Δημήτρης Παπαστεργίου: Στόχος μας είναι να σώσουμε ανθρώπινες ζωές μέσω ψηφιακής τεχνολογίας – Υπερψηφίστηκε το σ/ν του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας»

Του Νίκου Τσιλιπουνιδάκη
Υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις», που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό του τρόπου καταγραφής, βεβαίωσης και είσπραξης των τροχονομικών παραβάσεων μέσα από αξιόπιστες και διαφανείς ψηφιακές διαδικασίες.
Το νέο πλαίσιο αποσκοπεί στη συνολική ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, με τη χρήση πληροφοριακού συστήματος και την εγκατάσταση καμερών σε σημεία υψηλού κινδύνου. Η εφαρμογή του προωθεί υπεύθυνη οδηγική συμπεριφορά, μείωση παραβάσεων και περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων.
Ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, κατά την τοποθέτησή του, τόνισε τη σοβαρότητα του προβλήματος της οδικής ασφάλειας και το ανθρώπινο κόστος, υπενθυμίζοντας ότι χάνονται σχεδόν δύο άνθρωποι την ημέρα στους δρόμους της χώρας. «Όσο έστω κι ένας άνθρωπος χάνεται σε τροχαίες συγκρούσεις, δεν πρέπει να σταματήσουμε», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Συνεχίζοντας, ο Υπουργός ανέλυσε τη σημασία της εγκατάστασης καμερών σε επικίνδυνα σημεία και του νέου «Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων», τονίζοντας ότι δεν πρόκειται απλώς για τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, αλλά για ουσιαστική παρέμβαση για την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Ανέφερε συγκεκριμένα ότι οι βασικές αιτίες ατυχημάτων, όπως η χρήση κινητού τηλεφώνου, η παραβίαση προτεραιότητας, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή η μη χρήση κράνους, καθιστούν επιτακτική τη λήψη τεχνικών μέτρων. «Η κοινωνία θέλει ασφάλεια από κάμερες που θα είναι εκεί έξω και θα λειτουργούν», πρόσθεσε.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην προστασία των προσωπικών δεδομένων. Ο Υπουργός τόνισε ότι το νέο πλαίσιο είναι πλήρως συμβατό με το ευρωπαϊκό και εθνικό δίκαιο, με την τελική ευθύνη για τη βεβαίωση της παράβασης να ανήκει πάντα σε άνθρωπο. Οι τεχνικές προδιαγραφές των καμερών θα ελεγχθούν από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ώστε κάθε διαδικασία να είναι απολύτως σύμφωνη με τη νομοθεσία.
Το νέο σύστημα φέρνει σημαντικές βελτιώσεις σε σχέση με το παλαιό, το οποίο βασιζόταν σε παρωχημένο εξοπλισμό και κατακερματισμένες διαδικασίες, με καθυστερήσεις που έφταναν ακόμη και τα δέκα χρόνια για την είσπραξη των προστίμων. Τώρα, η ειδοποίηση για παράβαση γίνεται άμεσα και ψηφιακά, η διαδικασία ένστασης απλοποιείται και η πληρωμή πραγματοποιείται ηλεκτρονικά. «Δεν είναι ένα εισπρακτικό μέτρο. Οι κάμερες θα είναι εμφανείς. Το θέμα είναι να αντιληφθούν οι πολίτες ότι οι κάμερες είναι εκεί και δουλεύουν», σημείωσε.
Ο Υπουργός στάθηκε επίσης στη σημασία των εσόδων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, διασφαλίζοντας ότι παραμένουν ακέραια και πλέον θα εισπράττονται πραγματικά, βελτιώνοντας δραστικά την εισπραξιμότητα, η οποία σήμερα είναι κάτω από 10% κατά τον πρώτο χρόνο.
Έμφαση δόθηκε και στη διαφάνεια και λογοδοσία. Το νέο πληροφοριακό σύστημα θα διαθέτει ανοικτά, ανωνυμοποιημένα δεδομένα, ώστε φορείς, ερευνητές και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχουν πρόσβαση σε κρίσιμη πληροφορία για τον σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας. «Είναι κρίσιμο να γνωρίζουμε πού γίνονται οι παραβάσεις και υπό ποιες συνθήκες, ώστε να μπορούμε όλοι να δράσουμε αποτελεσματικά», τόνισε ο Υπουργός.
Η μεταρρύθμιση αυτή αποτελεί απάντηση σε μια ουσιαστική κοινωνική ανάγκη: να μειωθούν οι συγκρούσεις μέσα στις πόλεις, να σωθούν ζωές και να μην θρηνήσουμε άλλους ανθρώπους στην άσφαλτο. Όπως επεσήμανε ο Δημήτρης Παπαστεργίου, «η κοινωνία περιμένει αποτελεσματικές λύσεις και με αυτό τον σκοπό εργαστήκαμε με τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη». Το νέο σύστημα είναι «ένα ολοκληρωμένο και απολύτως λειτουργικό εργαλείο» για την αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Σχετικά με τα όρια εκπομπής ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, ο Υπουργός τόνισε ότι η συζήτηση πρέπει να βασίζεται σε τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα. Οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας εκπέμπουν πολύ χαμηλότερη ακτινοβολία σε σχέση με τα κινητά τηλέφωνα, ειδικά όταν αυτά δεν λαμβάνουν καλό σήμα. Υπογράμμισε ότι δεκαετίες τεχνοφοβίας δεν ανταποκρίνονται στα πορίσματα της επιστημονικής κοινότητας και ότι η εναρμόνιση με τον ευρωπαϊκό κανονισμό είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση της ποιότητας των επικοινωνιών.
Η ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας δεν αποτελεί απλώς τεχνολογικό βήμα, αλλά ουσιαστική κοινωνική παρέμβαση με στόχο τη διάσωση ανθρώπινων ζωών. Η σπουδαία δουλειά του Δημήτρη Παπαστεργίου ξεχωρίζει για το όραμα, τη συνέπεια και τη μεθοδικότητα με την οποία προώθησε ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο σύστημα.
Η χώρα αποκτά πλέον ένα εργαλείο που αλλάζει ριζικά την οδηγική κουλτούρα, ενισχύει την υπευθυνότητα των πολιτών και θωρακίζει τη δημόσια ασφάλεια. Οι δρόμοι γίνονται πιο ασφαλείς, οι παραβάσεις μειώνονται, και η ελληνική κοινωνία αποκτά έναν αδιαπραγμάτευτο σύμμαχο στην καθημερινή μάχη για τη σωτηρία ζωών – και σε αυτό, η συμβολή του Δημήτρη Παπαστεργίου είναι ανεκτίμητη.