Τροχαία δυστυχήματα: Αυξάνονται οι νεκροί στην άσφαλτο – Η τέταρτη πιο επικίνδυνη χώρα της Ευρώπης η Ελλάδα

Βαρύ φόρο αίματος πληρώνουν όσοι κινούνται στους ελληνικούς δρόμους, με 665 νεκρούς σε τροχαία δυστυχήματα το 2024, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών (ETSC). Ο αριθμός είναι αυξημένος κατά 2,9% σε σύγκριση με το 2023 όταν είχαν καταγραφεί 621 νεκροί, και θα αποδειχθεί υψηλότερος όταν κατατεθούν τα τελικά στοιχεία.
Tην έρευνα παρουσιάζει, με εύστοχο και οξύ σχολιασμό ο Πανελλαδικός Σύλλογος «SOS Tροχαία Εγκλήματα».
Ανέφικτοι οι στόχοι μείωσης των τροχαίων
Για μια ακόμα χρονιά οι θάνατοι και οι τραυματισμοί από τροχαία στην Ευρώπη απέχουν πολύ από τους στόχους που τέθηκαν τόσο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και από τις κυβερνήσεις των κρατών μελών.
Το 2024 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ 20.017 άνθρωποι, μια μείωση κατά 2% σε σύγκριση με το 2023. Η μείωση αυτή θα αποδειχθεί χαμηλότερη όταν κατατεθούν τα οριστικά στοιχεία από όλες τις χώρες. Ο στόχος που έχει θέσει η ΕΕ για μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων κατά 50% από το 2020 ως το 2030 είναι πρακτικά ανέφικτος, ενώ βρισκόμαστε στο μέσο της δεκαετίας. Για να επιτευχθεί θα έπρεπε να μειώνονται κάθε χρόνο οι θάνατοι κατά 6,1%.
Όπως τονίζει ο Σύλλογος Τροχαία SOS, με εξαίρεση το 2020 όπου λόγω των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας λόγω COVID είχαμε μια δραστική μείωση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις τα υπόλοιπα χρόνια η πτωτική τάση είναι εξαιρετικά μικρή.
«Διανύουμε την τρίτη συνεχόμενη δεκαετία σε ευρωπαϊκό επίπεδο που οι στόχοι που τέθηκαν για μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις αποδεικνύονται ψευδεπίγραφοι. Χωρίς να συνοδεύονται από κανένα υποχρεωτικό μέτρα πρόληψης από τα κράτη μέλη οι ‘στόχοι’ αποδείχθηκαν απλές ευχές».
Εκτός ΕΕ οι ασφαλέστερες χώρες
Για μια ακόμα χρονιά ανάμεσα στις ασφαλέστερες χώρες της Ευρώπης περιλαμβάνονται τρεις χώρες που δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση: Η Νορβηγία (με τον μικρότερο αριθμό θανάτων στην Ευρώπη το 2024), το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ελβετία. Μόνο δύο κράτη μέλη της ΕΕ, η Σουηδία και η Φινλανδία, συγκαταλέγονται στην πρώτη πεντάδα των πιο ασφαλών χωρών. Πρόκειται για χώρες που ακολουθούν δική τους πολιτική για την οδική ασφάλεια, κωδικοποιημένη ως «Όραμα Μηδέν» – Vision Zero, και που διαφοροποιείται από την αντίστοιχη πολιτική της ΕΕ.
Η 4η πιο επικίνδυνη χώρα της ΕΕ η Ελλάδα
Το 2024 η Ελλάδα με 64 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, βρίσκεται στην 29η χειρότερη θέση ανάμεσα σε 32 χώρες συνεχίζοντας την αιματηρή παράδοση: 26η θέση το 2023, 27η το 2022, 26η το 2021.
Ο αριθμός των 64 νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων στη χώρα μας υπερβαίνει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 45 νεκρών. Είναι χειρότερος ακόμα και από τον μέσο όρο του 2014, όταν στην Ευρώπη αντιστοιχούσαν 55 νεκροί ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους.
Δρόμοι υψηλού ρίσκου
Η πιθανότητα θανάτου για ένα χρήστη του οδικού δικτύου στην Ελλάδα το 2024 ήταν πάνω από τριπλάσια από ό,τι στη Νορβηγία, τη Σουηδία και τη Μάλτα. Επίσης ήταν υπερδιπλάσια από ό,τι στη Δανία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στο Λουξεμβούργο στην Ελβετία και στη Σλοβενία και πολύ μεγαλύτερη από ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Από την άποψη της οδικής ασφάλειας η Ελλάδα σταθερά παραμένει στην χειρότερη ομάδα στην Ευρώπη μαζί με τις Κροατία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, χώρες στις οποίες δεν υπάρχει διαχρονικά καμία θετική εξέλιξη.
Παράπλευρες απώλειες;
«Είναι προφανές πως και για την Ελλάδα η ευχή για μείωση των θανάτων κατά 50% μέχρι το 2030 δεν θα πραγματοποιηθεί. Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν με την έκθεση του ETSC ακόμα μια φορά υπογραμμίζουν πως υπάρχουν χώρες και πολιτικές που μπόρεσαν να περιορίσουν δραστικά τις τροχαίες συγκρούσεις και τα θύματα τους και πως υπάρχουν χώρες και πολιτικές που θεωρούν την βίαιη απώλεια του ανθού της νεολαίας του σαν φυσικό φαινόμενο, ‘παράπλευρη απώλεια’ της περίφημης ‘ανάπτυξης’. Κανένας θάνατος και σοβαρός τραυματισμός στο δρόμο δεν είναι αποδεκτός!» καταλήγει ο σύλλογος.