Εκτός Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής – Τι «μπήκε» από τα ενεργειακά έργα και τι «βγήκε» από την ελληνική πρόταση

Εκτός χρηματοδότησης από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης έμεινε τελικά η υποβρύχια διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, καθώς δεν συμπεριελήφθη στην ελληνική πρόταση για το εθνικό σχέδιο που συζητήθηκε χθες στο υπουργικό συμβούλιο, με την λίστα των συνολικά 112 έργων να δίνεται στην δημοσιότητα αύριο Τετάρτη.
Το έργο, του οποίου ένα τμήμα 400 εκατ. ευρώ είχε αρχικά προταθεί να χρηματοδοτηθεί από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης έμεινε τελικά εκτός, με τις πληροφορίες πάντως να επιμένουν ότι δεν συντρέχει λόγος ανησυχίας, καθώς η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής μπορεί να βρει πόρους και από άλλες πηγές, όπως μέσω ΕΣΠΑ και από το Ταμείο για τη Δίκαιη Μετάβαση.
Το τελευταίο, παρ’ ότι αφορά την απολιγνιτοποίηση, περιλαμβάνει παρεμβάσεις και έργα που αφορούν και υπό διασύνδεση νησιά, όπως η Κρήτη. Τμήμα των πόρων για την Δίκαιη Μετάβαση και συγκεκριμένα πάνω από 1,6 δισ ευρώ θα προέλθουν από τα διαρθρωτικά ταμεία και από εθνική συμμετοχή, επομένως, όπως μεταφέρουν οι ίδιες πηγές, τα κεφάλαια αρκούν, προκειμένου να χρηματοδοτήσουν το υποβρύχιο καλώδιο.
Σε αντίθεση με το project Κρήτη-Αττική, εντός της ελληνικής πρότασης που θα κατατεθεί από εβδομάδα στην Βουλή, προκειμένου στα μέσα Απριλίου να σταλεί προς έγκριση στην Κομισιόν, παραμένουν το καλώδιο για την 4η φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, καθώς επίσης η αναβάθμιση του πεπαλαιωμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου του ΑΔΜΗΕ, όπου το Φεβρουάριο είχε προκληθεί πυρκαγιά, βυθίζοντας σε μπλακ άουτ πολλές περιοχές.
Κατα τα λοιπά η ελληνική πρόταση με τα 112 συνολικά έργα και τις 58 μεταρρυθμίσεις, την σύνοψη της οποίας (190 σελίδες) παρουσίασε χθες στο υπουργικό ο αναπληρωτής υπ. Οικονομικών, Θ.Σκυλακάκης, δεν περιλαμβάνει άλλες εκπλήξεις στα ενεργειακά.
Εκτός Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης παραμένουν όπως είναι γνωστό ο αγωγός φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ στην Δ.Μακεδονία που θα χρηματοδοτηθεί από άλλα κεφάλαια, καθώς και τα «πράσινα» διμερή συμβόλαια (PPA’s) μεταξύ παραγωγών ΑΠΕ και βιομηχανίας, γεγονός που εγείρει προβληματισμούς ως προς το πότε θα τεθεί σε εφαρμογή το νέο μοντέλο συναλλαγών στην αγορά.
Στον αντίποδα εντός του Εθνικού Σχεδίου μπαίνουν η πρόταση για χρηματοδότηση με 200 εκατ ευρώ του ΕΛΑΠΕ που σύμφωνα με τις πληροφορίες θα αφορά ελλείμματα τα οποία πιθανόν να δημιουργηθούν από νέα έργα ΑΠΕ και όχι από τα παλιά. Εντός Σχεδίου βρίσκονται επίσης σειρά έργων, με τα «Εξοικονομώ» και την απολιγνιτοποίηση να κατέχουν περίοπτη θέση. Συγκεκριμένα, τμήμα της τελικής πρότασης που θα οδεύσει τις επόμενες ημέρες προς την Βουλή αποτελούν τα :
- «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» για κατοικίες, που μαζί με την μόχλευση αφορά κονδύλια πάνω από 3 δισ ευρώ. Το 40% θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
- «Εξοικονομώ» για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, συνολικού ύψους 1 δισ ευρώ, το οποίο θα βγει το καλοκαίρι. Το Ταμείο Ανάκαμψης θα χρηματοδοτήσει το 50%.
- «Εξοικονομώ» για τα δημόσια κτίρια– πρόγραμμα προς ώρας διαφορετικό από το «Ηλέκτρα» καθώς δεν αποκλείεται να συγχωνευτεί με αυτό- συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ. Τα μισά από τα κεφάλαια θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
- Απολιγνιτοποίηση (300 εκατ. ευρώ).
- Έξυπνοι μετρητές (200 εκατ. ευρώ από το Τ.Ανάκαμψης μέσω δανείων).
- Εκσυγχρονισμός δικτύων, υπογειοποίηση. Ενα κονδύλι κοντά στα 250 εκατ. ευρώ επί συνόλου 300-400 εκατ. ευρώ θα προέλθει από το Τ.Ανάκαμψης.
- Δίκτυα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Θα διατεθούν 80 εκατ. ευρώ από το Ταμείο.
Πηγή: energypress.gr