Nέο αεροδρόμιο Καστελίου: Το 2027 ξεκινούν οι δοκιμαστικές πτήσεις – Στο 65% η πρόοδος

Με φουλ ρυθμούς προχωρά η κατασκευή για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου και όπως εκτιμάται, στις αρχές του 2027 θα ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές πτήσεις, γεγονός που θα σημάνει την αντίστροφη μέτρηση για τη εκκίνηση της εμπορικής λειτουργίας του.
Σε δημοσιογραφική επίσκεψη στο εργοτάξιο του νέου αεροδρομίου έγινε αναλυτική παρουσίαση του έργου καθώς η πρόοδος του σήμερα ξεπερνά το 65%. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών της ΤΕΡΝΑ, η οποία έχει αναλάβει την κατασκευή του, το Φθινόπωρο του 2026 όλα θα έχουν τελειώσει και θα μπορεί να παραδώσει στην παραχωρησιούχο εταιρεία ΔΑΗΚ, το σύνολο του αεροδρομίου.
Σήμερα τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό όσον αφορά το κτίριο και έχουν ξεκινήσει οι τοποθετήσεις των υαλοπινάκων που θα καλύψουν το κτίριο αλλά και πλακιδίων στο έδαφος.
Παράλληλα προχωρά η εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, του συστήματος διαχείρισης αποσκευών και όλων των άλλων απαραίτητων λειτουργιών του νέου διεθνούς αεροδρομίου του Ηρακλείου.
Αναφορικά με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας, αυτή χωρίς να υπολογίζονται τυχόν καθυστερήσεις θα μπορούσε στην ιδανική περίπτωση να είναι το 2027. Ωστόσο υπάρχει η αίρεση των προσφυγών στο ΣτΕ από συλλόγους αρχαιολόγων και τον Δήμο Μίνωα Πεδιάδας σχετικά με την χωροθέτηση του ραντάρ στο λόφο Παπούρα.
Εφόσον η αίτηση αναστολής απορριφθεί τότε το χρονοδιάγραμμα ίσως και να μπορέσει να ολοκληρωθεί εντός του 2027 ή να πάμε σε λειτουργία το 2028. Σε περίπτωση που υπάρξει συνέχεια στην υπόθεση αυτή τότε το χρονοδιάγραμμα περιπλέκεται και η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας θα εξαρτηθεί από το αποτέλεσμα αυτών των προσφυγών.
Μάλιστα σε τοποθέτηση του στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος είχε αναφέρει πως αν προχωρήσουν οι προσφυγές τότε υπάρχει κίνδυνος να τιναχτεί το χρονοδιάγραμμα του έργου στον αέρα και να υπάρξουν αιτήματα αποζημιώσεων. Επίσης ο υφυπουργός είχε πει πως η επιλογή του συγκεκριμένου σημείου είχε γίνει ανάμεσα σε περίπου 200 σημεία.
Επίσης η λειτουργία επηρεάζεται και από το πότε θα υλοποιηθεί το έργο εγκατάστασης συστημάτων αεροναυτιλίας, αρμοδιότητας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Σύμφωνα με τον διευθύνντα σύμβουλο του ΔΑΗΚ, κ. Νίκος Αθανασίου, υπάρχει επαρκής χρόνος αλλά και εναλλακτικές λύσεις για την έγκαιρη εγκατάσταση του ραντάρ, προκειμένου το αεροδρόμιο να τεθεί σε εμπορική λειτουργία μέσα στο 2027. Η μετάβαση από το «Νίκος Καζαντζάκης» στον νέο αερολιμένα θα γίνει χωρίς καμία διακοπή στην εξυπηρέτηση των επιβατών.
Το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου
Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο project σε αεροδρόμιο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το μετοχικό του σχήμα αποτελείται από το Ελληνικό Δημόσιο, την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την GMR. Σχετικά με την έναρξη λειτουργίας, η εκτίμηση είναι πως αρχικά θα εξυπηρετεί 11,5-12 εκατ. επιβάτες και σε βάθος 30ετίας σχεδόν 18 εκατομμύρια. Επιπλέον έχει ήδη προβλεφθεί μελλοντική επέκταση τόσο του τέρμιναλ όσο και των άλλων χώρων του αεροδρομίου για να καλύψει περαιτέρω αύξηση της επιβατικής κίνησης.
Οι εγκαταστάσεις του αεροδρομίου αναμένεται να διπλασιάσουν τη δυναμική ως προς τις κινήσεις των αεροσκαφών, οι οποίες εκτιμάται ότι από 22 ανά ώρα σήμερα θα ξεπεράσουν τις 40 κινήσεις ανά ώρα.
Αναφορικά με την οδική σύνδεση του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου, αυτή προχωρά με γοργούς ρυθμούς και τα 15 από τα 18 χιλιόμετρα έχουν πρακτικά ολοκληρωθεί καθώς απομένει η τελική ασφαλτόστρωση.
Ένα πρόβλημα που παρουσιάστηκε με την ανακάλυψη αρχαιοτήτων στην περιοχή του Πετριανού Λάκκου, λύθηκε με την επιλογή κατασκευής σήραγγας μήκους 2.950 μέτρων. Μέχρι σήμερα έχουν διανοιχθεί 500 μέτρα και η ολοκλήρωση του τοποθετείται εντός του Φθινοπώρου του 2028. Η κατασκευή της σήραγγας υλοποιείται ως πρόσθετο έργο. Ωστόσο ακόμα και αν έχει ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία έχει επιλεγεί εναλλακτική πρόσβαση για το αεροδρόμιο.
Σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου, ο ΔΑΗΚ θα διατηρήσει τις υφιστάμενες συνεργασίες, ενώ συγχρόνως στρέφει το βλέμμα στις αγορές ΗΠΑ και Καναδά, ενώ ζητούμενο αποτελεί η επέκταση της σεζόν, η οποία αποτελεί αντικείμενο διαβούλευσης με ξενοδόχους και αεροπορικές εταιρείες. Στόχος του ΔΑΗΚ είναι να δημιουργηθεί μια αεροδρομιακή κοινότητα με συμπληρωματικές δράσεις πέριξ του αεροδρομίου.
Βάσει των όρων της σύμβασης παραχώρησης, εάν η απόδοση ιδίων κεφαλαίων κατά την παραχώρηση ξεπεράσει το 14%, τότε το επιπλέον έσοδο πηγαίνει στο δημόσιο.
Αναφορικά με το κόστος του έργου, αυτό ανέρχεται μέχρι σήμερα συνολικά στα 625 εκατ. Ευρώ (520 εκατ. ευρώ η αρχική σύμβαση, συν 105 εκατ. από την επέκταση των χώρων του αερολιμένα), ωστόσο σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου η συνολική επένδυση στη διάρκεια της παραχώρησης θα ξεπεράσει το 1,5 δισεκατομμύριο.