Η παρουσίαση της Αξιολόγησης των Δημοσίων Υπηρεσιών από τους πολίτες – Τι είπε ο Μητσοτάκης

Ο Υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος και η υφυπουργός Εσωτερικών Βιβή Χαραλαμπογιάννη, παρουσίασαν τα αποτελέσματα της Αξιολόγησης των Δημοσίων Υπηρεσιών από τους πολίτες.
Την παρουσίαση έκλεισε με ομιλία του ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος έκανε λόγο για τη «μεγαλύτερη δημοσκόπηση που έγινε ποτέ».
Στην αξιολόγηση συμμετείχαν 64.789 πολίτες, και η έρευνα ήταν ανοιχτή για 26 ημέρες, όπως ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων στον πρωθυπουργό.
Συμμετείχαν 184 δήμοι, με τη μεγαλύτερη συμμετοχή από τον δήμο Αθηναίων, ακολουθούμενο από τη Θεσσαλονίκη και το Ηράκλειο.
Αξιολόγηση Υπηρεσιών Αυτοδιοίκησης και Κρατικών Φορέων
Ο κ. Λιβάνιος τόνισε ότι οι υπηρεσίες αυτοδιοίκησης, όπου οι πολίτες είχαν προσωπική εμπειρία, συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ποσοστό αξιολογήσεων. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν η αξιολόγηση των πεζοδρομίων που έφτασε το 90%.
Υπηρεσίες με βαθμολογίες κάτω από 50%, όπως το εισιτήριο αγώνων του gov.gr και οι κοινωνικές υπηρεσίες δήμων, κρίθηκαν λιγότερο γνωστές και συνεπώς λιγότερο αξιολογήσιμες.
Σε ό,τι αφορά τους μέσους όρους βαθμολογίας κρατικών υπηρεσιών σε κλίμακα του 10, η ΑΑΔΕ βαθμολογήθηκε με 6,1, ο ΕΦΚΑ με 5,3, η Υπηρεσία Απασχόλησης με 5,6, το Εθνικό Κτηματολόγιο με 4,9 και οι Διευθύνσεις Αλλοδαπών με 4,4.
Τα μέσα μεταφοράς στα μητροπολιτικά συγκροτήματα Αττικής και Θεσσαλονίκης είχαν μέση βαθμολογία 5.
Γεωγραφικές διαφορές
Ο υπουργός επεσήμανε ότι οι χαμηλές βαθμολογίες οφείλονται συχνά σε γεωγραφικούς παράγοντες και προβλήματα όπως καθυστερήσεις στην κτηματογράφηση σε περιοχές όπως η Ανατολική Αττική και η Κέρκυρα.
Στις Διευθύνσεις Αλλοδαπών, περιοχές με υψηλή τουριστική ανάπτυξη και ανάγκη για εποχιακό προσωπικό, όπως η Ηλεία και τα Δωδεκάνησα, εμφάνισαν τις χαμηλότερες αξιολογήσεις, δείχνοντας τη σχέση φόρτου εργασίας και ποιότητας εξυπηρέτησης.
Επιπλέον, όπου υπάρχει μετρό, η ικανοποίηση είναι αυξημένη, ενώ η έλλειψή του δημιουργεί δυσφορία.
Ψηφιακές Υπηρεσίες και Gov.gr
Από τις ψηφιακές υπηρεσίες, η ΑΑΔΕ πήρε 7,5, το Εθνικό Κτηματολόγιο 6,1, η ηλεκτρονική συνταγογράφηση 8,5 και το MyHealth 7,6.
Σημαντικά υψηλές βαθμολογίες έλαβαν υπηρεσίες του gov.gr, με την υπεύθυνη δήλωση να βαθμολογείται με 9 και το ποινικό μητρώο με 8,8.
Το gov.gr, λειτουργώντας πέντε χρόνια, προσφέρει 2.176 υπηρεσίες και έχει εξυπηρετήσει πάνω από 8,7 εκατομμύρια πολίτες.
Τοποθέτηση Υπουργού Εσωτερικών και Υφυπουργού
Ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, χαρακτήρισε τη διαδικασία ως την πρώτη φορά που το Δημόσιο κοίταξε στον καθρέφτη και ζήτησε τη γνώμη των πολιτών χωρίς ωραιοποιήσεις.
Αναφέρθηκε στις γεωγραφικές διαφοροποιήσεις, τη συσχέτιση φόρτου εργασίας με χαμηλές βαθμολογίες και την υψηλή ικανοποίηση από υπηρεσίες με παρουσία μετρό.
Η υφυπουργός Εσωτερικών, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, σημείωσε πως όλες οι δράσεις αξιολόγησης συνδέονται με το στόχο για ένα ψηφιακό, αποτελεσματικό και ανθρωποκεντρικό Δημόσιο, που λειτουργεί ως σύμμαχος του πολίτη στην ανάπτυξη της οικονομίας και την κοινωνική συνοχή.
Η ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη
Ο πρωθυπουργός κατά την παρουσίαση δήλωσε:
«Όλα αυτά είχαν και έχουν έναν και μόνο στόχο: πώς το Δημόσιο θα γίνεται όλο και καλύτερο»
«Συνάδελφοι, θυμάστε φαντάζομαι ότι πριν από έναν μήνα ανακοινώσαμε εδώ την απόφασή μας να δώσουμε για πρώτη φορά στους πολίτες τη δυνατότητα να αξιολογήσουν τις υπηρεσίες τόσο του κεντρικού κράτους όσο και της Αυτοδιοίκησης. Να πει δηλαδή τη γνώμη του πολίτης, να βαθμολογήσει ο ίδιος την εξυπηρέτηση που έχει στην καθημερινότητά του. Από τις συγκοινωνίες, τα σχολεία, την καθαριότητα στη γειτονιά του, τα πεζοδρόμια, την προσβασιμότητα των αναπήρων συμπολιτών μας, μέχρι τη λειτουργία κεντρικών υπηρεσιών του κράτους, του ΕΦΚΑ, της ΑΑΔΕ, του Κτηματολογίου. Και όλα αυτά είχαν και έχουν έναν και μόνο στόχο: πώς το Δημόσιο θα γίνεται όλο και καλύτερο. Και πράγματι, μέσα σε λίγες εβδομάδες, με μία ανταπόκριση που νομίζω ότι, κύριε Υπουργέ, ξεπέρασε και τις δικές μας προσδοκίες 65.000 πολίτες, γυναίκες και άνδρες, πήραν μέρος ουσιαστικά στην μεγαλύτερη δημοσκόπηση, η οποία έγινε ποτέ. Ένας καθρέφτης της πραγματικότητας, όπως όντως τη βιώνει ο πολίτης[…]».
Σε άλλο σημείο τόνισε:
«Και εδώ θα το ξαναπώ πολύ με πολύ μεγάλη σαφήνεια ότι όσοι αρνούνται τη μέτρηση και την αξιολόγηση στις διάφορες δομές του Δημοσίου, ουσιαστικά αρνούνται και να λογοδοτήσουν στους πολίτες για τα πεπραγμένα τους. Και βέβαια ζητούν και να μην ελέγχονται για αυτά, αλλά το κράτος οφείλει να τίθεται στην υπηρεσία του πολίτη και όχι του υπαλλήλου του[…]».
Αναφερόμενος ειδικά στις τοπικές υπηρεσίες δόμησης δήλωσε:
«Να κάνω μια ειδική αναφορά στις τοπικές υπηρεσίες δόμησης. Παίρνουν χαμηλό βαθμό. Αυτό μας προβληματίζει ιδιαίτερα. Παίρνουν ακόμα πιο χαμηλό βαθμό εκεί που υπάρχουν. Προφανώς ενδείξεις και αποδείξεις πια παράνομων αδειοδοτήσεων τοπικών κυκλωμάτων. Όμως αναμένεται μια δραστική παρέμβαση από πλευράς κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου για τον τρόπο με τον οποίο εκδίδονται πια οι άδειες δόμησης. Νομίζω το σύστημα αυτό έχει φτάσει πια στα όριά του και πρέπει να αναμορφωθεί με τρόπο πολύ πιο δραστικό[…]».
Κλείνοντας ο πρωθυπουργός τόνισε:
«Κοιταχτήκαμε στον καθρέφτη με θάρρος και με ειλικρίνεια. Είδαμε πράγματα που μας αρέσουν, είδαμε και πράγματα που δεν μας αρέσουν και το χρέος μας είναι να ασχοληθούμε πρωτίστως με τα δεύτερα».