Ο Grimaldi έγινε ΤΕΡΝΑ και οι παλαμακιστές με τις κλαίουσες του Λιμανιού μετακόμισαν στον ΒΟΑΚ

Το σκηνικό επαναλαμβάνεται. Κι αν δεν είχε προχωρήσει η τεχνολογία, θεωρώ δεδομένο ότι και σε αυτή την περίπτωση θα είχε χρησιμοποιηθεί το καρμπόν. Πλέον το “εργαλείο”-αντιγραφέας έχει καταργηθεί αλλά αυτό δεν εμποδίζει την πρακτική να διαιωνίζεται.
Στις 21 Μαρτίου επιχείρησα να περιγράψω (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ) πως εξελίχθηκε η κύρωση της σύμβασης για την πώληση του Λιμένα Ηρακλείου στον όμιλο Grimaldi και φτάσαμε μέσα σε λιγότερο από 7 μήνες οι παλαμακιστές της υπογραφής της σύμβασης να εμφανίζονται ως άλλες κλαίουσες για τις αυξήσεις που έφερε η αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος.
Δεν πέρασαν δύο μήνες και το ίδιο άρθρο με το ίδιο ακριβώς περιεχόμενο αλλάζοντας μόνο ημερομηνίες και αντικείμενο θα μπορούσε να αναδημοσιευθεί χωρίς καμία αλλαγή. Έτσι αντί για τον τίτλο “Ο Grimaldi,οι παλαμακιστές του και οι κλαίουσες του Λιμανιού”, το ίδιο περιεχόμενο θα μπορούσε να δημοσιευθεί με τίτλο “Η ΤΕΡΝΑ, οι παλαμακιστές της και οι κλαίουσες του ΒΟΑΚ”.
Επομένως δεν χρειάζεται να επανέλθουμε. Όσοι έκαναν τον κόπο να διαβάσουν τις σκέψεις για το Λιμάνι του Ηρακλείου, έχουν εικόνα ακριβώς του τι ακολουθεί μετά την κύρωση της σύμβασης και για τον ΒΟΑΚ.
Ωστόσο για εκείνους που δεν έχουν χρόνο (!) να διαβάσουν παλαιότερα άρθρα και για να μην υπάρχει σε οποιονδήποτε (Βουλευτή Περιφερειάρχη, Δημάρχους,
1.Η Κρήτη γίνεται το πρώτο νησί στην Ευρώπη που οι κάτοικοι του θα πληρώνουν διόδια για τις μετακινήσεις τους εντός του νησιού,σε αντίθεση με τη Σικελία, τη Μαγιόρκα, τη Μάλτα, και την Κύπρο. Καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση, κατανοώντας τον αποκλεισμό που υφίστανται οι κάτοικοι των νησιών, έχει θεσπίσει εξαιρέσεις.
2.Δεν θα είμαστε μόνο …πρωτοπόροι στην εγκατάσταση των διοδίων αλλά και στην πληρωμή τους καθώς οι χρήστες του ΒΟΑΚ υποχρεώνονται βάσει της σύμβασης να πληρώνουν διόδια πολύ πριν την ολοκλήρωση του έργου. Δηλαδή αντί για δρόμο χωρίς διόδια,θα έχουμε σίγουρα για τα πρώτα χρόνια ,διόδια χωρίς δρόμο! Τεράστια επιτυχία.
3.Και όχι μόνο αυτό, οι Κρητικοί θα πληρώνουν και παράπλευρα διόδια κατά την έξοδο τους από τον αυτοκινητόδρομο.
4.Πόσο θα στοιχίζει μια διαδρομή από το Ηράκλειο στα Χανιά και επιστροφή; 18 ευρώ και 64 λεπτά ενώ ο ιδιώτης θα λαμβάνει για την ίδια διαδρομή επιπλέον 12 ευρώ και 4 λεπτά ως αποζημίωση από το δημόσιο. Δηλαδή για αυτή την διαδρομή ο ιδιώτης θα εισπράξει συνολικά 30 ευρώ και 68 λεπτά. Δηλαδή η συνολική χρέωση ανά χιλιόμετρο θα φτάνει τα 10,5 λεπτά ανά χιλιόμετρο.
5.Η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή νέου αυτοκινητόδρομου μπορεί να αφορά σε 142 χιλιόμετρα από τα Χανιά ως το Ηράκλειο ωστόσο η κυβέρνηση εκχωρεί για εκμετάλλευση στην ΤΕΡΝΑ και το αποπερατωμένο τμήμα Γούρνες-Χερσόνησος που έχει παραδοθεί ήδη από το 2019 και έχει συγχρηματοδοτηθεί από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους με 60 εκ.ευρώ, θέτοντας πιθανόν ζητήματα νομιμότητας της σύμβασης σύμφωνα με το ενωσιακό δίκαιο.
6.Η κυβέρνηση της ΝΔ έφερε τη σύμβαση του ΒΟΑΚ στη βουλή “ξεχνώντας” να τη συνοδεύσει με τα προσαρτήματα που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τις υποχρεώσεις του αναδόχου,σε ποιους υπερεργολάβους θα αναθέσει τμήματα του έργου, το πως θα λειτουργεί τον αυτοκινητόδρομο ή το πως θα τον συντηρεί.Ό λα παραμένουν και μετά την υπερψήφιση της, άγνωστα!
7.Για ένα έργο που σύμφωνα με την κυβέρνηση θα φτάσει τα 2 δις ευρώ ο παραχωρησιούχος εμφανίζεται ,βάσει της σύμβασης ,να συνεισφέρει μόνο 219εκ .ευρώ δηλαδή μόλις το 10% του προϋπολογισμού και το δημόσιο σχεδόν 1 δις ευρώ δηλαδή περίπου το 50% καθιστώντας άγνωστο ¨Χ¨ την κάλυψη του υπόλοιπου 40%.
8.Μετά από 6 χρόνια αναμονής και καθυστερήσεων ξεκινά ένα από μεγαλύτερα οδικά έργα της Ευρώπης και η κυβέρνηση ενεργοποιεί τη σύμβαση με λιγότερο από το 20% των απαιτούμενων απαλλοτριώσεων ,καθιστώντας εξαιρετικά ευάλωτο το έργο σε αποζημιώσεις υπέρ του ιδιώτη για τις καθυστερήσεις που τυχόν προκύψουν. Απόδειξη; Η σύμβαση προβλέπει ότι οι απαλλοτριώσεις πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε 12 μήνες! Από την επόμενη ημέρα καθυστέρησης ξεκινά η καταβολή αποζημιώσεων στην ΤΕΡΝΑ.
9.Το έργο χρηματοδοτείται και από το ταμείο ανάκαμψης με 200 εκ ευρώ ,με περιθώριο μόλις 18 μήνες να απορροφήσει το ποσό καθώς το ταμείο ανάκαμψης κλείνει τον Δεκέμβριο του 2026.
10.Η σύμβαση προβλέπει ότι το έργο θα ελέγχεται από ανεξάρτητο μηχανικό που όμως θα πληρώνεται από την παραχωρησιούχο εταιρία.
11.Θα εκτελεστεί ένα έργο υποτίθεται με χρήματα του ιδιώτη αλλά το δημόσιο βάζει 800 εκ. ευρώ και δίνει τη δυνατότητα στον παραχωρησιούχο να επαναχρησιμοποιήσει τον παλιό ασφαλτοτάπητα που έχει κατασκευαστεί από τη περίοδο της χούντας ώστε να επιτύχει εξοικονόμηση μέσω της μεθόδου της «ψυχρής ανακύκλωσης». Δηλαδή νέος δρόμος με παλιά υλικά.
Μετά τα παραπάνω και ενδεχομένως πολλά περισσότερα που θα έρθουν στο φως σύντομα , υπάρχουν κόμματα, αυτοδιοικητικοί και φορείς που έχουν το θράσος να υποστηρίζουν ότι αναγκάστηκαν είτε να στηρίξουν ,είτε να ψηφίσουν ¨στο όνομα του Κρητικού λαού¨ ,τη σύμβαση ώστε να ικανοποιηθεί ένα αίτημα δεκαετιών, όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης. Μήπως τελικά στην Κρήτη έχουμε “νονούς” αντί για αιρετούς ;