Ψηφιακή παραποίηση στα “βίντεο Καπερνάρου”: Τεκμηριωμένη διάψευση των ισχυρισμών Ροδόπουλου

Στο επίκεντρο των αναρτήσεων του κ. Ροδόπουλου βρίσκεται το βίντεο της Κάμερας 3 από τη Σήραγγα του Πλαταμώνα, το οποίο, σύμφωνα με ανάρτησή του της 1ης Δεκεμβρίου, απεικονίζει “ξεκάθαρα μια ολόκληρη νέα αμαξοστοιχία” και όχι την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που ενεπλάκη στο δυστύχημα.
Ο κ. Ροδόπουλος ισχυρίζεται πως για τα τρία βίντεο, τα επονομαζόμενα “βίντεο Καπερνάρου”, διεξάγει έρευνα σε συνεργασία με ένα εγκληματολογικό εργαστήριο της Αγγλίας, το οποίο ωστόσο δεν κατονομάζει. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του, χρησιμοποιεί ειδικό λογισμικό το οποίο καθαρίζει τις εικόνες, χωρίς να προσδιορίζει ποιο είναι το λογισμικό αυτό ή από ποιον έχει αναπτυχθεί. Σε ανάρτησή του στις 2 Δεκεμβρίου αναφέρει:
«Από την έρευνα που διεξάγεται στα βίντεο με διαπιστευμένο λογισμικό για εγκληματολογικές αναλύσεις και διαπιστευμένο τεχνικό.
Για να καταλάβουν μερικοί πόσο καλά μπορούμε να καθαρίσουμε ένα βίντεο
Ολα αυτά στο παράρτημα με υπογραφή και σφραγίδα απο εργαστηριο στην Αγγλία με την διαπίστευση. Επίσης το συγκεκριμένο λογισμικό και αποτέλεσμα γίνεται αποδεκτό σε πολλά δικαστήρια του κόσμου καθώς και της Ιταλίας.
Τα εξεταζόμενα παραποιημένα καρέ από το βίντεο της Κάμερας 3 παρουσιάζονται από τον κ. Ροδόπουλο ως εικόνες που αποτυπώνουν την αλήθεια ενώ εντάσσονται στο αφήγημα περί σκηνοθεσίας των λεγόμενων “βίντεο Καπερνάρου”. Πρόκειται για τα καρέ στις ακόλουθες αναρτήσεις από τις 2 Δεκεμβρίου εδώ, εδώ, εδώ (η τελευταία ανάρτηση διαγράφηκε στη συνέχεια από τον ίδιο τον κ. Ροδόπουλο), εδώ κι εδώ. Όπως θα τεκμηριώσουμε, τα εξεταζόμενα καρέ δεν απηχούν την αλήθεια αλλά παραποίηση αυτής.»
1. Οι αλλοιωμένες ημεροχρονολογίες
Σε όλα τα εξεταζόμενα καρέ, που έχουν αναρτηθεί από τον κ. Ροδόπουλο, η εμφανιζόμενη ημεροχρονολογία δεν συμβαδίζει με αυτή στο αυθεντικό βίντεο και έχει ξαναγραφτεί από πάνω. Για παράδειγμα, η σήμανση με το ελληνικό “Τρί” που υπάρχει στα αυθεντικά βίντεο, για τη δήλωση της ημέρας “Τρίτη”, έχει μετατραπεί στο αγγλικό “Tp[ί]”, όπως φαίνεται στην ακόλουθη εικόνα:
Επάνω η ημεροχρονολογία στο αυθεντικό καρέ και κάτω οι αλλοιωμένες ημεροχρονολογίες από καρέ που ανάρτησε ο Χρήστος Ροδόπουλος, Κολάζ: Ellinika Hoaxes (για τη δημιουργία του κολάζ χρησιμοποιήθηκε το Photoshop).
Επιπλέον, η αλληλουχία του ασπρόμαυρου χρωματισμού των παραπάνω ψηφίων δεν αντιστοιχεί στην αυθεντική. Ακόμη, ψηφία έχουν σβηστεί ή είναι κολλημένα μεταξύ τους, ενώ σε δύο περιπτώσεις η 28η Φεβρουαρίου αναγράφεται αντί για “28” ως “48”, όπως φαίνεται στις ακόλουθες αναρτήσεις εδώ και εδώ.
2. Η προσθήκη ανύπαρκτων στοιχείων και η αλλοίωση της πραγματικότητας
Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν μια σειρά από καρέ που έχουν βαθμηδόν υποστεί μέτριες έως πολύ σοβαρές αλλοιώσεις. Το πρώτο καρέ εμφανίζεται σε δύο αναρτήσεις στις 2 Δεκεμβρίου (εδώ και εδώ). Η ημεροχρονολογία του είναι εμφανώς αλλοιωμένη με το “Τρί” να έχει σβηστεί εντελώς και να έχει ξαναγραφτεί από πάνω, ενώ το δεύτερο “2” στο 2023 είναι λευκό, ενώ στο αυθεντικό βίντεο είναι μαύρο (όπως φαίνεται στην παραπάνω εικόνα). Εκτός από αυτές τις αλλοιώσεις, στο εν λόγω καρέ έχει προστεθεί πληροφορία που δεν υπάρχει στο αυθεντικό βίντεο: η επιπλέον βλάστηση στο δεξί περιθώριο.
Στο συγκεκριμένο καρέ έχει προστεθεί πληροφορία στην ημεροχρονολογία, Πηγή: Chris Rodopoulos/Facebook
Ανατρέξαμε στο αυθεντικό βίντεο της Κάμερας 3 όπου και διαπιστώσαμε ότι πρόκειται για ακριβές καρέ από τις 23:03:23. Τραβήξαμε φωτογραφία του αυθεντικού καρέ, μέσω του VSPlayer, που είναι το επίσημο λογισμικό ανάγνωσης βίντεο από κάμερες της Hikvision. Στη συνέχεια, χρησιμοποιήσαμε το Photoshop και τοποθετήσαμε το αυθεντικό καρέ πάνω στο καρέ του κ. Ροδόπουλου για να τα συγκρίνουμε, αυξομειώνοντας τη διαφάνεια (opacity). Οι διαφορές τους αποτυπώνονται στο ακόλουθο χαρακτηριστικό gif:
Οι διαφορές του επεξεργασμένου με το αυθεντικό καρέ, Βίντεο: Ellinika Hoaxes μέσω Photoshop και δημιουργία GIF μέσω Ezgif
Το αυθεντικό καρέ έχει υποστεί περικοπή και έχει αυξηθεί το πλάτος του.
Στο δεξί περιθώριο έχει προστεθεί αυθαίρετα ανύπαρκτη φυλλωσιά που δεν υπάρχει στο αυθεντικό καρέ.
Το χαρακτηριστικό του γεμίσματος του φόντου με υλικό που προϋπάρχει στην εικόνα (εν προκειμένω ο θάμνος) υπάρχει σε όλα τα προγράμματα επεξεργασίας εικόνων. Παραθέτουμε ένα ενδεικτικό παράδειγμα αυτής της λειτουργίας από το δημοφιλές πρόγραμμα Canva. Στο Canva, εισάγαμε το αυθεντικό καρέ από το βίντεο της Κάμερας 3, αυξήσαμε το πλάτος, ώστε να δημιουργηθεί το κενό στα δεξιά και επιλέξαμε την εντολή “Μαγική Ανάπτυξη” για να καλυφθεί το περιθώριο. Το αποτέλεσμα ήταν πως το κενό καλύφθηκε με επιπρόσθετη ανύπαρκτη φυλλωσιά.
Ενδεικτικό παράδειγμα γεμίσματος του φόντου με ανύπαρκτα στοιχεία σε πρόγραμμα επεξεργασίας πολυμέσων, Ellinika Hoaxes μέσω Canva
Επιπλέον, στο παραπάνω επεξεργασμένο καρέ που ανάρτησε ο κ. Ροδόπουλος, η ονομασία της κάμερας (Camera 03) έχει και αυτή υποστεί επεξεργασία. Το Camera 03 εμφανίζεται με μία επιπλέον κατάληξη μετά το “m” και με ένα αλλοιωμένο “r”, όπως φαίνεται παρακάτω:
Οι διαφορές του “Camera 03” στο αυθεντικό καρέ (επάνω) και στο επεξεργασμένο (κάτω), Κολάζ: Ellinika Hoaxes, μέσω Photoscape
Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται και τα δύο ακόλουθα καρέ, τα οποία προέρχονται από ανάρτηση το βράδυ της 2ας Δεκεμβρίου, στην οποία ο κ. Ροδόπουλος ισχυρίζεται ότι τα καρέ αποδεικνύουν ότι η κάμερα αλλάζει γωνία λήψης στο αυθεντικό βίντεο (“Οι κάμερες ασφαλείας αλλάζουν γωνία λήψης ?”), υπονοώντας ότι πρόκειται για σκηνοθετημένο βίντεο με τη χρήση άλλης κάμερας από διαφορετική γωνία λήψης. Τα δύο καρέ αποτυπώνουν, το πρώτο, τη μηχανή της εμπορικής να εξέρχεται της σήραγγας στο 23:03:15 και, το δεύτερο, τη διέλευση της πρώτης μηχανής στο 23:03:20.
Πηγή: Chris Rodopoulos/Facebook, Κολάζ: Ellinika Hoaxes μέσω Photoscape
Πρόκειται για παραπλάνηση του κοινού από τον κ. Ροδόπουλο με τη χρήση ψηφιακά επεξεργασμένου καρέ που αλλοιώνει την πραγματική εικόνα. Στο αυθεντικό βίντεο η γωνία λήψης παραμένει απολύτως σταθερή, όπως αποδεικνύεται από την παράθεση του επίμαχου αποσπάσματος 23:03:15 έως 23:03:20 από το αυθεντικό βίντεο σε αργή κίνηση (0.5):
Ο παραπλανητικός ισχυρισμός της χρήσης διαφορετικής κάμερας από την κάμερα ασφαλείας, καταρρίπτεται και από την εξέταση των αλλοιώσεων που έχει υποστεί το πρώτο καρέ.
Συγκεκριμένα, το καρέ έχει υποστεί μεγάλη περικοπή, έχει αυξηθεί σημαντικά ως προς το πλάτος, σε διαστάσεις που έχουν κινηματογραφική-πανοραμική διάταξη, έχει υποστεί ελαφριά περιστροφή, ενώ για ακόμη μία φορά έχει προστεθεί ανύπαρκτο περιεχόμενο στο δεξί περιθώριο. Όλα αυτά συνθέτουν ένα εντελώς παραποιημένο καρέ που ουδεμία σχέση έχει με την πραγματική εικόνα από την κάμερα 3, όπως αποδεικνύει η απλή σύγκριση των δύο καρέ μέσω Photoshop, με απλή αυξομείωση της διαφάνειας (opacity):
Σύγκριση επεξεργασμένου με το αντίστοιχο αυθεντικό καρέ, Ellinika Hoaxes, βίντεο μέσω Photoshop και GIF, μέσω Ezgif
Η δική μας απλή επεξεργασία, μέσω Photoshop, αποδεικνύει ότι ένα αυθεντικό καρέ μπορεί κάλλιστα να φωτιστεί και να καθαριστεί χωρίς, όμως, να υποστεί την παραμικρή αλλοίωση.


