Πρόεδρος ΠΕΔ Κρήτης: «Έγιναν σημαντικές αλλαγές στο νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης αλλά διαφωνώ με το νέο εκλογικό σύστημα»

Η συζήτηση για τον νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης έχει επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στο νέο εκλογικό σύστημα, όμως κατά τον πρόεδρο της ΠΕΔ Κρήτης και δήμαρχο Ρεθύμνου Γιώργο Μαρινάκη, η ουσία βρίσκεται αλλού. Μιλώντας στον Politica 89.8 και τον Χρήστο Κώνστα, ο κ. Μαρινάκης αναγνώρισε ότι στον νέο Κώδικα ενσωματώθηκαν σημαντικές βελτιώσεις ύστερα από παρεμβάσεις της αυτοδιοίκησης, εξέφρασε όμως ξεκάθαρα τη διαφωνία του με τις αλλαγές στον τρόπο εκλογής των δημοτικών αρχών, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι τα κρίσιμα ζητήματα για τους δήμους είναι η χρηματοδότηση, οι αρμοδιότητες και η αποτελεσματικότητα των θεσμών.
«Χάσαμε πολύ χρόνο με το εκλογικό σύστημα»
Ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης εμφανίστηκε επικριτικός απέναντι στη δημόσια συζήτηση που αναπτύχθηκε γύρω από τον εκλογικό νόμο, τονίζοντας ότι αποπροσανατόλισε από τα ουσιαστικά προβλήματα της αυτοδιοίκησης.
«Χάσαμε πάρα πολύ χρόνο να ασχολούμαστε με ένα θέμα το οποίο μπορεί και να αλλάξει, ενώ υπάρχουν άλλα θέματα πολύ σοβαρά με τα οποία δεν ασχολήθηκε σχεδόν κανείς», ανέφερε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι η ΠΕΔ Κρήτης επέλεξε να παρέμβει στα σημεία που επηρεάζουν άμεσα τη λειτουργία των δήμων και τα οικονομικά τους.
Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι διαφωνεί με το νέο εκλογικό σύστημα, χωρίς ωστόσο να θεωρεί ότι αυτό αποτελεί το σημαντικότερο διακύβευμα για την αυτοδιοίκηση.
«Εγώ σας είπα ότι δεν συμφωνώ μαζί του, αλλά αν δεν έχουμε μια αυτοδιοίκηση που να μπορεί να στέκεται στα πόδια της και να καλύπτει βασικές ανάγκες των πολιτών, το εκλογικό σύστημα είναι το δεύτερο που με ενδιαφέρει», τόνισε.
Οι παρεμβάσεις της ΠΕΔ Κρήτης και οι πόροι των δήμων
Ο κ. Μαρινάκης υποστήριξε ότι η ΠΕΔ Κρήτης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις αλλαγές που έγιναν κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, ιδιαίτερα στα οικονομικά ζητήματα.
«Η ΠΕΔ Κρήτης ασχολήθηκε και διόρθωσε πάρα πολλά θέματα επί των σχεδίων της διαβούλευσης, ιδιαίτερα στα οικονομικά των δήμων, όπου υπήρχαν διατάξεις που κακοερμηνευόμενες θα μπορούσαν να μειώσουν τα έσοδα της αυτοδιοίκησης πάρα πολύ», σημείωσε.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο ζήτημα των θεσμοθετημένων πόρων της αυτοδιοίκησης, υποστηρίζοντας ότι το πρόβλημα δεν είναι η νομοθεσία αλλά η εφαρμογή της.
«Ο νέος Κώδικας προβλέπει τους πόρους όπως ακριβώς τους προέβλεπε και ο νόμος του Καλλικράτη. Αυτό είναι κάτι υπέρ μας. Όμως, ενώ προβλέπονται ποσοστά από τον ΕΝΦΙΑ, τον φόρο εισοδήματος και τον ΦΠΑ για την αυτοδιοίκηση, στην πράξη δεν πηγαίνει τίποτα από όλα αυτά. Αντί να μιλάμε για πόρους, μιλάμε για χρηματοδότηση».
Μάλιστα, υποστήριξε ότι οι δήμοι εξακολουθούν να λαμβάνουν πολύ λιγότερα από όσα δικαιούνται.
«Εμείς μέχρι τώρα παίρνουμε περίπου το ένα τρίτο από όσα δικαιούμαστε. Αυτό είναι το πραγματικό ζήτημα για μια ισχυρή αυτοδιοίκηση».
«Δεν υπάρχει νέος φόρος στα ακίνητα»
Ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης επιχείρησε να βάλει τέλος στη συζήτηση περί νέου φόρου στην ακίνητη περιουσία, διευκρινίζοντας ότι πρόκειται για ενοποίηση υφιστάμενων επιβαρύνσεων και όχι για νέα φορολόγηση.
«Δεν υπάρχει αύξηση ούτε νέος φόρος. Αυτό που συζητείται είναι η συνένωση ήδη υπαρχόντων τελών και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις το ποσό είναι μικρότερο από αυτό που ισχύει σήμερα», ανέφερε.
Όπως είπε, «οι πολίτες δεν πρέπει να ανησυχούν για νέο φόρο», ξεκαθαρίζοντας ότι οι σχετικές διατάξεις διορθώθηκαν κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης.
Οι ΔΕΥΑ και το ενεργειακό κόστος
Ξεχωριστή αναφορά έκανε στις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης, χαρακτηρίζοντας ιδιαίτερα θετική την κωδικοποίηση του θεσμικού τους πλαισίου.
«Κωδικοποιήθηκαν περίπου τριάντα άρθρα που αφορούν τις ΔΕΥΑ και βρέθηκε τρόπος να αποδοθούν τα 200 εκατομμύρια ευρώ που παρέμεναν δεσμευμένα για την εξυπηρέτηση υποχρεώσεων προς τη ΔΕΗ», είπε.
Παράλληλα όμως έθεσε ξανά το ζήτημα του ενεργειακού κόστους, υποστηρίζοντας ότι οι επιχειρήσεις ύδρευσης αντιμετωπίζονται με άδικους όρους.
«Δεν μπορεί οι ΔΕΥΑ να πληρώνουν 29 λεπτά την κιλοβατώρα όταν λειτουργούν αντλιοστάσια και βιολογικούς καθαρισμούς. Δεν είμαστε ένα νοικοκυριό που άφησε ανοιχτή τη βρύση. Όταν η πολιτεία μας αντιμετωπίζει με τόσο σκληρό δημοσιονομικό τρόπο, αυτό το κόστος μετακυλίεται τελικά στον δημότη».
Οι αναπτυξιακοί οργανισμοί και η γραφειοκρατία
Ο Γιώργος Μαρινάκης εξέφρασε επίσης έντονη ανησυχία για το μέλλον των αναπτυξιακών οργανισμών, υποστηρίζοντας ότι κινδυνεύουν να χάσουν την ευελιξία που τους κατέστησε χρήσιμους για την αυτοδιοίκηση.
«Οι αναπτυξιακοί οργανισμοί είχαν πολύ σοβαρή συμβολή στη βελτίωση της λειτουργικότητας των δήμων και των ΔΕΥΑ. Τώρα κινδυνεύουν να αφυδατωθούν κυριολεκτικά», ανέφερε.
Όπως εξήγησε, η ένταξή τους σε αυστηρότερα διοικητικά πλαίσια δημιουργεί πρόσθετη γραφειοκρατία.
«Τους κάνουμε τόσο ανελαστικούς ώστε να μην μπορούν να κάνουν αυτά ακριβώς για τα οποία δημιουργήθηκαν. Αυτό δεν είναι προς όφελος της αυτοδιοίκησης».
«Η ΠΕΔ Κρήτης ήταν πρωταγωνιστής των αλλαγών»
Παρά τις επιμέρους διαφωνίες του, ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ενωσης Δήμων της Κρήτης αναγνώρισε το εύρος της προσπάθειας που έγινε για την κωδικοποίηση της νομοθεσίας της αυτοδιοίκησης.
«Η δουλειά που έγινε είναι τεράστια. Καταφέρανε να ασχοληθούν με περίπου 490 νόμους και να αφαιρέσουν περίπου 2.500 διατάξεις προκειμένου να κωδικοποιήσουν τη νομοθεσία. Αυτό είναι ένα έργο που δεν πρέπει κανείς να απαξιώνει».
Την ίδια στιγμή, υπογράμμισε ότι η αυτοδιοίκηση οφείλει να συνεχίσει να διεκδικεί βελτιώσεις εκεί όπου υπάρχουν προβλήματα.
«Η ΠΕΔ Κρήτης ήταν πρωταγωνιστής των αλλαγών στη σωστή κατεύθυνση, υπέρ των πολιτών και υπέρ της αποτελεσματικότητας των δήμων. Αυτό ήταν που μας ενδιέφερε και όχι ζητήματα που αφορούν τα αξιώματα ή τα πρόσωπα. Μας ενδιέφερε να μην αφαιρεθούν δυνατότητες από τους δήμους και να μην μεταφερθεί επιπλέον βάρος στα νοικοκυριά», κατέληξε ο κ.Μαρινάκης.