Χρίστος Δήμας: «Ενισχύουμε και επεκτείνουμε τον χάρτη των εθνικών υποδομών»

Δημοσιεύτηκε στις 23/09/2025 10:48

Χρίστος Δήμας: «Ενισχύουμε και επεκτείνουμε τον χάρτη των εθνικών υποδομών»

Σαφές μήνυμα ότι η Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα εποχή στρατηγικών υποδομών και μεταφορών έστειλε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, κατά την ομιλία του στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2025.

Ο κ. Δήμας παρουσίασε το ολοκληρωμένο κυβερνητικό σχέδιο για την ανάκαμψη της χώρας μέσα από έργα υποδομών, εστιάζοντας σε τέσσερις άξονες στρατηγικής:

1. Αναζήτηση και αξιοποίηση πόρων μέσω ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, συμπράξεων και δωρεών.
2. Συντήρηση και αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών.
3. Δημιουργία νέων έργων, που ανταποκρίνονται στις σημερινές και μελλοντικές ανάγκες.
4. Επένδυση σε νέες τεχνολογίες και καινοτόμες, περιβαλλοντικά φιλικές λύσεις.

Οικονομικοί πόροι και εμβληματικά έργα

Η Κυβέρνηση δίνει απόλυτη προτεραιότητα στην εξασφάλιση και διεύρυνση των χρηματοδοτικών εργαλείων. Στόχος είναι η πλήρης αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων, η ανάπτυξη ΣΔΙΤ αλλά και η ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, που το 2025 αναμένεται να κλείσει κοντά στο 1 δισ. ευρώ.

«Σήμερα γίνονται εμβληματικά έργα με συμπράξεις παραχώρησης, αξιοποιούνται ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις για ζωτικής σημασίας παρεμβάσεις, όπως η αποκατάσταση οδικών και σιδηροδρομικών υποδομών από θεομηνίες, ενώ ακόμη και μεγάλες δωρεές, από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και την Ελληνική Ένωση Τραπεζών, κατευθύνονται σε κρίσιμα έργα για την κοινωνία», υπογράμμισε ο Υπουργός.

Συντήρηση και αναβάθμιση

Ο δεύτερος άξονας αφορά την αναβάθμιση και συντήρηση των υποδομών, με τον κ. Δήμα να αναγνωρίζει τις δυσκολίες και το υψηλό κόστος.
«Ακούμε συχνά κριτική για τους χρόνους. Όμως πρόκειται για διαδικασίες δαπανηρές και χρονοβόρες, όπως αποδεικνύει και η περίπτωση της Γερμανίας, η οποία σήμερα χρειάζεται ένα πολυετές πρόγραμμα–μαμούθ για να εκσυγχρονίσει τις γηρασμένες υποδομές της», είπε χαρακτηριστικά.

Στην Ελλάδα, όπως τόνισε, η προσπάθεια ξεκίνησε από το 2019 και ήδη αποδίδει καρπούς, με εμφανή βελτίωση στις συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Παραγωγή νέων υποδομών με αιχμή τον ΒΟΑΚ

Ο τρίτος άξονας σχετίζεται με τη συνεχή παραγωγή νέων έργων. Στη λίστα των έργων που ολοκληρώνονται μέσα στο 2025 ξεχωρίζουν:
• Το τελευταίο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος.
• Η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά.
• Το τμήμα του Ε65 έως την Εγνατία Οδό.
• Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Ωστόσο, η μεγάλη προτεραιότητα του Υπουργείου παραμένει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ). Ο κ. Δήμας έκανε ειδική αναφορά, υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για το μεγαλύτερο οδικό έργο που υλοποιείται σήμερα στην Ελλάδα, ένα έργο που αλλάζει τον χάρτη των μεταφορών στο νησί και θωρακίζει την ασφάλεια των πολιτών.

«Ο ΒΟΑΚ δεν είναι απλώς ένας δρόμος, αλλά μια επένδυση ζωής για την Κρήτη, που θα ενώνει με σύγχρονες προδιαγραφές τους μεγάλους αστικούς και τουριστικούς πόλους του νησιού», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα εργοτάξια αναπτύσσονται με ταχύτητα, ενώ ο στόχος είναι να υπάρχει καθοριστική πρόοδος σε όλα τα τμήματα μέσα στην επόμενη διετία.

Νέα γενιά έργων και υδάτινοι πόροι

Στον τέταρτο άξονα, ο Υπουργός αναφέρθηκε στη νέα γενιά έργων που ήδη ξεκινούν, όπως ο ανισόπεδος κόμβος στη Μεταμόρφωση (έξοδος Αττικής Οδού) και ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη διαχείριση υδάτινων πόρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα. Προχωρούν έργα σε φράγματα όπως τα Μπραμιανών, Ασωπού και Τσικνιά, ενώ ωριμάζουν οι διαδικασίες για τα φράγματα Ενιπέα και Ταυρωνίτη.

Εθνικές πρωτοβουλίες με ευρωπαϊκή στήριξη

Ο κ. Δήμας αναφέρθηκε επίσης σε πρωτοβουλίες με έντονη ευρωπαϊκή διάσταση:
• Το Σχέδιο Δράσης για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας, με αναβάθμιση συστημάτων και μεταρρύθμιση της ΥΠΑ.
• Τη συμμετοχή της Ελλάδας στους δύο νέους Ευρωπαϊκούς Διαδρόμους Μεταφορών.
• Την ένταξη του Λιμένα Αλεξανδρούπολης στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.

Το μήνυμα του Υπουργού

Κλείνοντας, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε:

«Οι πρωτοβουλίες αυτές είναι εθνικής σημασίας και ενισχύουν τον γεωστρατηγικό ρόλο της Ελλάδας. Σε λίγο καιρό, η πατρίδα μας θα μπορεί να διαχειριστεί περισσότερες μετακινήσεις ανθρώπων και μεγαλύτερους όγκους αγαθών με καλύτερους όρους, γιατί παράλληλα ενισχύουμε και επεκτείνουμε τον σημερινό χάρτη των εθνικών υποδομών».


Περισσότερα Video

Ακολουθήστε το Politica στο Google News και στο Facebook