Χρίστος Δήμας: Η νέα εποχή της Πολιτικής Αεροπορίας – Ριζική θεσμική αναμόρφωση με όραμα, σχέδιο και ευρωπαϊκά πρότυπα

Δημοσιεύτηκε στις 22/10/2025 19:26

Χρίστος Δήμας: Η νέα εποχή της Πολιτικής Αεροπορίας – Ριζική θεσμική αναμόρφωση με όραμα, σχέδιο και ευρωπαϊκά πρότυπα

Του Νίκου Τσιλιπουνιδάκη

Μεθοδικά, θεσμικά και με ξεκάθαρο όραμα για τον εκσυγχρονισμό των κρίσιμων δομών του κράτους, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας παρουσίασε στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο που αλλάζει ριζικά το τοπίο στην Πολιτική Αεροπορία. Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις των τελευταίων δεκαετιών, που θέτει τις βάσεις για μια σύγχρονη, αυτόνομη και οικονομικά βιώσιμη Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), πλήρως εναρμονισμένη με τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα ασφάλειας, λειτουργίας και διαφάνειας.

Ως ένα σημαντικό βήμα για τον ουσιαστικό εκσυγχρονισμό της ΥΠΑ και τη μετάβασή της σε μια νέα εποχή λειτουργικής αυτονομίας, αποτελεσματικότητας και θεσμικής συνέπειας, χαρακτήρισε ο Υπουργός το νομοσχέδιο με θέμα:
«Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις, αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».

Ο Χρίστος Δήμας επισήμανε ότι η ΥΠΑ, ως εθνικός πάροχος υπηρεσιών αεροναυτιλίας, λειτουργούσε μέχρι σήμερα με ένα παρωχημένο και δαιδαλώδες θεσμικό πλαίσιο, που δεν επέτρεπε την ταχεία λήψη αποφάσεων και τον ορθολογικό σχεδιασμό. Το νέο νομοσχέδιο διορθώνει αυτές τις παθογένειες, δημιουργώντας μια ευέλικτη, διαφανή και αποδοτική δομή, ικανή να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής.

Όπως ανέφερε ο Υπουργός, το νομοσχέδιο αποτελεί έναν από τους επτά (7) πυλώνες του Σχεδίου Δράσης που εφαρμόζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς φορείς (DG MOVE, EASA και EUROCONTROL), με στόχο την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών αεροναυτιλίας στη χώρα μας.

Πέραν της θεσμικής αναμόρφωσης της ΥΠΑ, οι υπόλοιποι έξι πυλώνες περιλαμβάνουν:
1. Συντονισμό και παρακολούθηση της υλοποίησης του σχεδίου με τακτικές εκθέσεις προόδου στην Ε.Ε.
2. Ανάπτυξη Υπηρεσιών Ζεύξης Δεδομένων (Data Link Services – DLS).
3. Αναβάθμιση του Συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (TopSky ATC One).
4. Εφαρμογή Πλοήγησης βάσει Απόδοσης (PBN) σε 31 αεροδρόμια.
5. Εγκατάσταση νέων ραντάρ Mode S με επικαιροποιημένες προδιαγραφές.
6. Πλήρη εφαρμογή του Κανονισμού CP1 για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό.

Ο κ. Δήμας υπογράμμισε ότι πυρήνας της μεταρρύθμισης είναι η μετατροπή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), με θεσμική και διοικητική αυτονομία, αλλά και πλήρη διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα της.

Η νέα ΥΠΑ θα διαθέτει:
• Δημόσιο χαρακτήρα, με την εποπτεία του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.
• Αυτονομία και ευελιξία, μέσω επταμελούς Διοικητικού Συμβουλίου και διοίκησης από Διοικητή και δύο Υποδιοικητές, επιλεγμένους με διαφανείς διαδικασίες και συμμετοχή διεθνών οργανισμών (EASA, ICAO).
• Αποτελεσματική οργάνωση, με μείωση οργανικών μονάδων κατά 35%, 2.407 θέσεις προσωπικού και λειτουργία 24ωρης βάσης.
• Οικονομική αυτοτέλεια, με ίδιο προϋπολογισμό, διαχείριση εσόδων, ειδικά τέλη και γρήγορες, διαφανείς διαδικασίες προμηθειών.
• Αναβάθμιση ανθρώπινου δυναμικού, μέσω νέου συστήματος αμοιβών, τηλεργασίας, εκπαίδευσης και ευέλικτων μετακινήσεων.

Παράλληλα, ενισχύεται η Υπηρεσία με νέες προσλήψεις σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας, Ηλεκτρονικοί (ATSEP), Πληροφορίες Πτήσεων (AFISO) και Οδηγοί Πυροσβέστες.

Αναλυτικά:
• 144 νέοι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας έχουν ήδη προσληφθεί από το 2023, 17 ακόμη ορκίζονται άμεσα και 72 νέες θέσεις προβλέπονται για το 2026.
• 7 Ηλεκτρονικοί (ATSEP) προσλήφθηκαν το 2024, ενώ είναι σε εξέλιξη προκήρυξη για 43 ακόμη.
• 11 υπάλληλοι Πληροφοριών Πτήσεων (AFISO) υπηρετούν ήδη, 8 ακόμη προσλαμβάνονται μέσω ΑΣΕΠ και 28 εντάσσονται στο πλάνο του 2026.
• Στον κλάδο Οδηγών Πυροσβεστών προβλέπεται η πρόσληψη 8 μονίμων και 75 ΙΔΟΧ, καθώς και 13 επιπλέον το 2026.

Καταλήγοντας, ο Χρίστος Δήμας κάλεσε τους βουλευτές να υπερψηφίσουν το νομοσχέδιο, τονίζοντας:
«Η μεταρρύθμιση αυτή οδηγεί στη δημιουργία μιας σύγχρονης, αυτοδύναμης και οικονομικά βιώσιμης Υπηρεσίας, προσηλωμένης στην ασφάλεια, την ποιότητα και την ανάπτυξη των αερομεταφορών. Είναι ένα βήμα εμπιστοσύνης στο ανθρώπινο δυναμικό, στην τεχνογνωσία και στις δυνατότητες της χώρας μας».


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook