ΒΟΑΚ: Κυρώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση παραχώρησης

Δημοσιεύτηκε στις 30/05/2025 08:00

ΒΟΑΚ: Κυρώθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση παραχώρησης

Λίγες ώρες μετά την τοποθέτηση των εκπροσώπων της Κρήτης στη διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου

Στην Ολομέλεια της Βουλής κυρώθηκε την Πέμπτη η σύμβαση παραχώρησης για τον νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), και ειδικότερα το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά.

Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών:

Κυρώθηκε, σήμερα, στην Ολομέλεια της Βουλής η Σύμβαση Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, συνολικού μήκους 157 χλμ.

Το Έργο περιλαμβάνει και τμήμα «προαίρεσης», το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά μήκους περίπου 30 χλμ. Η προαίρεση αυτή θα ασκηθεί αμέσως μετά την έκδοση των Περιβαλλοντικών Όρων του τμήματος.

Κατά την ομιλία του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας τόνισε ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης είναι ο βασικός οδικός αναπτυξιακός άξονας του νησιού, που θα διασφαλίσει την ασφάλεια των μετακινήσεων, ενώ ταυτόχρονα θα λειτουργήσει ως καταλύτης για την οικονομική, τουριστική και κοινωνική πρόοδο της Κρήτης στο σύνολό της.

Ο κ. Δήμας δήλωσε ότι ταυτόχρονα με την έναρξη των πρόδρομων εργασιών που προβλέπονται από τη Σύμβαση, το Υπουργείο έχει ζητήσει από τον παραχωρησιούχο τη σύνταξη μελετών για παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε τμήματα όπου έχουν καταγραφεί τροχαία ατυχήματα, με σκοπό κάποια από αυτά να αρχίσουν να υλοποιούνται από αυτό το καλοκαίρι.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επανέλαβε ότι: «Στρατηγικός στόχος της Κυβέρνησης παραμένει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης να αποτελέσει έναν ενιαίο, σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα που θα συνδέει την Κίσσαμο με τη Σητεία, τη δυτική άκρη του νησιού με την ανατολική».

Σχετικά, συμπλήρωσε ότι για την επέκταση του ΒΟΑΚ και προς τα ανατολικά έχουν ήδη εκπονηθεί μελέτες για την έκταση από τον Άγιο Νικόλαο έως την Παχιά Άμμο, ενώ το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα χρηματοδοτήσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα τις μελέτες από την Παχιά Άμμο μέχρι τη Σητεία.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επεσήμανε την καθοριστική συμβολή της ελληνικής κυβέρνησης που με επιμονή, συνέπεια και συνεχείς διαπραγματεύσεις εξασφάλισε τη χρηματοδότηση και την ένταξη του έργου σε τροχιά υλοποίησης προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος και της τοπικής κοινωνίας.

Αναφορικά με το ζήτημα των διοδίων, ο κ. Δήμας τόνισε:

«Δεν υπάρχει αυτοκινητόδρομος χωρίς διόδια. Η μη επιβολή διοδίων κατ’ εξαίρεση, θα συνιστούσε περαιτέρω επιβάρυνση των φορολογουμένων όλης της χώρας για την απόσβεση της δαπάνης κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης του έργου».

Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Δήμας είπε:

«Με τη σημερινή κύρωση, επιβεβαιώνουμε το αυτονόητο! Ένα έργο που καθυστέρησε να ξεκινήσει, αλλά πλέον θεμελιώνεται σε στέρεες βάσεις, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και μακροπρόθεσμη προοπτική, υπό την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού. Όλες οι κυβερνήσεις Κυριάκου Μητσοτάκη από το 2019 εργάστηκαν μεθοδικά και συστηματικά για να φτάσουμε σήμερα στην κύρωση της Σύμβασης του κεντρικού τμήματος του ΒΟΑΚ και ειδικότερα, όλοι οι προκάτοχοί μου. Εμείς είμαστε έμπρακτα με τον ΒΟΑΚ, θα υπερψηφίσουμε και έτσι θα γίνει η πραγματικότητα. Άρα, κάποιοι είναι με τις μικροπολιτικές δικαιολογίες και κάποιοι είναι με τα έργα».

Απαντώντας στην κριτική που διατυπώθηκε από την Αντιπολίτευση, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, μεταξύ άλλων, επεσήμανε:

«Μας κατηγορείτε για τη Σύμβαση, η οποία όμως αποτελεί το προϊόν ενός διαγωνισμού που ξεκίνησε επί ΣΥΡΙΖΑ, το 2018. Ο διαγωνισμός αφορούσε την μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή και λειτουργία του τμήματος αυτού του ΒΟΑΚ με Σύμβαση Παραχώρησης. Και διερωτώμαι: υπάρχει πουθενά, παγκοσμίως, Σύμβαση Παραχώρησης με την οποία να καλείται κάποιος να χρηματοδοτήσει ένα έργο και να μην αποπληρωθεί για αυτό; Δηλαδή ο ΣΥΡΙΖΑ μας λέει ότι θα καταγγείλει τη σύμβαση; Θα την αλλάξει; Ποια; Τη σύμβαση που είναι προϊόν ενός διαγωνισμού που ο ίδιος δημοπράτησε, που ο ίδιος ξεκίνησε με αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά;

Νίκος Ταχιάος

Εμείς είπαμε ότι οι αστικές μετακινήσεις δεν θα έχουν διόδια. Αυτό σημαίνει ότι η κατασκευή του έργου, η οποία κοστίζει περίπου 2,1 δισ. ευρώ- θα πρέπει να καλυφθεί από τις υπόλοιπες μετακινήσεις. Αυτά τα χρήματα – το κόστος κατασκευής του έργου – πρέπει να αποπληρωθούν, είτε αφορούν τα ιδία κεφάλαια, είτε αφορούν τα δάνεια. Για να αποπληρωθούν λοιπόν, χρειάζεται να υπάρχουν διόδια. Όσον αφορά στην τιμή τους, πράγματι, καταλήξαμε σε σκιώδη διόδια αφού όμως επιτύχαμε έκπτωση από το ανώτατο όριο του 100%. Τα σκιώδη διόδια λοιπόν, ήταν αναγκαία προκειμένου το αντίτιμο που θα καταβάλουν οι χρήστες στην Κρήτη να διαμορφωθεί με τις ίδιες χιλιομετρικές χρεώσεις με αυτές που ισχύουν σε όλη την υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα. Δηλαδή, εάν το απαιτούμενο ύψος των διοδίων για να γίνει η αποπληρωμή της επένδυσης το πλήρωναν αποκλειστικά οι χρήστες – όπως πιθανόν θα θέλατε ή υπονοείτε – θα έπρεπε το κόστος να είναι αυτό το οποίο ισχύει σε όλη την Ελλάδα, επιβαρυμένα κατά τουλάχιστον 64%.

Εμείς θεωρούμε ότι η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τη Σύμβαση Παραχώρησης την οποία καλείται να κυρώσει η Βουλή φέρνει σε πέρας ένα πάρα πολύ δύσκολο έργο, το οποίο θα το διαχειριστούμε με απόλυτη ενότητα με την τοπική κοινωνία. Θα διαβουλευτούμε με όλους τους Δήμους, θα διαβουλευτούμε με την Περιφέρεια και με όσους έχουν άποψη για το έργο».

Τεχνικά Στοιχεία της Σύμβασης Παραχώρησης

Η χρηματοδότηση του έργου προέρχεται από τρεις διαφορετικές πηγές:

·       Πρώτον, ο Παραχωρησιούχος υποχρεούται να επενδύσει εξ ιδίων συνολικά 219,3 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση που ασκηθεί το Δικαίωμα Προαίρεσης τότε η επένδυση αυτή του Παραχωρησιούχου αυξάνεται σε 243,5 εκατ. ευρώ.

·       Δεύτερον, η Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ ενώ αν ασκηθεί το Δικαίωμα Προαίρεσης τότε η Χρηματοδοτική Συμβολή του Δημοσίου αυξάνεται κατά 99 εκατ. Ευρώ, και

·       Τρίτον, αναφορικά με τα Δάνεια προς τον Παραχωρησιούχο από Εμπορικές Τράπεζες, τα δάνεια αυτά ανέρχονται σε 971,8 εκατ. Ευρώ χωρίς να έχει ενεργοποιηθεί το δικαίωμα προαίρεσης (Τμήμα Κίσσαμος – Χανιά). Αν ενεργοποιηθεί η προαίρεση τα δάνεια αυτά ανέρχονται σε 1,079 δισ. Ευρώ.

Η Σύμβαση προβλέπει ανώτατο ύψος διοδίων τελών 0,053 Ευρώ ανά χλμ. προ ΦΠΑ (ότι ισχύει σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας) σε τιμές 2022 για τα οχήματα κατηγορίας 2 (Οχήματα με ή χωρίς ρυμουλκούμενο και ύψος μέχρι 2,20 μ.) ενώ οι λοιπές κατηγορίες είναι οι ίδιες με τους άλλους αυτοκινητόδρομους.

Δεδομένου ότι τα έσοδα από τα καθορισμένα Διόδια Τέλη δεν επαρκούν για την κάλυψη του συνολικού κόστους της υποδομής (συμπεριλαμβανομένων λειτουργίας, συντήρησης, εξυπηρέτησης δανείων και απόδοσης ιδίων κεφαλαίων), το Δημόσιο επέλεξε την καταβολή Σκιωδών Διοδίων προς τον Παραχωρησιούχο. Το ποσοστό αυτών αποτέλεσε στοιχείο ανάδειξης του Διαγωνισμού και ανέρχεται σε 64,62% επί του κατά περίπτωση επιβαλλόμενου Διοδίου Τέλους.

Η σύμβαση προβλέπει επιπλέον ότι, αν η απόδοση της επένδυσης του Παραχωρησιούχου ξεπεράσει το συμφωνημένο όριο, το ποσοστό των Σκιωδών Διοδίων μειώνεται κλιμακωτά και εν τέλει μηδενίζεται.

Η σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο συνάπτεται μεταξύ, αφενός, του Ελληνικού Δημοσίου και της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΔΙΚΤΑΙΟΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ», και, εκ τρίτου, της ανώνυμης εταιρείας «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ». Η Σύμβαση Παραχώρησης έχει διάρκεια 35 έτη, εκ των οποίων τα 5 αφορούν την Περίοδο Μελετών και Κατασκευών.

Όσον αφορά τη λήξη της περιόδου παραχώρησης θεσπίζεται η διαδικασία επιστροφής του έργου στο Δημόσιο, με διαδοχικές επιθεωρήσεις του Έργου προς διαπίστωση της κατάστασής του, σύμφωνα με τις συμβατικές απαιτήσεις.

Νικολαΐδης: «Η Κρήτη δικαιούται έναν ασφαλή οδικό άξονα, ταχείας κυκλοφορίας, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία»

Στην τοποθέτησή του, ως εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, ο Αναστάσιος Νικολαΐδης, Βουλευτής Δράμας και υπεύθυνος του Κοινοβουλευτικού Τομέα Ευθύνης Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής, του σχεδίου νόμου για την «Κύρωση σύμβασης παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο», ανέδειξε τα τεράστια προβλήματα που υπάρχουν στη σύμβαση, επισημαίνοντας παράλληλα τη σπουδαιότητα που έχει το έργο για όλη την Κρήτη.

Όπως είπε, «είναι ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα υποδομής της χώρας και το μεγαλύτερο της Κρήτης. Σαφέστατα έχει αναπτυξιακή σημασία και ταυτόχρονα συμβάλλει καθοριστικά στην αύξηση της οδικής ασφάλειας και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων σε έναν δρόμο που δυστυχώς έχουν χάσει τη ζωή τους πολλοί συμπολίτες μας. Η κατασκευή του ΒΟΑΚ είναι ένα αίτημα όλης της Κρήτης, η οποία διεκδικεί, αλλά και δικαιούται έναν ασφαλή οδικό άξονα, ταχείας κυκλοφορίας, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία».

Ακόμη, ο κ. Νικολαΐδης μετέφερε τον έντονο προβληματισμό της τοπικής κοινωνίας, όπως αποτυπώθηκε και στη σχετική συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, κατά τη διάρκεια ακρόασης των φορέων. Συγκεκριμένα, είπε: «Ενώ για όλα τα χαρακτηριστικά που έχει ο ΒΟΑΚ και όλα όσα μπορεί να προσφέρει στην Κρήτη η υλοποίησή του, θα έπρεπε σήμερα να είναι μια ημέρα γιορτής, ανακούφισης και αισιοδοξίας για όλο το νησί, αντίθετα διαπιστώνουμε τον προβληματισμό που επικρατεί στην τοπική κοινωνία». Επίσης, επεσήμανε ότι «η μεγάλη εικόνα είναι ότι ενώ η Κρήτη αναμένει το συγκεκριμένο έργο πάνω από 30 χρόνια, τώρα που προχωράει η σύμβαση για την υλοποίηση ενός μεγάλου τμήματος του ΒΟΑΚ, υπάρχει έντονη αγωνία για το μέλλον του νησιού». Μάλιστα, τόνισε ότι «υπάρχει αγωνία μη τυχόν και οι επόμενες γενιές, για τα 35 χρόνια που θα διαρκέσει αυτή η σύμβαση, επωμιστούν δυσανάλογο βάρος και έτσι αντί ο ΒΟΑΚ να λειτουργήσει ανακουφιστικά, να αποτελέσει πηγή δημιουργίας προβλημάτων».

Παράλληλα, στην ομιλία του, ο κ. Νικολαΐδης ανέδειξε το ζήτημα της έλλειψης διαβούλευσης με την τοπική κοινωνία. Όπως είπε, «η κυβέρνηση αντί να φροντίσει να ενσωματώσει τα κυριότερα τοπικά αιτήματα, προχωράει σε έναν σχεδιασμό πλήρως αποκομμένη από την κοινωνία. Και αυτό δεν συμβαίνει για πρώτη φορά, καθώς σε όλα τα ζητήματα η κυβέρνηση επιλέγει να πορεύεται μόνη της, χωρίς να λαμβάνει υπόψη την άποψη των τοπικών κοινωνιών, ενώ ταυτόχρονα δεν λαμβάνει υπόψη και τις τεκμηριωμένες προτάσεις της αντιπολίτευσης».

Επίσης, ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στάθηκε ιδιαίτερα στην αποκοπή της Ανατολικής Κρήτης, καθώς «στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου καταγράφονται σημαντικά προβλήματα όσον αφορά την υλοποίηση του ΒΟΑΚ, παρόλο που υπάρχουν ώριμες μελέτες και θα μπορούσαν να ενταχθούν προς υλοποίηση τμήματα του έργου». «Ο ΒΟΑΚ είναι έργο ζωτικής σημασίας για όλη την Κρήτη και για αυτό πρέπει να είναι αδιαίρετος και λειτουργικός από τη μια άκρη του νησιού έως την άλλη. Δυστυχώς όμως αυτό δεν συμβαίνει», υπογράμμισε.

Στη συνέχεια της ομιλίας του ο κ. Νικολαΐδης ανέδειξε τα προβλήματα της σύμβασης παραχώρησης. Όσον αφορά τα διόδια, ο κ. Νικολαΐδης επεσήμανε ότι «είναι σημαντικό το ζήτημα αν οι κόμβοι που θα δημιουργηθούν σταθμοί διοδίων θα είναι κατασκευαστικά επαρκείς, έτσι ώστε να μην εκτοξευτεί ο κυκλοφοριακός φόρτος και να μην υπάρχουν φαινόμενα πολύ μεγάλης αναμονής». Όσον αφορά τα σκιώδη διόδια, ανέφερε: «Η απαλλαγή των διοδίων για τις αστικές μετακινήσεις, συνδέεται με την έναρξη λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων. Πρόκειται για ένα στοιχείο που γεννά έντονο προβληματισμό, καθώς η διαδικασία δεν έχει προχωρήσει και για αυτό επισημαίνουμε τον κίνδυνο που υπάρχει να κληθούν οι χρήστες του ΒΟΑΚ να πληρώσουν διόδια και για τις αστικές μετακινήσεις, μέχρι να τεθεί σε λειτουργία το Εθνικό Σύστημα Χρέωσης Ηλεκτρονικών Διοδίων».

Ο κ. Νικολαΐδης στάθηκε στο θέμα των δικαστικών προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, οι οποίες εάν γίνουν δεκτές, τότε θα αλλάξουν πλήρως τον σχεδιασμό του έργου. Επίσης, ανέδειξε και το θέμα των απαλλοτριώσεων που μπορεί να προκαλέσουν σημαντικά προβλήματα και νέες καθυστερήσεις, καθώς «είναι εξαιρετικά απίθανο να τηρηθούν οι χρόνοι που προβλέπονται», ενώ επιπλέον «στη σύμβαση περιλαμβάνονται ασφυκτικές προθεσμίες και υπάρχει ο κίνδυνος το δημόσιο να κληθεί να πληρώσει μεγάλα ποσά ως ρήτρες, καθώς δεν θα υπάρχει συνέπεια στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης».

Τέλος, ο κ. Νικολαΐδης αναφέρθηκε στις καθυστερήσεις υλοποίησης του ΒΟΑΚ και στα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης που τέθηκαν από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά δεν τηρήθηκαν. «Τελικά ο ΒΟΑΚ δεν ήταν το μεγάλο έργο της κυβέρνησης 2019-2023 και χρειάστηκε να φτάσουμε στο μέσο της δεύτερης θητείας, για να σημειωθεί σημαντική εξέλιξη στην πορεία υλοποίησής του», σημείωσε ο κ. Νικολαΐδης και πρόσθεσε: «Η κυβέρνηση οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες για την καθυστέρηση, να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους συνέβη, να παραθέσει τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβει για να διασφαλίσει ότι δεν θα επαναληφθούν αντίστοιχα φαινόμενα στο μέλλον και τέλος να ζητήσει συγγνώμη από τους πολίτες για τις υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα και τα χρονοδιαγράμματα που δεν τηρήθηκαν».

Σέβη Βολουδάκη: Με την κύρωση του ΒΟΑΚ, η Κρήτη κερδίζει το στοίχημα του αύριο

Η Βουλή των Ελλήνων κύρωσε σήμερα τη σύμβαση για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, σηματοδοτώντας μια ιστορική στιγμή για το νησί.
Η Υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, κα Σέβη Βολουδάκη, δήλωσε σχετικά: «Η σημερινή ψήφιση δεν αφορά απλώς τη θεσμική κατοχύρωση ενός μεγάλου έργου. Αφορά την ασφάλεια, την καθημερινότητα και το μέλλον της Κρήτης. Ο ΒΟΑΚ δεν είναι απλώς ένας δρόμος. Είναι το συλλογικό αίτημα μιας κοινωνίας που, για δεκαετίες, ζητούσε ισότιμη πρόσβαση σε σύγχρονες υποδομές. Είναι το στοίχημα να αφήσουμε πίσω την αδικία του παρελθόντος και να θεμελιώσουμε, με σχέδιο και ευθύνη, την Κρήτη του αύριο.»
Η Κρήτη για χρόνια πλήρωνε βαρύ τίμημα στην άσφαλτο. Ο νέος ΒΟΑΚ σχεδιάζεται και υλοποιείται με τις πιο αυστηρές προδιαγραφές οδικής ασφάλειας, για να διασφαλίσει ασφαλείς μετακινήσεις και να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών στις δημόσιες υποδομές.
Παράλληλα, το έργο αποτελεί μοχλό ανάπτυξης για το νησί, ενισχύοντας τη σύνδεση μεταξύ πόλεων, αεροδρομίων, λιμανιών και τουριστικών προορισμών, και δίνοντας ώθηση στην τοπική οικονομία και τις επενδύσεις.
Με την υπογραφή της σύμβασης για το τμήμα Χανιά–Ηράκλειο και με ορίζοντα την επέκταση μέχρι την Κίσσαμο, η Κρήτη εισέρχεται σε μια νέα φάση υλοποίησης. Όπως υπογράμμισε η κα Βολουδάκη:
«Γνωρίζω καλά τι σημαίνει κάθε χιλιόμετρο αυτού του δρόμου. Η ολοκλήρωση του έργου με συνέπεια, διαφάνεια και σεβασμό στους πολίτες παραμένει αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα.»

Φραγκίσκος Παρασύρης: «Ψηφίζουμε τη σύμβαση για τον ΒΟΑΚ, στο όνομα του κρητικού λαού, αλλά δεν συνηγορούμε στο μοντέλο που έφερε η κυβέρνηση» 

«Τονίζω, αρχικά,  προς πάσα κατεύθυνση ότι για το ΠΑΣΟΚ, αλλά και για εμένα προσωπικά ως Βουλευτή Ηρακλείου, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, αποτελεί τη βασική συνιστώσα για την  αναπτυξιακή πορεία του νησιού. Οφείλω, όμως, να επισημάνω πως είναι καλές οι φιέστες και τα πανηγύρια. Είναι πολιτικά εκμεταλλεύσιμες οι αλλεπάλληλες υπουργικές εξαγγελίες, αλλά την ίδια στιγμή η αλήθεια είναι εδώ και είναι αποτυπωμένη στις σελίδες της σύμβασης που καλείται να επικυρώσει σήμερα η βουλή» τόνισε ο Φραγκίσκος Παρασύρης στην ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, χαρακτήρισε βαθιά απογοητευμένη και τραυματισμένη την κοινωνία  της Κρήτης από την αναμονή αυτού του έργου, από τις καθυστερήσεις που από το 2015 επί ημερών κ. Σπίρτζη δεν δημοπρατήθηκε ούτε ένα χιλιόμετρο νέου δρόμου εν αναμονή υποτίθεται του ολοκληρωμένου έργου, από τις ακυρώσεις συμβάσεων, από τα μπρος πίσω της Πολιτείας με τις αλλεπάλληλες εξαγγελίες και υποσχέσεις, τους δεκάδες θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς κάθε χρόνο.
«Η κυβέρνηση εργαλειοποιεί, ουσιαστικά, την προσμονή, την αγωνία, την ανάγκη του Κρητικού λαού και όλων μας για να μας περάσει ένα έργο με πλείστα σημεία αιχμής. Αυτό είναι, δυστυχώς, το εξοντωτικό δίλλημα της κυβέρνησης στην κοινωνία της Κρήτης. Ένα μοτίβο σταθερό, απειλητικό πάντα, με κοινωνικούς αυτοματισμούς, με απαξίωση δημόσιων δομών και υποδομών που να οδηγεί σε απελπισία τον κόσμο κι έτοιμο να δεχθεί τα πάντα. Ένα μοτίβο, το οποίο το βλέπουμε να επαναλαμβάνεται σε όλα τα πεδία πολιτικής και δυστυχώς σας αντιπροσωπεύει, είναι το σύστημα διακυβέρνησής σας».

Δείτε όλη την τοποθέτησή του:

Η τοποθέτηση του Μ. Συντυχάκη στην Ολομέλεια της Βουλής

Ο Μανώλης Συντυχάκης, βουλευτής του ΚΚΕ, μιλώντας στη συζήτηση στην Ολομέλεια είπε ότι η κυβέρνηση προχωράει στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου με κριτήριο τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην Κρήτη και όχι λαμβάνοντας υπόψη το πλήθος νεκρών και τραυματισμένων από αυτοκινητιστικά ατυχήματα και δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί στο οδικό δίκτυο του νησιού. Διευκρίνισε, δε, ότι τα περισσότερα από τα ατυχήματα ήταν εργατικά, με οδηγούς εξαντλημένους από την εντατικοποίηση της εργασίας, στα πλαίσια της αντεργατικής πολιτικής που υφίστανται διαχρονικά.

Πρόσθεσε ότι για το «σημερινό χάλι» που επικρατεί τόσο στον «επικίνδυνο» και «τριτοκοσμικό» ΒΟΑΚ, όσο και συνολικότερα στο υποσυντηρημένο οδικό δίκτυο της Κρήτης έχουν ευθύνη διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις, οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία με γνώμονα πάλι τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης τα προηγούμενα χρόνια αντιμετώπιζε την κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου ως ένα «μη επιλέξιμο» έργο. Στηλίτευσε και το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις αξιοποιούσαν τη λεγόμενη ατομική ευθύνη για να κρύψουν τις δικές τους και για να διαμορφώσουν κλίμα συναίνεσης στον λαό για την εκμετάλλευση των αυτοκινητοδρόμων από μεγάλες επιχειρήσεις, καταγγέλλοντας μέχρι και δημοσκοπήσεις που έγιναν στον λαό της Κρήτης ώστε, αφενός, να αποσπασθεί η συγκατάθεσή του για την ύπαρξη διοδίων στον νέο ΒΟΑΚ και αφετέρου, να αποδεχθεί ότι θα πρέπει να πληρώνει για να την ασφάλειά του στους δρόμους!

Η ομιλία του κ. Συντυχάκη:

Παρέμβαση Κωνσταντίνου Κεφαλογιάννη στην Ολομέλεια της Βουλής για το Β.Ο.Α.Κ. – Αναφορά και στην απαλλαγή από τα διόδια για τις αστικές μετακινήσεις

Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης

Ο Βουλευτής Ηρακλείου της Νέας Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης, τοποθετήθηκε σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση προς ψήφιση του σχεδίου νόμου για την «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο».

Ο Ηρακλειώτης Βουλευτής μίλησε για το εμβληματικό έργο υποδομής, που οι Κρητικοί περίμεναν εδώ και δεκαετίες, και η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας υλοποιεί, με αποφασιστικότητα και σθένος, ξεπερνώντας δυσκολίες και εμπόδια.

Ένα έργο που θα αλλάξει την κυκλοφοριακή ροή της Κρήτης, θα βελτιώσει την καθημερινότητα της ζωής των Κρητικών, αλλά και τις μετακινήσεις επισκεπτών του νησιού και θα παράξει υπεραξία τόσο για την ελληνική κοινωνία, όσο και για την εθνική μας οικονομία.

Αναφερόμενος στα διόδια, ο Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης τόνισε την ανάγκη για απαλλαγή των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου στις αστικές μετακινήσεις, κάτι για το οποίο, εξάλλου, έχει δεσμευθεί η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Το μέλλον της Κρήτης από σήμερα μπαίνει σε μία νέα πραγματικότητα.

Για την οδική ασφάλεια, τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων, τη συνοχή των τοπικών κοινωνιών, την προσπελασιμότητα, και την οικονομική ανάπτυξη του νησιού.

Ο Β.Ο.Α.Κ. γίνεται, έτσι, ένας αυτοκινητόδρομος – σύμβολο μιας Ελλάδας που κινείται στον δρόμο της προόδου και της σύγκλισης με τα προηγμένα ευρωπαϊκά κράτη, ένα έργο που οι συμπολίτες μας περιμένουν με προσμονή και που θα αλλάξει ριζικά την κοινωνική και την οικονομική ζωή μας, τόσο συλλογικά, όσο και ατομικά.

Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης: Εκπληρώνουμε χρέος δεκαετιών –  Να εξεταστεί το ενδεχόμενο απαλλαγής επιπλέον περιαστικών κόμβων από διόδια

Μιλώντας στη Βουλή κατά τη συζήτηση της κύρωσης της Συμβάσης Παραχώρησης του έργου του ΒΟΑΚ,  ο Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης υπογράμμισε ότι η ολοκλήρωση του έργου και με την επέκταση του τμήματος Χανίων Καστελίου είναι η εκπλήρωση του σημαντικότερου και πλέον μακροχρόνιου χρέους της Πολιτείας απέναντι στους Κρητικούς. Ενός αιτήματος που χρόνιζε εδώ και δεκαετίες και που η αποτυχία των κυβερνήσεων να ανταποκριθούν κλόνιζε την εμπιστοσύνη των πολιτών. «Για τον πρωθυπουργό και την κυβέρνησή μας αυτό ήταν ένα ξεχωριστό στοίχημα, να πετύχουμε αυτό που χρωστούσε η Πολιτεία στους Κρητικούς εδώ και τόσα χρόνια.  Μέσα από συνεπή και λεπτομερή δουλειά καταφέραμε και ξεπεράσαμε εμπόδια, βρήκαμε χρηματοδότηση και το έργο ξεκινάει. Πρόκειται για ένα έργο ορόσημο που θα αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια σε όλο το νησί και θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης σε συνδυασμό και με το νέο αεροδρόμιο», τόνισε ο κ. Μαρκογιαννάκης.
Ο Χανιώτης βουλευτής έκανε επιπλέον την επισήμανση ότι θα πρέπει να αυξηθεί ο αριθμός των περιαστικών κόμβων που απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων. Ο κ. Μαρκογιαννάκης τόνισε ότι αυτό θα πρέπει συμβεί ώστε να μην επιβαρύνονται οι κατ’ ουσίαν αστικές καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων των πόλεων της Κρήτης. Ειδικότερα για τα Χανιά, απευθυνόμενος προς τον κ. Υπουργό, ο κ. Μαρκογιαννάκης ανέφερε ενδεικτικά την επέκταση της απαλλαγής από διόδια και στους κόμβους Γαλατά και Πλατανιά, ζητώντας του να εξεταστούν προσεκτικά τα τεκμηριωμένα αιτήματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των φορέων.  Ακόμα για το θέμα των διοδίων ο κ. Μαρκογιαννάκης σημείωσε τη συμμετοχή του δημοσίου ταμείου προς ελάφρυνση των χρηστών και τόνισε ότι σταθμοί διοδίων – παρά τα όσα ακούστηκαν  – δεν πρόκειται να αρχίσουν να τοποθετούνται παρά μόνο μετά την ολοκλήρωση και την παράδοση των αντίστοιχων τμημάτων του αυτοκινητοδρόμου.

Την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης χαιρέτησε από το βήμα της Βουλής ο Βουλευτής Ηρακλείου της Νέας Δημοκρατίας, Μάξιμος Σενετάκης, ως εισηγητής της πλειοψηφίας.

«Ο ΒΟΑΚ θα γίνει! Ένα όνειρο για τους Κρητικούς θα πραγματοποιηθεί. Το έργο θα γίνει και θα είναι έτσι όπως περιγράφεται: ένας σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος. Το οφείλουμε στη μνήμη όσων χάθηκαν σε κακούς δρόμους. Το οφείλουμε στις επόμενες γενιές», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Σενετάκης στάθηκε ιδιαιτέρως στην πολιτική σημασία του έργου, τονίζοντας την προσωπική προσήλωση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος έθεσε το 2019 ως πρώτη προτεραιότητα την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ και πέτυχε –σε μια Ευρώπη που δύσκολα χρηματοδοτούσε πια μεγάλα οδικά έργα– την εξασφάλιση χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και ιδιωτικά κεφάλαια.

«Η Κρήτη αποκτά τον δρόμο που της αξίζει. Ένα έργο που θα ενώσει το νησί από άκρη σε άκρη, θα εξυπηρετήσει ανθρώπους, προϊόντα, τουρισμό, πολιτισμό. Ένα έργο πνοής, ένα έργο ζωής», υπογράμμισε.

Στο τεχνικό σκέλος της σύμβασης, ο εισηγητής αναφέρθηκε:

– Στην κατασκευή αυτοκινητοδρόμου 157 χλμ. με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης, 25 ανισόπεδους κόμβους, 23 σήραγγες και 79 γέφυρες

– Στην πρόβλεψη προαίρεσης για το τμήμα Κίσσαμος–Χανιά, μήκους 30 χλμ.

– Στη δυνατότητα έναρξης πρόδρομων εργασιών και στην πρόβλεψη αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων με ρήτρες καθυστερήσεων

– Στην πλήρη ευθύνη του Παραχωρησιούχου για λειτουργία, συντήρηση, αποκατάσταση, ασφάλεια και δείκτες απόδοσης

– Στην εξασφάλιση οδικής ασφάλειας στο υφιστάμενο δίκτυο μέχρι την ολοκλήρωση του έργου

– Στη χρηματοδοτική δομή 1,88 δισ. €: 693 εκ. δημόσια συμβολή, 971 εκ. τραπεζικός δανεισμός, 219 εκ. ίδια κεφάλαια

– Στο ύψος διοδίων (0,053 €/χλμ.), με απαλλαγές για ΑΜΕΑ, οχήματα πρώτων ανταποκριτών και αστικές μετακινήσεις

– Στην πλήρη περιβαλλοντική συμμόρφωση και τις αρχαιολογικές προβλέψεις της σύμβασης

Κλείνοντας, ο Μάξιμος Σενετάκης τόνισε ότι το έργο δεν είναι απλώς οδοποιία, αλλά κρίσιμος αναπτυξιακός άξονας, που θα ενισχύσει τον γεωπολιτικό ρόλο της Κρήτης στην Ανατολική Μεσόγειο.

«Ο ΒΟΑΚ είναι το έργο που η Κρήτη περίμενε. Σήμερα αποδεικνύεται ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας πράττει αυτά που υποσχέθηκε. Και οι Κρητικοί μπορούν πια να βλέπουν αυτό το όραμα να γίνεται πράξη», δήλωσε ο Βουλευτής Ηρακλείου.

Βατσινά: Προφανώς επιδιώκουν με fast track διαδικασίες να κυρωθεί κάτι που υποκρύπτει κάτι άλλο! 

Με σκληρή γλώσσα μίλησε η βουλευτής Ηρακλείου ΠΑΣΟΚ, Ελένη Βατσινά από το βήμα της Βουλής, για το πολυπόθητο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα που η Κρήτη περιμένει εδώ και δεκαετίες και όλα εκείνα τα θολά σημεία που προοιωνίζουν προβλήματα, δυσλειτουργίες, οικονομική επιβάρυνση.

“Είναι χρέος μας να παραδώσουμε έναν ασφαλή δρόμο για την Κρήτη μας. Αλλά είναι πρώτα χρέος μας να υπογράψουμε αλήθειες στις συμβάσεις και φυσικά να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια” – τόνισε με νόημα η βουλευτής, επισημαίνοντας τρία “μελανά” – όπως τα χαρακτήρισε – σημεία, που “δείχνουν από την πρώτη κιόλας ημέρα ότι το έργο αυτό θα έχει προβλήματα”.

Μιλώντας για τα διόδια, η κ.Βατσινά καυτηρίασε το προκλητικό για την κοινή λογική, της υποχρέωσης καταβολής διοδίων τελών, ενώ το έργο “θα βρίσκεται σε τέτοιο στάδιο που δε θα προσφέρει καμία παροχή στον πολίτη”. Παρέθεσε, μάλιστα, παραδείγματα αστικών μετακινήσεων για καθημερινές διαδρομές και υποχρεώσεις που θα στοιχίζουν ακριβά στους κατοίκους της Κρήτης, ενώ την ίδια ώρα απουσιάζουν εναλλακτικές διαδρομές.

Η ίδια εστίασε στην ελλιπή ενημέρωση προς τους βουλευτές και την κοινοποίηση των 17 προσαρτημάτων μόλις λίγες ώρες πριν κληθούν να ψηφίσουν! “Μετά από όλη αυτή την συντριβή που έχει υποστεί το Δίκτυο Μεταφορών της χώρας, μετά τις τραγικές απώλειες των συνανθρώπων μας στα Τέμπη, με μια σύμβαση εκεί που απασχολεί τις δικαστικές αρχές της χώρας, τι μάθατε, επιτέλους, στο Υπουργείο αυτό; Να κρύβετε τα παραρτήματα των συμβάσεων;” – τόνισε εμφατικά, σχολιάζοντας ότι “προφανώς αυτός ήταν ο στόχος: με fast track διαδικασίες να κυρωθεί κάτι που υποκρύπτει κάτι άλλο!”.

Την ίδια ώρα, αγνοήθηκαν οι φορείς που θα μπορούσαν να έχουν καθοριστική συμβολή. “Αγνοήθηκε ιδίως, η τοπική αυτοδιοίκηση που είχε να συνεισφέρει ουσιαστικά” – ανέφερε η βουλευτής, υπογραμμίζοντας τις εμπεριστατωμένες προσφυγές των Δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας,

Η Ελένη Βατσινά εμφανίστηκε απαισιόδοξη για το μεγαλεπήβολο έργο, για το πως θα διαμορφωθεί τελικά το κόστος του, για την ταλαιπωρία που εκτιμά ότι θα υφίστανται επί χρόνια κάτοικοι και επισκέπτες της Κρήτης, εκφράζοντας μάλιστα την … ελπίδα, ο ΒΟΑΚ να μη γίνει το νέο trend ανέκδοτο, σαν το μετρό της Θεσσαλονίκης, ούτε όμως άλλη μια υπόθεση που θα εκθέσει την χώρα – ως άλλος ΟΠΕΚΕΠΕ.

Μ.Χνάρης: «Είμαστε παρόντες για έναν ΒΟΑΚ που αξίζει στους Κρητικούς» 

Στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων, μίλησε ο Βουλευτής Ρεθύμνης του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Μανόλης Χνάρης, στο πλαίσιο της συζήτησης για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του έργου της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο».

Κατά την έναρξη της τοποθέτησής του, άσκησε δριμεία κριτική στην Κυβέρνηση για τη σκανδαλώδη εξέλιξη της υπόθεσης του ΟΠΕΚΕΠΕ, υπογραμμίζοντας «την απουσία πραγματικού σχεδίου και στρατηγικής»,  χαρακτηρίζοντας ως ένα «επικοινωνιακό σόου την κατάργηση του ΟΠΕΚΕΠΕ και την μεταφορά των αρμοδιοτήτων του Οργανισμού στην ΑΑΔΕ».

Ως προς το ζήτημα αυτό, τόνισε ιδιαιτέρως ότι: «Για το ΠΑΣΟΚ, που πρώτο είχε αναδείξει το θέμα, είναι προτεραιότητα η διασφάλιση της διαφανούς και απρόσκοπτης καταβολής των ενισχύσεων και η αναπτυξιακή προοπτική του πρωτογενούς τομέα».

Επί του νομοσχεδίου, ο Μ. Χνάρης τόνισε την αυτονόητη επί της αρχής στήριξη του έργου, υπογραμμίζοντας ότι «ο ΒΟΑΚ είναι ένα μεγάλο έργο υποδομής που η Ελληνική Πολιτεία οφείλει εδώ και δεκαετίες στην Κρήτη».

Ωστόσο, άσκησε δριμεία κριτική για την απαξιωτική στάση της κυβέρνησης, η οποία έδρασε «χωρίς να διαβουλευτεί και να εξετάσει τις ιδιαιτερότητες και τις αντιρρήσεις της τοπικής κοινωνίας ανά περιοχή και ουσιαστικά να αποφασίσει για την Κρήτη, χωρίς τους Κρητικούς».

Επιπλέον, ο Βουλευτής ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην παράβλεψη της μη σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων, η οποία «επηρεάζει πρωτίστως το Ρέθυμνο το οποίο δεν έχει άμεση πρόσβαση στις πύλες εισόδου και ειδικότερα μετά την λειτουργία του αεροδρομίου Καστελίου, θα εξαρτάται πλήρως από το αεροδρόμιο Χανίων», ενώ τόνισε ότι «Η διασύνδεση αυτή εκτός από θέμα ασφάλειας και διευκόλυνσης για τους κατοίκους του, είναι και μείζον ζήτημα ισόρροπης τουριστικής και οικονομικής ανάπτυξης».

Επίσης, αναφέρθηκε στην ανάγκη της παράλληλης εκτέλεσης του Περιφερειακού Ρεθύμνου «όχι μόνο διότι θα ανακουφίσει την πόλη από την πίεση του κυκλοφοριακού φόρτου αλλά και για λόγους Πολιτικής Προστασίας», μεταφέροντας την πρόταση της τοπικής κοινωνίας «για την κατασκευή ενός σύγχρονου και λειτουργικού περιφερειακού δικτύου από τον κόμβο Αμαρίου έως τον κόμβο Ατσιπόπουλου».

Ακόμα, ο Μ. Χνάρης στηλίτευσε την Κυβέρνηση για την απουσία πρόβλεψης για το τμήμα Άγιος Νικόλαος – Σητεία, αφήνοντας ένα μεγάλο μέρος του νομού Λασιθίου εκτός σχεδιασμού, γεγονός που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη δημόσια δέσμευση του Πρωθυπουργού «για έναν ΒΟΑΚ που θα ενώνει όλη την Κρήτη από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία».

Ακολούθως, ο Βουλευτής έκανε ειδική μνεία στο θέμα των διοδίων, επισημαίνοντας ότι «η σύμβαση εμπεριέχει ένα πολύπλοκο και αδιαφανές σύστημα τιμολόγησης, με σκιώδη και προσωρινά διόδια» ,αναδεικνύοντας τον κίνδυνο «οι Κρητικοί να πληρώσουν πολλαπλώς την κερδοσκοπία του παραχωρησιούχου».

Επιπροσθέτως, επεσήμανε ότι «πρέπει να ληφθούν υπόψη οι αντιδράσεις της τοπικης κοινωνίας για συγκεκριμένα σημεία χάραξης του ΒΟΑΚ στο Δυτικό και Ανατολικό Τμήμα του Δήμου Ρεθύμνης», ενώ υπογράμμισε ότι «είναι ουσιώδεις οι παρατηρήσεις για τους κόμβους σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Δήμο Μυλοποτάμου, όπως πρότεινε και ο ίδιος ο Δήμος στην επιτροπή».

Τέλος, ο Μ. Χνάρης κατέληξε ότι «ο ΒΟΑΚ δεν είναι απλώς ένα έργο υποδομής. Είναι ένα έργο ενότητας με βαθιά πολιτικούς συμβολισμούς. Είναι το αίτημα μιας κοινωνίας που ζητάει ίση μεταχείριση με ασφάλεια και ανάπτυξη» και ως εκ τούτου συμπλήρωσε ότι «Οφείλουμε να διασφαλίσουμε στον Κρητικό λαό ότι ο ΒΟΑΚ δε θα είναι ένα προνόμιο για λίγους, αλλά ένα έργο ζωής για όλους. Η Κρήτη ζητάει και αξίζει το αυτονόητο. Και εμείς θα είμαστε εδώ, παρών, να το διεκδικήσουμε μέχρι τέλους».

Χάρης Μαμουλάκης: Αντί για αυτοκινητόδρομο χωρίς διόδια, θα έχουμε διόδια χωρίς αυτοκινητόδρομο

“Με τεκμηριωμένη κριτική και αναδεικνύοντας για μια ακόμη φορά σκοτεινά σημεία της σύμβασης παραχώρησης του έργου του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, ο Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Τομεάρχης Οικονομικών & Ανάπτυξης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία και Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης πραγματοποίησε τοποθέτηση στην Ολομέλεια της Βουλής” επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση του Ηρακλειώτη βουλευτή. Στην ίδια ανακοίνωση τονίζονται ακόμη τα εξής:

«Ο Χάρης Μαμουλάκης επεσήμανε ότι συζητείται αυτή η σύμβαση στην Ολομέλεια χωρίς να έχουν γίνει γνωστά τα οικονομικά της στοιχεία, γεγονός που δείχνει την περιφρόνηση της Κυβέρνησης της ΝΔ στην Εθνική Αντιπροσωπεία και τη Δημοκρατία. Ο Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ ανέδειξε παράλληλα τα σοβαρά ζητήματα Συνταγματικότητας της σύμβασης, δεδομένου ότι η ΕΕ προστατεύει της νησιωτικές περιοχές για να ανασχέσει τις περιφερειακές ανισότητες, αναφέροντας: «Γι’ αυτό η Μαγιόρκα, η Μινόρκα, η Ιμπίθα, η Μάλτα, η Κύπρος, η Σαρδηνία, η Κορσική, δεν έχουν διόδια. Άλλωστε και το Σύνταγμα των Ελλήνων στο Άρθρο 101, παρ. 4, λέει ρητά ότι ο νομοθέτης και η διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψιν και τις ιδιαίτερες συνθήκες των ορεινών και νησιωτικών περιοχών μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους. Ακόμα και το σχέδιο Καποδίστριας, ο Νόμος 2539 του 1997, στο άρθρο 21, παρ. 6 αναφέρεται σε ρητή πρόβλεψη απαλλαγής από τα διόδια των μόνιμων κατοίκων νησιωτικών περιοχών και στην προστασία της νησιωτικότητας, που επιβάλλεται από το Σύνταγμα της Ελλάδας. Ο καθένας σήμερα θα αναλάβει τις ευθύνες του.».

Εστιάζοντας ακόμα περισσότερο στο ζήτημα των διοδίων, ο Χάρης Μαμουλάκης χαρακτήρισε παγκόσμια πρωτοτυπία την εφαρμογή δυο ειδών διοδίων, τα μετωπικά και τα σκιώδη που χρεώνονται ανά διέλευση με το κράτος να πληρώνει τον εργολάβο, καθώς και την επιβολή τους με την έναρξη των εργασιών. Πριν καν την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ. Ο Χάρης Μαμουλάκης αναφέρθηκε επίσης στην απουσία απαλλοτριώσεων, χαρακτηρίζοντας ως μοιραίο Υπουργό τον Κώστα Αχ. Καραμανλή και φέρνοντας ως παράδειγμα το τμήμα του ΒΟΑΚ Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος όπου πληρώθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ως σταλίες στον ανάδοχο, αφού είχε εγκατασταθεί στο έργο αλλά δεν είχαν προχωρήσει οι απαλλοτριώσεις.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Χάρης Μαμουλάκης και στα ένδικα μέσα που έχουν ασκήσει με προσφυγή στο ΣτΕ οι Δήμοι Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, γεγονός για το οποίο η Κυβέρνηση της ΝΔ αδιαφόρησε επί 4 χρόνια, αποδεικνύοντας την έλλειψη σεβασμού που τη διακρίνει και απέναντι στην Αυτοδιοίκηση. Καθώς και στην απουσία μέριμνας για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ μέχρι την Σητεία, παρά τις υποσχέσεις του Πρωθυπουργού, που μέχρι σήμερα έχουν δοθεί 5 φορές, χωρίς όμως αντίκρισμα.

Καταλήγοντας, ο Χάρης Μαμουλάκης αναρωτήθηκε για μια ακόμη φορά «ποιος συνέταξε την σύμβαση;» δεδομένου ότι περιορίζεται το Δημόσιο σε χρόνους που είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι δεν μπορούν να ικανοποιηθούν και τόνισε: «Οφείλουμε να λέμε την αλήθεια στον κόσμο. Ένα έργο τόσο σημαντικό προφανώς και το έχει ανάγκη ο τόπος. Ειδικά η Κρήτη που ήταν το απότιστο δένδρο της Ελλάδας, όπου με το 7,8 του πληθυσμού της, συνεισφέρει 14% και πλέον στο ΑΕΠ εδώ και μια δεκαετία. Η Κρήτη είχε δικαίωμα για μια δημόσια υποδομή. Κι όμως, δεν έγινε.».

Οι εκπρόσωποι των φορέων της Κρήτης στη διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου

Υπενθυμίζεται ότι χθες, στη διαρκή επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής τοποθετήθηκαν και οι εκπρόσωποι των τοπικών φορέων.
Στη συνεδρίαση πηρε μέρος ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός, και ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας καθώς και βουλευτές και 23 εκπρόσωποι φορέων από όλη την Κρήτη. Συγκεκριμένα, εκπρόσωποι από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας/Τμήμα Ανατολικής Κρήτης, Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Τμήμα Ανατολικής Κρήτης και Τμήμα Δυτικής Κρήτης, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ηρακλείου, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Χανίων, τους Δήμους Χανίων, Αποκορώνου, Ρεθύμνου, Μυλοποτάμου, Κισάμου, Πλατανιά, Χερσονήσου, Αγίου Νικολάου, Σητείας, Ιεράπετρας, τους Συλλόγους Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης, Τουριστικών Πούλμαν Κρήτης, το ΚΤΕΛ Κρήτης, την Ένωση Ξενοδόχων Κρήτης, την Πανελλήνια Ομοσπονδία Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Αυτοκινητιστών Ταξί και Αγοραίων.

Διόδια, κόμβοι, προσφυγές: Παρεμβάσεις από τους φορείς για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ

Για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης, ο κ. Αρναουτάκης κατά την παρέμβασή του στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ανέφερε:

«Το έργο του ΒΟΑΚ δεν μπορεί να είναι αποσπασματικό ή τμηματικό, αλλά οφείλει να καλύψει το σύνολο του νησιού, από την Κίσσαμο έως τη Σητεία, με όρους ισόρροπης ανάπτυξης και κοινωνικής δικαιοσύνης», ενώ για την κύρωση παραχώρησης του έργου του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο τόνισε χαρακτηριστικά ότι «δεν μπορεί η Κρήτη να παραμείνει διαιρεμένη και ο ΒΟΑΚ πρέπει να είναι ενιαίος και να καλύπτει όλο το νησί». Στο πλαίσιο αυτό ζήτησε την άμεση δρομολόγηση της μελέτης για την υλοποίηση του έργου μέχρι τη Σητεία και την υλοποίηση των ώριμων μελετών που υπάρχουν έως την Παχειά Άμμο. Σε ότι αφορά τα κομβικά σημεία σύνδεσης του ΒΟΑΚ και τη διόρθωση του σχεδιασμού στο μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, ο Περιφερειάρχης Κρήτης τόνισε πως πρέπει να υλοποιηθεί για τα Χανιά η απαραίτητη η σύνδεση του ΒΟΑΚ με το αεροδρόμιο και τη Σούδα.

Για το Ρέθυμνο επισήμανε το σοβαρό πρόβλημα με τις υφιστάμενες μελέτες και ζήτησε να ληφθούν υπόψη οι ομόφωνες αποφάσεις των θεσμικών οργάνων, ενώ υπογράμμισε πως για τον Δήμο Μαλεβιζίου υπάρχει ανάγκη για βελτίωση της πρόσβασης και λύση στα κυκλοφοριακά προβλήματα.

Για το Ηράκλειο τόνισε την ανάγκη για αναβάθμιση της πρόσβασης σε κατοικημένες περιοχές με έντονη κυκλοφορία. Ζήτησε την άμεση ενεργοποίηση του τούνελ στην περιοχή του Κακού Όρους, όπως είχε ομόφωνα προτείνει το Περιφερειακό Συμβούλιο, έργο κρίσιμο για το περιβάλλον και την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας.

Για τα διόδια ο κ. Αρναουτάκης εξέφρασε την αντίθεσή του στην εφαρμογή διοδίων για τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών, χωρίς εναλλακτικές διαδρομές και ζήτησε απαλλαγή ή σημαντικές εκπτώσεις για τους μόνιμους κατοίκους στις πόλεις.

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινόςπαρουσίασε τις αναγκαίες παρεμβάσεις της «παράκαμψης Ηρακλείου», άφησε ανοιχτή τη μερική υπογειοποίηση, ζήτησε συνολική κυκλοφοριακή μελέτη για την πόλη, διπλή πολιτική δέσμευση για πραγματική νότια παράκαμψη και εναλλακτική οδική σύνδεση Ηρακλείου – Αεροδρομίου Καστελλίου, ενώ επεσήμανε την ανάγκη μη επιβολής διοδίων και μάλιστα από τον κόμβο του υφιστάμενου αεροδρομίου καθώς και επέκταση του ΒΟΑΚ στην ανατολική Κρήτη.

Την απαλλαγή των δημοτών του Μαλεβιζίου από την καταβολή διοδίων κατά την κυκλοφορία τους στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, εντός των ορίων του Δήμου και του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Ηρακλείου – Γαζίου ζήτησε και ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Μενέλαος Μποκέας, ο οποίος υπογράμμισε με έμφαση ότι «ο Δήμος Μαλεβιζίου έχει σηκώσει και εξακολουθεί να σηκώνει δυσανάλογα βάρη, φιλοξενώντας επί δεκαετίες οχλούσες εγκαταστάσεις στην περιοχή των Λινοπεραμάτων – το εργοστάσιο της ΔΕΗ, τον μεγαλύτερο ΧΥΤΑ της Κρήτης και το κομβικό έργο της Μεγάλης Ενεργειακής Διασύνδεσης. Αυτό που ζητάμε είναι σεβασμός και δικαιοσύνη».

 


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook