Βρέθηκε στον βυθό της Καρπάθου γερμανικό Stuka του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου – Η θλιβερή ιστορία που βρίσκεται πίσω του | Photos

Τα συντρίμμια ενός γερμανικού αεροσκάφους Stuka, που ταυτοποιήθηκε στον βυθό της Καρπάθου, φωτίζουν μία τραγική ιστορία από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Όπως προέκυψε από την υποθαλάσσια, αλλά και την ιστορική έρευνα του ερευνητή Κώστα Θωκταρίδη και της ομάδας Planet Blue, το αεροσκάφος Junkers τύπου Stuka κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Καρπάθου στις 9 Οκτωβρίου 1943.
Το αεροσκάφος βρέθηκε στον βυθό έπειτα από καταιγισμό αντιαεροπορικών πυρών που δέχτηκε κατά τη διάρκεια αεροναυμαχίας μεταξύ Ρόδου και Καρπάθου.
Πώς βρέθηκε στον βυθό της Καρπάθου το Stuka
«Είχε αποστολή τον βομβαρδισμό της βρετανικής ναυτικής δύναμης η οποία έπλεε στα στενά της Καρπάθου, αποτελούμενη από το καταδρομικό H.M.S. Carlisle και τα αντιτορπιλικά H.M.S. Panther, Petard, Rockwood καθώς και το ελληνικό αντιτορπιλικό Μιαούλης», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κώστας Θωκταρίδης.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ήταν 12 και 12 πρώτα λεπτά, όταν τα πλοία δέχθηκαν καταιγισμό πυρών από ένα σμήνος γερμανικών αεροσκαφών Junkers 87 Stuka, τα οποία είχαν απογειωθεί από τα Μέγαρα. Από την επίθεση υπέστη πολύ σοβαρές ζημιές το καταδρομικό H.M.S. Carlisle (από τρεις βόμβες στην πρύμνη) ενώ το αντιτορπιλικό H.M.S. Panther χτυπήθηκε στο ύψος του μηχανοστασίου και βυθίστηκε μέσα σε 5 λεπτά.
Το ελληνικό αντιτορπιλικό Μιαούλης εδέχθη επίθεση από τέσσερα Stukas, οι βόμβες εξερράγησαν σε κοντινή απόσταση μόλις 20 μέτρων. Περί ώρα 12:45 το αντιτορπιλικό Μιαούλης με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Νικητιάδη, δείχνοντας μεγάλο ηρωισμό και δεξιοτεχνία περισυνέλεξε από το καρπάθιο πέλαγος επιτυχώς 188 ναυαγούς από το H.M.S. Panther (τον κυβερνήτη 5 αξιωματικούς και 182 υπαξιωματικούς και ναύτες).
Παρά το πολύ ισχυρό αντιαεροπορικό μπαράζ που αντέταξαν τα συμμαχικά πλοία, τα γερμανικά Stukas επέστρεψαν στη βάση τους με την απώλεια ενός αεροσκάφος JU 87.
Το λαβωμένο γερμανικό αεροσκάφος, μετά από πτήση 25 ναυτικών μιλίων πάνω από τη θάλασσα, επιχειρεί αναγκαστική προσαιγιάλωση στην παραλία Αγνόντια ανατολικά της Καρπάθου. Tο αεροσκάφος ανατρέπεται, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο πιλότος, υπαξιωματικός Siegfried Martens, και να τραυματιστεί ο επιλοχίας, ασυρματιστής Ernst Kröger. Κάτοικοι που έτυχε να βρίσκονται στην περιοχή, βοηθούν τον Γερμανό ασυρματιστή να φτάσει στο λιμάνι της Καρπάθου, Πηγάδια.
Ωστόσο, έπρεπε να έρθει η υποβρύχια έρευνα στα συντρίμμια του αεροσκάφους για να έρθουν στο φως στοιχεία που οδηγούν στην ταυτοποίησή του. «Το αεροσκάφος έχει διαλυθεί και παραμένει στο βυθό ο κινητήρας του. Αναγνωρίσαμε όμως στην πάνω αριστερή πλευρά ο σειριακός αριθμός του κινητήρα Jumo. Στο στροφείο διακρίνεται ακόμη και σήμερα υπολείμματα ξύλου από τις τρεις έλικες που είχε το Stuka», εξηγεί ο κ. Θωκταρίδης.
Ο Jumo 211 ήταν ένας κινητήρας αεροσκαφών V-12 βάρους 640 κιλών και βρίσκεται σε βάθος -12 μέτρων ανατολικά της Καρπάθου. Ήταν ο περισσότερο παραγωγικός γερμανικός αεροκινητήρας του πολέμου, με σχεδόν 70.000 τεμάχια σε αεροσκάφη Junkers Ju 87, Ju 88, και Heinkel He 111.
Χάρις στη μελέτη του κινητήρα από τον ιστορικό της Πολεμικής Αεροπορίας Δημήτρη Βογιατζή αλλά τον ιστορικό Βύρωνα Τεζαψίδη που ειδικεύεται στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έγινε γνωστή και ταυτότητα του πληρώματος του αεροσκάφους. Γίνεται έτσι γνωστό ότι το αεροσκάφος ήταν Junkers stuka Ju 87D-4/Trop με πλευρικό αριθμό S7+AK και σειριακό αριθμό κατασκευής (Werk Nummer) s/n 110461. Ανήκε στη 2η μοίρα αεροσκαφών της 3ης σμηναρχίας StG3 (II/St.G3 Stuka Geschwader) με διοικητή τον λοχαγό Gerhard Glaser και έδρα τα Μέγαρα.
Δείτε εικόνες από τα απομεινάρια του Stuka που βρέθηκε στον βυθό της Καρπάθου:
ΑΠΕ – ΜΠΕ