
Το 2024, οι εξαγωγές τροφίμων (food exports) αντιστοιχούσαν στο 21,7 % των συνολικών εξαγωγών εμπορευμάτων, ενώ μόνο τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά ξεπέρασαν το 1,86 δισ. €, σημειώνοντας αύξηση +8,2 % σε σχέση με το 2023.
Ο γεωργικός τομέας στη χώρα μας ήταν και παραμένει ένας πολύ δυνατός παράγοντας της ελληνικής οικονομίας, με τα αγροτικά προϊόντα να καλύπτουν σχεδόν το 1/3 του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών αγαθών, δηλαδή ένα ποσοστό γύρω στο 33 %, σύμφωνα με στοιχεία του USDA (2022). Η γεωργία απασχολεί πάνω από 615.000 άμεσα εργαζόμενους που φροντίζουν για το ελληνικό και παγκόσμιο τραπέζι. Η ζήτηση άλλωστε διεθνώς για ποιοτικά φρέσκα προϊόντα συνεχώς αυξάνεται και το στοίχημα είναι ποιος θα μπορέσει να την καλύψει, φροντίζοντας για όλες τις δυσκολίες που αναδύονται λόγω των αποστάσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι εξαγωγικές επιχειρήσεις καλούνται να απαντήσουν σε προκλήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας, θέτοντας ως προτεραιότητα τη διασφάλιση της ποιότητας από το χωράφι στον καταναλωτή. Σε αυτό το κρίσιμο σημείο, η τεχνολογία μπορεί να λειτουργήσει ως ένας πολύτιμος σύμμαχος των επιχειρήσεων, όντας ένα δυνατό χαρτί διαφοροποίησης.
Αυτό είναι το θεωρητικό, πλην καθόλα εύστοχο, μέρος. Στην πράξη μπορεί να συμβεί;
Ένα πολύ επιτυχημένο case study που αποδεικνύει ότι όχι μόνο μπορεί να συμβεί αλλά είναι το επόμενο μεγάλο βήμα στον κλάδο αυτό, είναι η συνεργασία της Velvita με την PEOPLE, στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας: αυτό το success story αποδεικνύει πώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός μπορεί να μετατρέψει ακόμη και τις πιο απαιτητικές διαδικασίες logistics σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Τι ακριβώς συμβαίνει σε αυτή τη συνεργασία. Από τη μία μεριά έχουμε την PEOPLE, μια εταιρεία τεχνολογίας, η οποία εξειδικεύεται στην ψηφιοποίηση και τον βιώσιμο μετασχηματισμό κρίσιμων κλάδων, όπως η εφοδιαστική αλυσίδα. Η εταιρεία αξιοποιεί τεχνολογίες αιχμής, δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και τη συνδυαστική δύναμη της ανθρώπινης και τεχνητής νοημοσύνης για να παρέχει λύσεις που ενισχύουν την αποδοτικότητα, μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και προσφέρουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στους πελάτες της.
Από την άλλη μεριά έχουμε τη Velvita, που αποτελεί το brand ενός από τους πιο δυναμικούς και πρότυπους αγροτικούς συνεταιρισμούς της χώρας, με βασική δραστηριότητα την παραγωγή ροδάκινων υψηλής ποιότητας. Ο εν λόγω συνεταιρισμός, με έδρα τον Βελβεντό Κοζάνης, αριθμεί περίπου 400 ενεργά μέλη-παραγωγούς που καλλιεργούν συνολικά περισσότερα από 6.500 στρέμματα και με μία εξαγωγική δραστηριότητα, σε 20 και πλέον χώρες, που αγγίζει το 40% των συνολικών ποσοτήτων. Με πολυετή παράδοση στην αγροδιατροφική παραγωγή, εφαρμόζει από το 2002 ολοκληρωμένα πρότυπα διαχείρισης AGRO 2.1 και 2.2, ενώ είναι πιστοποιημένος κατά ISO, HACCP και GLOBALG.A.P., αποτελώντας ένα επιτυχημένο παράδειγμα συνεταιριστικού μοντέλου με διεθνή αναγνώριση.
Πού εστιάζει η συνεργασία της Velvita με την PEOPLE; Στην ποιότητα χωρίς συμβιβασμούς.
Όπως γνωρίζουν όλοι οι εξαγωγείς νωπών προϊόντων, η πρόκληση δεν είναι μόνο στην παραγωγή αλλά εξίσου στη διατήρηση της ποιότητας μέχρι τον τελικό καταναλωτή. Αυτό ακριβώς επιτεύχθηκε χάρη στη συνεργασία της Velvita με την PEOPLE.
Προϊόν υψηλής ποιότητας, με εξίσου υψηλές απαιτήσεις μεταφοράς
Η μεταφορά φρέσκων φρούτων για όσους γνωρίζουν είναι ένας αγώνας δρόμου, γιατί μη ελεγχόμενες συνθήκες μεταφοράς, μπορούν όχι μόνο να αλλοιώσουν σημαντικά αλλά εν τέλει να καταστρέψουν και την καλύτερη παραγωγή. Η PEOPLE, μέσω μιας ειδικά σχεδιασμένης πλατφόρμας παρακολούθησης, προσφέρει στη Velvita κάτι που λίγοι παραγωγοί στον χώρο διαθέτουν: συνεχή πληροφόρηση για την κατάσταση κάθε αποστολής, σε πραγματικό χρόνο.
Η θερμοκρασία, η υγρασία και η φωτεινότητα εντός των φορτηγών παρακολουθούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της μεταφοράς. Αν υπάρξει απόκλιση – ακόμα και μικρή – το σύστημα ενημερώνει αυτόματα την ομάδα logistics. Αυτό επιτρέπει στη Velvita να προλάβει τα προβλήματα πριν εμφανιστούν.
Τεχνολογία που φέρνει διαφάνεια και εμπιστοσύνη
Η αξία αυτής της συνεργασίας όμως δεν εξαντλείται στην αποτροπή φθοράς του προϊόντος. Η πλήρης ιχνηλασιμότητα, που προσφέρει η PEOPLE, δίνει στη Velvita ένα ουσιαστικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: Οι συνεργάτες της Velvita έχουν πλέον πρόσβαση σε τεκμηριωμένα δεδομένα, που αποδεικνύουν ότι το προϊόν τηρεί όλες τις προδιαγραφές από τη στιγμή που φεύγει από το συσκευαστήριο, μέχρι να φτάσει στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Στην πράξη, αυτό μεταφράζεται σε ενίσχυση της εμπιστοσύνης προς το brand Velvita, μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ και, τελικά, υψηλότερη αξία για τον παραγωγό.
Όταν η εφοδιαστική αλυσίδα από πρόβλημα γίνεται εργαλείο ανάπτυξης
Σε έναν χώρο όπου η εφοδιαστική αλυσίδα θεωρείται συχνά «αναγκαίο κακό», η PEOPLE δείχνει πώς μπορεί να μετατραπεί σε στρατηγικό asset. Η Velvita δεν αντιμετωπίζει πλέον τη μεταφορά ως ρίσκο αλλά ως μέρος της πρότασης αξίας της. Και αυτό είναι κάτι που θέτει νέους καλύτερους όρους στο παιχνίδι.
Η νέα εποχή της αγροδιατροφής είναι εδώ – και είναι ψηφιακή!
Η συνεργασία PEOPLE–Velvita αποτυπώνει μια τάση που εξελίσσεται ταχύτατα: η τεχνολογία εισέρχεται δυναμικά στον αγροτικό τομέα, όχι για να τον αντικαταστήσει, αλλά για να τον ενισχύσει. Η ψηφιακή παρακολούθηση της εφοδιαστικής αλυσίδας δεν είναι ή θα έπρεπε να θεωρείται πολυτέλεια, αλλά μία προϋπόθεση για βιώσιμη, πιο ποιοτική και ανταγωνιστική παραγωγή.