Γεννημένοι για να είναι viral: Νέο ντοκιμαντέρ για τη σκληρή αλήθεια των παιδιών influencer

Είναι θεμιτό τα ανήλικα παιδιά να κάνουν καριέρα ως influencers; Η νέα σειρά ντοκιαμντέρ της Ίνες Νοβάτσιτς προσπαθεί να ρίξει φως στο θολό τοπίο και το ηθικό δίλημμα.
Η σκηνοθέτιδα πέρασε πέντε χρόνια παρακολουθώντας την πρώτη γενιά των παιδιών influencers και τα όσα κατέγραψε αποτυπώνονται στην εξάωρη σειρά ντοκιμαντέρ του ABC News Studios, Born to be Viral: The Real Lives of Kidfluencers.
Η σειρά, που έκανε πρεμιέρα στις 8 Ιουλίου στο Hulu, προσφέρει μια αποκαλυπτική ματιά στην πραγματική ζωή παιδιών που μεγαλώνουν για να διασκεδάζουν εκατομμύρια διαδικτυακούς ακολούθους.
Η Νοβάτσιτς έφερε σε πρώτο πλάνο τις ζωές της οικογένειας Φίσερ, Μορμόνων μπλόγκερ με πέντε παιδιά, της οικογένειας ΜακΚλουρ, των οποίων οι δίδυμες κόρες, Άβα και Αλέξις, έχουν αξιολογηθεί από το Forbes ως κορυφαίες kidfluencer, της ανερχόμενης Λάικ Νάστια, και του πρωτοεμφανιζόμενου Ίθαν Ροντρίγκεζ.
Κάθε σκηνοθετημένη στιγμή της ζωής τους μεταδίδεται ζωντανά σε εκατομμύρια ανώνυμους ακόλουθους. Εάν είναι «τυχεροί», τα παιδιά influencers και οι γονείς τους εξασφαλίζουν επικερδείς συμφωνίες εκατομμυρίων ευρώ με επωνυμίες.

«Υπάρχουν μέρες που μπορούμε να πληρώσουμε για ολόκληρη την πανεπιστημιακή εκπαίδευση [ενός παιδιού] σε μία ημέρα», αποκαλύπτει ο Κάιλερ Στίβεν Φίσερ στο ντοκιμαντέρ.
Ως ντοκιμαντέρ, η σειρά δεν διστάζει να δείξει τις δύο όψεις του νομίσματος. Αν και είναι μάλλον δύσκολο να μην σταθεί κάποιος επικριτικά απέναντι σε γονείς που εκθέτουν τη ζωή των παιδιών τους στο διαδίκτυο, η σκηνοθέτιδα απαθανατίζει αρκετές σκηνές βαθιάς οικογενειακής σύνδεσης και αγάπης γράφει το Variety.
Κάθε μία από τις οικογένειες πιστεύει στο επιχειρηματικό μοντέλο του kidfluencing, μια δραστηριότητα που εξασφαλίζει έσοδα αλλά είναι και ένας διαρκής αγώνας να μείνει το προϊόν επίκαιρο σε αλγοριθμικούς καιρούς.
Φρίκη ή Αμερικανικό Όνειρο;

Η αντικειμενική στάση της Νοβάτσιτς καθ’ όλη τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ επιτρέπει στους θεατές να κρίνουν οι ίδιοι την ηθική και τις δεοντολογικές πτυχές του kidfluencing.
«Είναι ενδιαφέρον γιατί υπήρξαν διαφορετικές αντιδράσεις», είπε στη συνέντευξη της.
«Κάποιοι χρησιμοποιούν τη λέξη φρίκη, και κάποιοι άλλοι έχουν χρησιμοποιήσει τη λέξη παραμύθι. Αυτό είναι που το καθιστά ένα τόσο ενδιαφέρον θέμα, γιατί στο τέλος της ημέρας, ασχολούμαστε με ένα θέμα που είναι οικείο σε όλους μας και είναι παγκόσμιο. Η οικογένεια και η παιδική ηλικία».
Ο εκτελεστικός παραγωγός της σειράς, Ίγκαλ Σβετ, είπε ότι το μεγάλο στοίχημα είναι να ρίξουν φως «σε έναν κόσμο φήμης, περιουσίας και πίεσης, όπου τα likes και οι ακόλουθοι μπορούν να κερδίσουν εκατομμύρια για τις οικογένειες, αλλά όχι χωρίς κόστος».

«Ελπίζω οι θεατές να βρουν τη σειρά διασκεδαστική αλλά θέλω και ελπίζω να πυροδοτήσει μια ουσιαστική συζήτηση. Το kidinfluencing ήρθε για να μείνει, και για πολλούς, προσφέρει μια πραγματική ευκαιρία στο Αμερικανικό Όνειρο. Το ερώτημα δεν είναι αν οι οικογένειες πρέπει να συμμετέχουν, αλλά πώς εμείς, ως κοινωνία, μπορούμε να τους βοηθήσουμε να κυνηγήσουν αυτό το όνειρο, προστατεύοντας παράλληλα αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία: τους οικογενειακούς δεσμούς, την ιδιωτικότητα, και, το πιο σημαντικό, τα παιδιά τους».
«Δούλευα σε μια σειρά ντοκιμαντέρ ειδήσεων για το CBS και το Paramount Plus, και κάλυπτα εκτενώς το μεταναστευτικό στην Κεντρική και Νότια Αμερική» εξηγεί η Νοβάτσιτς.

«Ως ανάπαυλα, το αφεντικό μου εκείνη την εποχή μου προσέφερε την επιλογή να κάνω μια, ας πούμε, εύκολη ιστορία της επιλογής μου. Ο χώρος των influencers δεν ήταν κάτι που μου ήταν ιδιαίτερα γνώριμος, αλλά γρήγορα συνειδητοποίησα ότι εκεί μέσα υπάρχει μια πολύ μεγάλη ιστορία, κάτι που ήθελα να αφηγηθώ με την πάροδο του χρόνου».
«Οι γονείς δέχτηκαν να συμμετέχουν γιατί βρίσκουν ότι ο τρόπος που τους προσεγγίσαμε είναι ο αληθινός, ότι αυτή είναι η δική τους ιστορία και η οπτική τους και ήθελαν ο κόσμος να δει τα πράγματα από την οπτική τους και την οπτική των παιδιών τους. Δεν κάνουμε τους εισαγγελείς ή της αστυνομία ηθών. Θέλαμε να εξετάσουμε γιατί υπήρχε το κίνητρο για αυτούς, πώς είναι η ζωή τους, ποιες δυνάμεις παίζουν ρόλο, και τον ευρύτερο ρόλο και τις πιέσεις της ίδιας της βιομηχανίας» εξηγεί.

«Όταν έλεγα στους φίλους και την οικογένειά μου ποιό είναι το θέμα που δουλεύω, όλοι έλεγαν «Ω Θεέ μου! Κερδίζουν τόσα χρήματα; Να το κάνω κι εγώ;» Αλλά πραγματικά, νομίζω ότι το οικονομικό κίνητρο είναι ακραία σημαντικό. Η ιστορία του Ίθαν, για παράδειγμα, και της μητέρας του που εμπνεύστηκε να τον κάνει παιδί influencer λόγω των οικονομικών δυνατοτήτων και της ελευθερίας να περνάει χρόνο με την οικογένειά της έχει ουσία και είναι ρεαλιστιστική. Αυτό είναι ένα ντοκιμαντέρ για τις οικογένειες. Πρόκειται για γονείς που πλοηγούνται σε αυτό το πεδίο με την ελπίδα να προσφέρουν αυτό που πιστεύουν ότι είναι η καλύτερη ζωή για τα παιδιά τους με τον καλύτερο τρόπο που μπορούν. Τα οικονομικά κίνητρα σε μια στιγμή τέτοιας οικονομικής αστάθειας στις ΗΠΑ σήμερα είναι κάτι πολύ σχετικό» ξεκαθαρίζει η Νοβάτσιτς.
«Υπάρχουν μεγάλα ερωτήματα σε αυτό το ντοκιμαντέρ. Οι γονείς (στη σειρά) καλωσορίζουν τη θέσπιση νόμων περί παιδικής εργασίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιέλουν κάποιον να τους βοηθήσει να πλοηγηθούν με έναν τρόπο που θα έκαναν σε μια παραγωγή του Χόλιγουντ. [Θέλουν να μάθουν] πώς μπορούν να κάνουν ό,τι κάνουν καλύτερα, γιατί η ευθύνη βαραίνει τους ίδιους. Οι πλατφόρμες δεν παρέχουν αυτού του είδους τις συμβουλές. Οι νόμοι δεν παρέχουν κατευθυντήριες γραμμές» προσθέτει η σκηνοθέτιδα.