Στον συνολικότερο σχεδιασμό της κυβέρνησης για διέξοδο στα λιμνάζοντα κεφάλαια των καπιταλιστών και για την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών ομίλων εντάσσεται η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), όπως τόνισε ο Μανώλης Συντυχάκης, βουλευτής του ΚΚΕ, μιλώντας στη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για την κύρωση της σύμβασης του εν λόγω έργου.
Όπως είπε, πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση προχωράει στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου με κριτήριο τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην Κρήτη και όχι λαμβάνοντας υπόψη το πλήθος νεκρών και τραυματισμένων από αυτοκινητιστικά ατυχήματα και δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί στο οδικό δίκτυο του νησιού. Διευκρίνισε, δε, ότι τα περισσότερα από τα ατυχήματα ήταν εργατικά, με οδηγούς εξαντλημένους από την εντατικοποίηση της εργασίας, στα πλαίσια της αντεργατικής πολιτικής που υφίστανται διαχρονικά.
Πρόσθεσε ότι για το «σημερινό χάλι» που επικρατεί τόσο στον «επικίνδυνο» και «τριτοκοσμικό» ΒΟΑΚ, όσο και συνολικότερα στο υποσυντηρημένο οδικό δίκτυο της Κρήτης έχουν ευθύνη διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις, οι δημοτικές και περιφερειακές αρχές, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία με γνώμονα πάλι τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης τα προηγούμενα χρόνια αντιμετώπιζε την κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου ως ένα «μη επιλέξιμο» έργο. Στηλίτευσε και το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις αξιοποιούσαν τη λεγόμενη ατομική ευθύνη για να κρύψουν τις δικές τους και για να διαμορφώσουν κλίμα συναίνεσης στον λαό για την εκμετάλλευση των αυτοκινητοδρόμων από μεγάλες επιχειρήσεις, καταγγέλλοντας μέχρι και δημοσκοπήσεις που έγιναν στον λαό της Κρήτης ώστε, αφενός, να αποσπασθεί η συγκατάθεσή του για την ύπαρξη διοδίων στον νέο ΒΟΑΚ και αφετέρου, να αποδεχθεί ότι θα πρέπει να πληρώνει για να την ασφάλειά του στους δρόμους!
Ο Μ. Συντυχάκης επισήμανε ότι οι κάτοικοι της Κρήτης και γενικότερα οι εργαζόμενοι και ο λαός θα κληθούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να πληρώσουν όχι μόνο την κατασκευή του ΒΟΑΚ, αλλά και τη λειτουργία και συντήρησή του μελλοντικά. Ειδικότερα στάθηκε στην πρόβλεψη της σύμβασης για «κλειστό αυτοκινητόδρομο», κάτι που, όπως είπε, επί της ουσίας σημαίνει ιδιωτικό δρόμο, με ύπαρξη διοδίων που θα πρέπει να χρυσοπληρώνουν οι οδηγοί στο όνομα των κερδών των παραχωρησιούχων και των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων. Παράλληλα, έκανε λόγο και για τη χρηματοδότηση του έργου, διευκρινίζοντας πως το ελληνικό δημόσιο «μπαίνει» στην επένδυση με πενταπλάσιο (!) ποσό, δηλαδή πακτωλό χρημάτων που θα αντληθούν πάλι από τον φορολογούμενο λαό, σε σύγκριση με αυτό που θα δώσει η ιδιωτική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Επίσης, χαρακτήρισε «άσφαιρη» την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τη μη επιβολή διοδίων στην Κρήτη, υπογραμμίζοντας πως κάτι τέτοιο θα πρέπει να ισχύει για όλα τα ελληνικά νησιά. Συμπλήρωσε ότι αυτό που επιδιώκει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι να «ρίξει στάχτη στα μάτια» και να κρύψει τη συμφωνία του για την ύπαρξη κλειστών ιδιωτικών δρόμων πανάκριβων για τον λαό.
Για το γεγονός ότι ο ΒΟΑΚ δεν θα επεκταθεί μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, με αποτέλεσμα να μην καλύπτει το σύνολο της έκτασης του νησιού, ο Μ. Συντυχάκης τόνισε πως αυτό συμβαίνει ακριβώς επειδή δεν συμφέρει τον παραχωρησιούχο καθώς δεν θα του αποφέρει μεγαλύτερα κέρδη, μιλώντας και για τις σημαντικές ελλείψεις που υπάρχουν στη Σητεία, η οποία εν τέλει έχει απομονωθεί μόνο και μόνο επειδή η συγκεκριμένη περιοχή δεν συγκαταλέγεται σε αυτές που δίνεται προτεραιότητα, σύμφωνα και με τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης στο νησί.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ τόνισε, ακόμα, πως η χάραξη ενός δρόμου «δεν είναι τεχνικό ζήτημα», αλλά έχει ταξικό και πολιτικό πρόσημο, δεδομένου ότι «κουμπώνει» στα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα. Ανέφερε, επιπλέον, ότι η επιλογή για κλειστό ιδιωτικό δρόμο προμηνύει νέες «φουρτούνες» για τη ζωή και τη μετακίνηση στο νησί, όπως κυκλοφοριακά προβλήματα αλλά και ζητήματα στην αντιπλημμυρική θωράκιση, θα εμποδίζονται και γρήγορες και ασφαλείς μετακινήσεις και οι οδηγοί και οι κάτοικοι θα υποχρεώνονται να κάνουν κοντινές διαδρομές μέσω του αυτοκινητόδρομου. Σε αυτό το σημείο, μίλησε και για την πρόταση που είχε θέσει το ΚΚΕ για υπογειοποίηση υπό προϋποθέσεις, η οποία, όπως σημείωσε, δεν εξετάστηκε καν και απορρίφθηκε, ενώ θα μπορούσε να αποφέρει σημαντικά οφέλη στις λαϊκές μετακινήσεις, όπως συντομότερη και φθηνότερη διέλευση και χωρίς απαλλοτρίωση.
Επισήμανε ότι για το ΚΚΕ ο ΒΟΑΚ πρέπει να ξεκινά από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία και το οδικό δίκτυο συνολικότερα να είναι σύγχρονο και ασφαλές. Κάτι τέτοιο, όπως είπε, προϋποθέτει συγκοινωνίες και οδικά δίκτυα που θα υπάγονται πλήρως σε ενιαίο κοινωνικοποιημένο φορέα κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας έργων σε μια κοινωνία με εργατική εξουσία, επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας και με κριτήριο την κάλυψη του συνόλου των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.
Τέλος, να σημειωθεί ότι ο Μ. Συντυχάκης πριν την ομιλία του τοποθετήθηκε και για το ζήτημα ότι το νομοσχέδιο για την κύρωση της Σύμβασης ήρθε σήμερα προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής, με τους βουλευτές, όμως, να μην έχουν λάβει ακόμα τα προσαρτήματα που εμπεριέχουν, μεταξύ άλλων, και σημαντικές πληροφορίες για τα οικονομικά στοιχεία και τις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου του έργου.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ, μεταξύ άλλων, ζήτησε να σταλθούν στους βουλευτές τα στοιχεία που δόθηκαν σε στικάκι, αλλά υπενθύμισε, ακόμα, ότι είχε ασκηθεί και πίεση για να παραδοθούν τα εν λόγω στοιχεία, προσθέτοντας ότι ο αρμόδιος υπουργός έφτασε στο σημείο κατά τη συζήτηση στην σχετική Επιτροπή να προτείνει να αναζητηθούν στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, δηλαδή μέσω Επίκαιρης Ερώτησης κάποια στιγμή στο μέλλον!
Στ. Αρναουτάκης «Χειροκροτήσαμε μετά από 35 χρόνια και θα χειροκροτήσουμε ξανά όταν γίνουν πράξη οι προτάσεις μας»
«Η στάση μας ήταν και παραμένει σταθερή, υπεύθυνη και διεκδικητική. Όχι μόνο για τον ΒΟΑΚ, αλλά για κάθε θέμα που αφορά το μέλλον αυτού του τόπου», τόνισε σήμερα ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, αναφερόμενος στις διεκδικήσεις της Περιφέρειας Κρήτης για ένα σύγχρονο ΒΟΑΚ που καλύπτει τις ανάγκες της Κρήτης από τη Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία.
Στη διάρκεια παρέμβασης του στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, αναφέρθηκε στην τοποθέτησή του στην Επιτροπή της Βουλής για τον ΒΟΑΚ και στην κριτική που ασκήθηκε, υπογραμμίζοντας με ξεκάθαρο και σαφή τρόπο, πως δεν έχει αλλάξει η διεκδικητική στάση της Περιφέρειας.
«Ναι, χειροκροτήσαμε όταν, μετά από 35 ολόκληρα χρόνια, υπογράφηκε επιτέλους η σύμβαση για τον ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Αναγνωρίζουμε αυτό το βήμα. Θα χειροκροτήσουμε ξανά, όταν γίνουν πράξη όλα όσα έχει προτείνει το Περιφερειακό Συμβούλιο και οι Δήμοι. Διότι πρόκειται για παρεμβάσεις που ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της Κρήτης και των πολιτών της», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο Σταύρος Αρναουτάκης σημείωσε πως το έργο θα περάσει από τη Βουλή αλλά «τα επόμενα βήματα θα τα παρακολουθούμε όλοι μαζί, συλλογικά, μαζί με όλους τους φορείς. Και από εμάς είναι ξεκάθαρο: Η κυβέρνηση έχει υποχρέωση να ακούσει τις τοπικές κοινωνίες και όσα έχουμε αποφασίσει στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Ο ανάδοχος έχει ευθύνη να λάβει υπόψη του τις φωνές των ανθρώπων που ζουν και εργάζονται καθημερινά στην Κρήτη», δήλωσε.
Η Περιφέρεια Κρήτης συνεχίζει με συνέπεια και αποφασιστικότητα να στηρίζει τα μεγάλα έργα υποδομής του νησιού, παραμένοντας σταθερά δίπλα στις ανάγκες των πολιτών.
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός για τον ΒΟΑΚ: «Κρατάμε όλα μας τα όπλα»
«Κρατάμε όλα μας τα όπλα έτσι ώστε να επιτύχουμε ένα αποτέλεσμα το οποίο οφείλεται στην πόλη» δήλωσε ο Δήμαρχος Ηρακλείου Αλέξης Καλοκαιρινός μια ημέρα μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής στην οποία συμμετείχε και τοποθετήθηκε, ενόψει της κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης του του ΒΟΑΚ για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Όπως επεσήμανε ο Αλέξης Καλοκαιρινός, διατύπωσε τις απαιτήσεις του Δήμου Ηρακλείου οι οποίες είναι απολύτως στοιχειοθετήμενες από ειδικούς και σημείωσε ότι κύριο ζήτημα που πρέπει να θεραπευθεί είναι το γεγονός ότι ο ΒΟΑΚ διχοτομεί την πόλη έτσι όπως έχει διαμορφωθεί: «Κινούμαστε με συμφωνία να το θεραπεύσουμε κατά το δυνατόν διατηρώντας τον αστικό και περιαστικό χαρακτήρα του δρόμου που ταυτοχρόνως είναι και αυτοκινητόδρομος. Το ζήτημα μας είναι για τη λεγόμενη αλλά μη υφιστάμενη «παράκαμψη Ηρακλείου», να έχουμε μια υβριδική χρήση του δρόμου. Καταλήγοντας σε αυτή τη διαδικασία πρέπει να έχουμε ένα λειτουργικό κυκλοφοριακό σύστημα. Δηλαδή το σύστημα που είναι ο ΒΟΑΚ, το παράπλευρο οδικό δίκτυο, η πόλη και το λιμάνι, θα πρέπει να συλλειτουργούν και αυτό είναι μια μεγάλη πρόκληση η οποία έχει και αντίστοιχες απαιτήσεις. Είναι και ένας λόγος που ζήτησα μια κυκλοφοριακή μελέτη που δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή».
Ο Αλέξης Καλοκαιρινός αναφέρθηκε και στις δυο πολιτικές δηλώσεις που ζήτησε από τον Υπουργό, υπογραμμίζοντας ότι θα επανέλθει στο ζήτημα λέγοντας: «Η μία είναι ότι θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα οι μελέτες για την πραγματική παράκαμψη, την νότια παράκαμψη. Ο Δήμος Ηρακλείου δεν παραιτείται από την νότια παράκαμψη. Η δεύτερη είναι ότι άλλα έργα τα οποία είναι ζωτικά για το Ηράκλειο όπως η αμεσότερη σύνδεση της πόλης με το νέο αεροδρόμιο Καστελίου δεν θα εμποδιστούν από πρόνοιες της σύμβασης περί ανταγωνισμού».
Μιλώντας για τις απαιτήσεις του Δήμου Ηρακλείου, ο Αλέξης Καλοκαιρινός έκανε ιδιαίτερη μνεία στο ζήτημα των υδραυλικών έργων που άπτεται του τομέα Πολιτικής Προστασίας και για το οποίο όπως τόνισε πρέπει να εξασφαλιστεί ότι δεν αφαιρούνται υποχρεώσεις από τον παραχωρησιούχο. Για την διεκδίκηση των στεγάστρων τα οποία γεφυρώνουν την πόλη, δίνουν δημόσιο χώρο και διευκολύνουν τις εγκάρσιες κινήσεις, σημείωσε ότι το Ηράκλειο θα μπορούσε να έχει τα στέγαστρα με μερική υπογειοποίηση αν αυτό αποδειχθεί ότι είναι χρήσιμο από τη μελέτη. «Θα έλεγα λοιπόν ότι όλα είναι ανοικτά και ξεκινάει ένα χρονικό διάστημα που είναι πάρα πολύ κρίσιμο» δήλωσε και συμπλήρωσε ότι «Το διάστημα των ερχόμενων εβδομάδων, των λίγων μηνών μέχρι την έναρξη της παραχώρησης που θα οδηγήσει και στην έναρξη του έργου, είναι και το διάστημα στο οποίο θα καταλήξουμε από κοινού με το Υπουργείο Υποδομών στις συγκεκριμένες απαιτήσεις που θα έχουν γίνει αποδεκτές. Η διαδικασία θα καταλήξει στην συμπληρωματική βελτίωση του έργου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι βάση αυτού θα ενεργοποιηθεί η διαδικασία τροποποίησης που προβλέπεται στο άρθρο 34 της σύμβασης και το οποίο οδηγεί σε συμπληρωματικές μελέτες και σε συμπληρωματικά έργα. Οι δρόμοι για να το επιτύχει κανείς αυτό είναι δύο και τους κρατάμε και τους δύο ανοικτούς: Είτε θα γίνει με την καλή συνεννόηση με το Υπουργείο είτε θα γίνει μέσω της αίτησης ακύρωσης, της προσφυγής δηλαδή, που έχουμε καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Για το λόγο αυτό η προσφυγή παραμένει ζωντανή και θα παραμένει ζωντανή έως ότου είναι απολύτως διασφαλισμένο ότι μέσα από τον άλλο δρόμο, έχουμε πετύχει αυτό που θα μπορούσαμε να πετύχουμε μέσα από τη δικαστική οδό. Άρα λοιπόν κρατάμε όλα μας τα όπλα έτσι ώστε να επιτύχουμε ένα αποτέλεσμα το οποίο οφείλεται στην πόλη στη βάση απαιτήσεων από τις οποίες δεν υπάρχει περίπτωση να υποχωρήσουμε».
Για το ζήτημα των διοδίων ο Δήμαρχος Ηρακλείου δήλωσε ότι υπάρχουν αρκετές ασάφειες και εξαιρέσεις: «Η κοινή βάση πάνω στην οποία συζητάμε είναι ότι τα αστικά τμήματα του ΒΟΑΚ δεν θα έχουν διόδια. Αλλά υπάρχουν αρκετές εξαιρέσεις και ασάφειες. Το ζήτημα των βαρέων οχημάτων είναι πολύ σημαντικό. Επίσης, το ζήτημα του προσδιορισμού των κόμβων, διαπιστώνοντας ότι ο κόμβος του σημερινού αεροδρομίου έχει εξαιρεθεί. Αυτό δεν υπάρχει περίπτωση να το δεχθούμε. Αρκεί να εξαιρέσεις ένα κόμβο για να καταρρεύσει όλο το σύστημα της εξαίρεσης. Καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι δυνατόν να μπουν εκεί διόδια».
Υπενθυμίζεται ότι ο Δήμαρχος Ηρακλείου συμμετείχε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής στη φάση της ακρόασης των φορέων, μαζί με την Γενική Γραμματέα του Δήμου Μαρία Σκραφνάκη.
Η τοποθέτηση του Προέδρου της ΚΤΕΛ Ηρακλείου – Λασιθίου
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΚΤΕΛ Ηρακλείου – Λασιθίου, Μανώλης Χαχλιούτης, τοποθετήθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, επισημαίνοντας τον καίριο ρόλο του οργανισμού στις επιβατικές μεταφορές.
Στην τοποθέτησή του, ο Πρόεδρος ανέδειξε τη σημασία του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), τονίζοντας ότι πρόκειται για το σημαντικότερο έργο υποδομής του νησιού. «Πραγματοποιούμε το μεγαλύτερο μέρος των δρομολογίων μας στον ΒΟΑΚ, μεταφέροντας με ασφάλεια, άνεση και οικονομία εκατομμύρια επιβάτες εδώ και 72 χρόνια», τόνισε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στον σχεδιασμό της επόμενης ημέρας για το ΚΤΕΛ, με την ενσωμάτωση του νέου αεροδρομίου Καστελίου και την αναβάθμιση του δικτύου με νέες express διαδρομές, οι οποίες θα μειώσουν σημαντικά τους χρόνους μετακίνησης μεταξύ των μεγάλων πόλεων του νησιού.
Ο Πρόεδρος έθεσε, τέλος, ένα κρίσιμο ζήτημα για τη λειτουργικότητα του νέου ΒΟΑΚ, ζητώντας διαβούλευση σχετικά με τη χωροθέτηση των στάσεων και την εξυπηρέτηση των ενδιαμέσων προορισμών, αξιοποιώντας την υπάρχουσα εμπειρία από τους Σ.Ε.Α. και τις εξόδους μεγάλων αυτοκινητοδρόμων όπως η Ιονία Οδός, η Εγνατία Οδός και η Ε.Ο. Αθηνών-Θεσσαλονίκης.