Θα φτάσει το τραμ και στην Κρήτη; Το άγνωστο project επιστρέφει

Του Νίκου Τσιλιπουνιδάκη
Ένα ξεχασμένο σχέδιο που προέβλεπε την εγκατάσταση τραμ στο Ηράκλειο της Κρήτης φαίνεται πως επιστρέφει στο τραπέζι των συζητήσεων, με αφορμή την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι και την ανάγκη σύγχρονων, οικολογικών και αποτελεσματικών συνδέσεων με το κέντρο της πόλης.
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση δεν είναι πρόβλημα μόνο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και άλλων μεγάλων αστικών κέντρων που αναπτύχθηκαν άναρχα, όπως το Ηράκλειο. Η πόλη των περίπου 170.000 μόνιμων κατοίκων, που το καλοκαίρι υποδέχεται χιλιάδες τουρίστες, καλείται να διαχειριστεί καθημερινά αυξημένο όγκο οχημάτων, κάτι που επηρεάζει την ποιότητα ζωής.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 είχε εκπονηθεί μελέτη για την ανάπτυξη μέσου σταθερής τροχιάς στην πόλη, με τρεις γραμμές τραμ. Η μεγαλύτερη θα συνέδεε το Παγκρήτιο Στάδιο με το Αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης», περνώντας από κομβικά σημεία και τοπόσημα. Το έργο, ωστόσο, έμεινε στα συρτάρια των αρμόδιων φορέων.
Σήμερα, η συζήτηση αναζωπυρώνεται. Ο νέος αερολιμένας στο Καστέλλι θα βρίσκεται σε απόσταση περίπου 40 χιλιομέτρων από το κέντρο του Ηρακλείου, και ο ΒΟΑΚ δεν έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενήσει μέσο σταθερής τροχιάς. Έτσι, η πρόταση για νέα γραμμή τραμ που θα συνδέει την πόλη με το Καστέλλι επανέρχεται δυναμικά, καθώς θα μπορούσε να εξυπηρετεί τόσο κατοίκους όσο και επισκέπτες, μειώνοντας την εξάρτηση από τα Ι.Χ.
Το τραμ, ως λύση με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, κρίνεται συμβατή με τους στόχους βιώσιμης αστικής ανάπτυξης και φιλικής προς το περιβάλλον μετακίνησης.
Το ερώτημα που παραμένει ανοιχτό είναι αν αυτή τη φορά το σχέδιο θα πάρει σάρκα και οστά ή αν θα παραμείνει ακόμη ένα όνειρο για το Ηράκλειο και την Κρήτη.