Ν. Σερντεδάκις: Γιατί τα μέτρα κατά του bullying μπορεί να φέρουν αντίθετα αποτελέσματα με “το πρότυπο του αμφισβητία νέου”
Η έκρηξη παραβατικότητας και επιθετικότητας των εφήβων έχει ανησυχήσει σχολικές κοινότητες, γονείς και επιστήμονες καθώς τα περιστατικά πολλαπλασιάζονται και χαρακτηρίζονται από ωμή βία.
Στο θέμα αναφέρθηκε ο καθηγητής στην Κοινωνιολογίας της Συλλογικής Δράσης και των Κοινωνικών Κινημάτων του Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ρέθυμνο, Νίκος Σερντεδάκις, ο οποίος μίλησε στην εκπομπή “Ψιλά Γράμματα” του Politica 89.8 και την Φιλία Σαριδάκη . Όπως διευκρίνισε δεν υπάρχουν δεδομένα για τα προηγούμενα χρόνια οπότε εκτιμάται ότι υπάρχει “όχι ποσοτική αλλά ποιοτική αύξηση των φαινομένων” ενώ προβληματίζει το γεγονός ότι προβάλλονται ιδιαίτερα και από τα ΜΜΕ, όπως είπε.
Απουσιάζει η πρόληψη
Όπως εξήγησε ο κ.Σερτνεδάκις το σχολείο δεν επικεντρώνεται στον τομέα της πρόληψης φαινομένων βίας αλλά μόνο στην καταπολέμησή τους με αυστηρά μέτρα. Μάλιστα και στο παρελθόν οι κοινωνιολόγοι αντέδρασαν όταν καταργήθηκαν μαθήματα που οδηγούν στην κριτική σκέψη.
Ο ρόλος της κοινωνίας διαφθοράς
Όπως επισήμανε ακόμη ο κ.Σενρτεδάκις τα φαινόμενα βίας ευνοούνται όταν υπάρχουν κοινωνικές ανισότητες και προβλήματα καθημερινότητας καθώς όπως ανέφερε “υπάρχει ένα πρότερο που έχει να κάνει με το που πορεύεται η δική μας κοινωνία δηλαδή αυτό που καταγράφουν παγίως οι έρευνες στο πλαίσιο της κοινωνικής επιστήμης είναι μια όλο και μεγαλύτερη κρίση ως προς την αναγνώριση της θεσμικής τάξης πραγμάτων. Είναι απαξιωμένοι οι θεσμοί. Έχει καταρρεύσει η νομιμοποίηση που έχουν οι κοινωνικοί μας θεσμοί σε μια φάση κρίσης…η κοινωνία επικεντρώνεται περισσότερο στο οικονομείν. Δύο γνωστοί κοινωνιολόγοι υποστηρίζουν ότι αυτό που πιέζει πολύ άτομα στην παρεκκλίνουσα συμπεριφορά είναι και κυρίως στην παραβατικότητα είναι οι ισχυρότερες κοινωνίες που ανάγουν την οικονομία σε υπέρτατο θεσμό“. Ιδιαίτερα στη χώρα όπου υπάρχει η διαφθορά, η πίεση εντείνεται περισσότερο” ενώ συμπλήρωσε πως κάποιοι παρακάμπτουν τους κανόνες για να φτάσουν στο σκοπό τους.
Τα μέτρα μπορεί να φέρου αντίθετο αποτέλεσμα
Εκτίμησε δε ότι ότι τα αυστηρά μέτρα με πενθήμερες αποβολές και οριστική αποβολή από το σχολείο για όσους διακωμωδούν συμμαθητές σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα και ανέφερε πως “όσο εντείνεται η πειθάρχηση αυτές οι συμπεριφορές καθίστανται πρότυπο για κάποιους ανθρώπους γιατί μπορεί να διαμορφώνουν ένα πρότυπο αμφισβητία νέου“…