«Χρίστος Δήμας: Τέλος στο χάος της ΥΠΑ – Νέα εποχή για την Πολιτική Αεροπορία» : «Θέτουμε στέρεες βάσεις για μια σύγχρονη και αποτελεσματική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας»

Του Νίκου Τσιλιπουνιδάκη
Με μια νομοθετική πρωτοβουλία που αλλάζει ριζικά το πλαίσιο λειτουργίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η κυβέρνηση προχωρά σε μια βαθιά θεσμική μεταρρύθμιση στον τομέα της αεροναυτιλίας, εναρμονισμένη με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις απαιτήσεις του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού.
Κατά την πρώτη ανάγνωση του νομοσχεδίου στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, με τίτλο «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις», ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας παρουσίασε το νέο πλαίσιο που διαμορφώνει μια σύγχρονη, ευέλικτη και αποτελεσματική ΥΠΑ, με πλήρη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια.
«Θέτουμε στέρεες βάσεις για μια σύγχρονη Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αποτελεσματική και θεσμικά ισχυρή, αντάξια των προκλήσεων και των προτύπων της Ευρώπης», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Δήμας, δίνοντας το στίγμα των αλλαγών που δρομολογούνται.
Αυτοτελές νομικό πρόσωπο – Στροφή στη σύγχρονη διοίκηση
Στον πυρήνα της μεταρρύθμισης βρίσκεται η μετατροπή της ΥΠΑ σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), με στόχο την ευελιξία, την αποτελεσματικότητα και τη θεσμική ενίσχυση της υπηρεσίας.
«Η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια αποτελεί απαιτούμενη προϋπόθεση, η οποία έχει τεθεί επανειλημμένα από την αρμόδια Γενική Διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG MOVE)», επισήμανε ο Υπουργός.
Η θεσμική τομή, όπως εξήγησε, σηματοδοτεί τη μετάβαση της ΥΠΑ σε μια νέα εποχή, η οποία αποτυπώνεται πρακτικά σε:
• πιο ευέλικτη διοίκηση και οικονομική αυτοτέλεια,
• καλύτερη αξιοποίηση και ενίσχυση του προσωπικού,
• τεχνολογική αναβάθμιση κρίσιμων λειτουργιών και
• θεσμική αναμόρφωση με σύγχρονη και αποτελεσματική δομή.
Η ΥΠΑ θα εξακολουθεί να λειτουργεί τόσο ως πάροχος υπηρεσιών διαχείρισης αεροναυτιλίας όσο και ως φορέας διαχείρισης αερολιμένων.
Εναρμόνιση με το ευρωπαϊκό δίκαιο και τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό
Η μετατροπή της ΥΠΑ αποτελεί έναν από τους επτά πυλώνες δράσης που εφαρμόζει το Υπουργείο για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας, σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τη DG MOVE και τον EASA.
«Στόχος αυτής της συνολικής παρέμβασης, η οποία καταρτίστηκε στο πλαίσιο της Συμμόρφωσης με το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) στον τομέα της Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (ATM), είναι η ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού (SES)», ανέφερε ο Υπουργός, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για έναν οδικό χάρτη με συγκεκριμένα ορόσημα και στόχους, που:
• εκσυγχρονίζει τα συστήματα αεροναυτιλίας,
• αναβαθμίζει τις υποδομές,
• ενισχύει το θεσμικό πλαίσιο και
• βελτιώνει την εικόνα της χώρας στον ευρωπαϊκό και διεθνή αεροπορικό χώρο.
Η Ελλάδα έχει ήδη υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την 3η Έκθεση Προόδου, που καλύπτει την περίοδο 16 Αυγούστου – 1 Οκτωβρίου 2025, με στόχο την έγκαιρη και συντονισμένη υλοποίηση του Σχεδίου.
Τέλος στις παθογένειες – Αποτελεσματική λειτουργία στην πράξη
Ο κ. Δήμας δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις χρόνιες δυσλειτουργίες που έρχονται πλέον σε τέλος.
«Για ζητήματα όπως η καθαριότητα στις τουαλέτες του αεροδρομίου “Καζαντζάκης” στο Ηράκλειο ή το κούρεμα του γκαζόν στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, απαιτείται η υπογραφή του ίδιου του Υπουργού. Πρόκειται για μια προφανώς αναχρονιστική κατάσταση, η οποία με το παρόν νομοσχέδιο τερματίζεται οριστικά, καθώς η ΥΠΑ αποκτά θεσμική και λειτουργική ευελιξία, με σαφέστερη κατανομή αρμοδιοτήτων και πιο αποτελεσματική διοικητική δομή», σημείωσε.
Η συγκεκριμένη παρέμβαση δείχνει τη στόχευση της πολιτικής ηγεσίας να λύσει πρακτικά και άμεσα προβλήματα, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα της ΥΠΑ σε όλα τα επίπεδα.
Ενίσχυση προσωπικού – Νέες προσλήψεις και εκπαίδευση
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού.
Στις 7 Οκτωβρίου 2025 ολοκληρώθηκε η ορκωμοσία 80 νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ενώ ο προγραμματισμός του Υπουργείου προβλέπει την πρόσληψη ακόμη 17 ελεγκτών εντός του έτους και άλλων 72 το 2026, από την ίδια δεξαμενή επιτυχόντων του ΑΣΕΠ.
Παράλληλα, προχωρούν προσλήψεις 43 νέων ηλεκτρονικών ATSEP φέτος και 44 το 2026, καθώς και 28 υπαλλήλων παροχής πληροφοριών (AFISO) για το επόμενο έτος.
Δήμας: «Η Ελλάδα δεν ακολουθεί, συμμετέχει ενεργά»
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Υπουργός Χρίστος Δήμας ανέδειξε τον στρατηγικό στόχο της μεταρρύθμισης:
«Με την παρούσα μεταρρύθμιση η ΥΠΑ αποκτά οικονομική αυτοτέλεια, γεγονός που της προσδίδει μεγαλύτερη αυτονομία στον προγραμματισμό και τη λήψη αποφάσεων. Με το παρόν νομοσχέδιο, θέτουμε στέρεες βάσεις για μια Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σύγχρονη, αποτελεσματική και θεσμικά ισχυρή – αντάξια των προκλήσεων και των προτύπων της Ευρώπης. Κυρίως, όμως, διαμορφώνουμε το υπόβαθρο για μια Ελλάδα που δεν ακολουθεί απλώς τις εξελίξεις της ευρωπαϊκής αεροναυτιλίας, αλλά συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωσή τους».
Με την παρουσίαση του νομοσχεδίου, ο Χρίστος Δήμας δείχνει να κινείται με σαφές σχέδιο, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, βάζοντας τέλος σε χρόνιες παθογένειες και δημιουργώντας το θεσμικό πλαίσιο για μια σύγχρονη και δυναμική ΥΠΑ, εφάμιλλη των ευρωπαϊκών προτύπων.