτά, δεν θα αποφοιτήσουν», επεσήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.  Και κατέληξε πως γι’ αυτό η κυβέρνηση αποδίδει τόσο μεγάλη σημασία στα ζητήματα του επαγγελματικού προσανατολισμού, αλλά και στα ζητήματα της μεταλυκειακής εκπαίδευσης, της επαγγελματικής εκπαίδευσης, της τεχνικής εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης.  «Η αλήθεια είναι ότι πρέπει πια να εκπαιδευόμαστε συνέχεια. Όλοι μας. Αυτό ισχύει για όλους μας», τόνισε ο πρωθυπουργός.

«Η κυβέρνηση έχει πάρει το μέρος του παλιού και των λίγων, όμως, οι πολλοί έχουν τη δύναμη να επιβάλλουν το σχολείο των σύγχρονων αναγκών τους», αναφέρει ανακοίνωση του ΚΚΕ, με την οποία ο Περισσός σχολιάζει το νομοσχέδιο και την εκδήλωση για το νέο σχολείο, που πραγματοποιήθηκε παρουσία του πρωθυπουργού

«Η προκλητικά κακοστημένη φιέστα της κυβέρνησης δεν μπόρεσε, ούτε να πείσει, ούτε να κρύψει τις φωνές των διαδηλωτών, ενάντια στο άθλιο νομοσχέδιο που διαλύει τη μορφωτική αποστολή του σχολείου», αναφέρει το ΚΚΕ σε ανακοίνωσή του σχετικά με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για το «Νέο Σχολείο».

Και προσθέτει ότι οι διακηρύξεις του πρωθυπουργού και της υπουργού Παιδείας «περί ‘ελεύθερου και αυτόνομου σχολείου’, περί δεξιοτήτων και δήθεν πολλών επιλογών, σε συνδυασμό με την πολιτική της κυβέρνησης στην παιδεία, αποδεικνύουν περίτρανα ότι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης δεν ήταν, ούτε είναι, να γίνει καλύτερο το σχολείο, αλλά να μπουν περισσότεροι φραγμοί στην προσπάθεια των μαθητών να κατακτήσουν ουσιαστική και σύγχρονη γνώση».

Ο Περισσός κάνει λόγο για «παιδεία που ξεσκαρτάρει μαθητές», τονίζοντας ότι μια τέτοια παιδεία ποτέ δεν μπορεί να είναι ποιοτική, αναβαθμισμένη και σύγχρονη, αλλά αναχρονιστική.

«Γιατί παιδεία που θεωρεί τη μόρφωση ευκαιρία, που μπορεί να σου τύχει και μπορεί όχι, δεν μπορεί ποτέ να προωθεί την ισότητα, αλλά είναι οπισθοδρομική και άδικη», προσθέτει χαρακτηριστικά.

Το ΚΚΕ υπογραμμίζει πως «το δίλημμα είναι: Σχολεία των λίγων και εκλεκτών, που ζούμε χρόνια τώρα, ή παιδεία για όλους, που είναι και το πραγματικά σύγχρονο» και  καταλήγει στην ανακοίνωσή του: «Η κυβέρνηση έχει πάρει το μέρος του παλιού και των λίγων, όμως, οι πολλοί έχουν τη δύναμη να επιβάλλουν το σχολείο των σύγχρονων αναγκών τους. Και αυτός ο δρόμος περνάει μέσα από την πάλη, για να μην περάσει και να μην εφαρμοστεί στην πράξη το άθλιο νομοσχέδιο».


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook