Σκάνδαλο 21 εκ. ευρώ στον ΒΟΑΚ – Αποζημίωση στον ανάδοχο για καθυστερήσεις του Δημοσίου

Σε ένα ακόμη πλήγμα για την αξιοπιστία του κράτους, το ελληνικό Δημόσιο καλείται να πληρώσει 21 εκατομμύρια ευρώ στον ανάδοχο του έργου Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, όχι για εργασίες που υλοποιήθηκαν, αλλά για καθυστερήσεις και ευθύνες που βαραίνουν το ίδιο. Την ώρα που το έργο παραμένει στάσιμο, οι Κρητικοί βλέπουν εκατομμύρια να χάνονται σε αποζημιώσεις αντί για ασφαλή δρόμο.
Με έγγραφο που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» (ΑΔΑ: Ψ8Ε7465ΧΘΞ-9Δ1), το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεσμεύει το ποσό των 21 εκατομμυρίων ευρώ για την αποζημίωση του αναδόχου του έργου «Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος».
Η αποζημίωση αφορά τις λεγόμενες «θετικές ζημιές», που προκύπτουν όταν το Δημόσιο δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του και προκαλεί καθυστερήσεις. Ουσιαστικά, ο ανάδοχος πληρώνεται για να παραμένει ανενεργός, με το κόστος να μετακυλίεται στους φορολογούμενους πολίτες.
Έργο σε αδράνεια
Το συγκεκριμένο τμήμα του ΒΟΑΚ είχε παρουσιαστεί ως έργο-προτεραιότητα για την Κρήτη. Ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός ανέρχεται σε περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η σύμβαση υπεγράφη το 2022 με προσφορά του αναδόχου στα 157 εκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, τρία χρόνια αργότερα, η πρόοδος είναι σχεδόν μηδενική. Οι απαλλοτριώσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί, οι μελέτες παρουσιάζουν κενά και τα εργοτάξια βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο. Αντί για έργο σε εξέλιξη, οι πολίτες βλέπουν το Δημόσιο να πληρώνει τεράστια ποσά σε αποζημιώσεις.
Πολιτικές σκιές και αναπάντητα ερωτήματα
Η δέσμευση των 21 εκατ. ευρώ φέρνει στο φως σοβαρά ερωτήματα. Ποιοι φέρουν την ευθύνη για τις καθυστερήσεις; Θα υπάρξουν και νέες αποζημιώσεις σε άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ ή σε άλλα μεγάλα έργα; Και, το κυριότερο, πώς θα προστατευτεί το δημόσιο συμφέρον ώστε να μην πληρώνονται ξανά οι πολίτες για λάθη και παραλείψεις του κράτους;
Η Κρήτη πληρώνει την ανεπάρκεια
Η υπόθεση προκαλεί δικαιολογημένη αγανάκτηση. Ενώ οι Κρητικοί καθημερινά διακινδυνεύουν στους πιο επικίνδυνους δρόμους της χώρας, το κράτος ξοδεύει εκατομμύρια για να καλύψει τις δικές του αποτυχίες. Ο ΒΟΑΚ παραμένει όνειρο ανεκπλήρωτο και σύμβολο κυβερνητικής αδράνειας, με το τίμημα να το πληρώνει η κοινωνία και η οικονομία της Κρήτης.
ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ: eggrafa